Ik realiseer me, als ik in een lichtelijk muffig verhuurkantoortje op Staten Island een papiertje onderteken, mijn creditcard door een machientje trek en mijn hand uitsteek, dat het begrip ‘onverantwoordelijkheid’ hier waarschijnlijk geheel nieuwe en ongehoorde hoogten bereikt. Afgezien van het uitdelen van gratis wapens bij elk Happy Meal of het stiekem toevoegen van grote hoeveelheden alcohol aan de vruchtendrank op de schooldisco is dit dé gelegenheid waarbij de kans dat het allemaal heel erg fout gaat aflopen het grootst is.

Voor slechts een paar honderd dollar geeft Hertz de sleutels van een door Shelby getunede Ford Mustang met meer vermogen dan een Ferrari 812 Superfast aan elke oelewapper die komt binnengewandeld. Vandaag ben ik die oelewapper. Ik gris de sleutels van de balie en ga er snel vandoor, voordat de mevrouw achter de counter doorkrijgt dat iemand ergens een vreselijke vergissing heeft gemaakt.

Je kent het oude gezegde ‘don’t be gentle, it’s a rental’? Prima advies… als je weer eens bent opgezadeld met een afgetrapt boodschappenautootje in de eeuwige loterij die de autoverhuur nu eenmaal is. Maar heel wat minder goed advies als je hypercar-hoeveelheden vermogen op je achterwielen hebt en je te krenterig bent geweest om de optionele premiumverzekering af te sluiten. Vandaag wordt een oefening in zelfbeheersing.

Ford Mustang Shelby GT500-H sleutel bij Hertz verhuurbedrijf

Je kunt al heel lang Shelby Mustangs huren

Maar nu eerst: wat geschiedenis. De Ford Mustang Shelby GT500-H voor mijn neus is de vierde uiting van een partnerschap tussen Shelby en Hertz dat stamt uit 1966, toen de originele rent-a-racer werd geboren: de GT350-H. Het plan werd bedacht door Carroll Shelby om zijn producten te promoten en potentiële klanten de kans te geven een goedkope, zinvollere proefrit te maken, waar in het land ze zich ook bevonden.

En het werkte. Hertz blies de relatie met speciaal voor hen gemaakte megapaardenkrachten in 2006 en 2016 nieuw leven in, en gaat nu helemaal volle bak: dit is een specifiek en alleen voor Hertz gebouwde, getunede versie van de toch al krankzinnige, 750 pk sterke Shelby GT500. In 1966 kostte de GT350-H je 17 dollar per dag plus 17 cent per gereden mijl.

Ford Mustang Shelby GT350H en GT500 voorkant

Deze Ford Mustang Shelby GT500-H, een van de 25 gemaakte exemplaren (wat hem, zeker vergeleken met de 1.001 stuks die in de jaren ’60 van de GT350-H werden gemaakt, dus uiterst zeldzaam maakt), is in het hier en nu nog altijd niet echt duur: hij kost 399 dollar per dag, plus belasting en verzekering, en 75 cent voor elke mijl die je méér rijdt dan de 75 mijl die bij de prijs is inbegrepen. Die drempel gaan wij vandaag absoluut niet halen, maar daarover later meer.

De motor van de Ford Mustang Shelby GT500-H

Om de GT500 te ‘Hertzificeren’, past Shelby de iconische ‘Hertz Shadow Black met gouden Le Mans-strepen’-livery toe. Nou ja, om precies te zijn voeren ze negentien exemplaren zo uit; de overige zes zijn Oxford White. Daarnaast is de 2,7 liter grote supercharger vervangen door een apparaat van Whipple ter grootte van 3,8 liter. Ook is er het een en ander gewijzigd aan de koeling van en brandstoftoevoer naar de 5,2-liter V8, die niet minder dan 950 pk en 861 Nm ontketent.

Ford Mustang Shelby GT500-H motor

Er werd ook een verstevigde zeventraps Tremec-automaat met dubbele koppeling gemonteerd, een meer herrie schoppende uitlaat van Borla en een nieuwe koolstofvezel motorkap. Het resultaat is… angstaanjagend. Een musclecar die een steroïdendieet heeft gevolgd dat zelfs Mr. Universe wat overdreven zou vinden.

Wat te doen met een gehuurde Mustang?

De auto ophalen was geen probleem. Maar iets bedenken om er eens mee te gaan doen, dat was een beetje een nachtmerrie. Alle onze spontane ideeën – die voornamelijk neerkwamen op hem meenemen naar een circuit voor wat bandenmisbruik, of hem laten meedoen aan iets oer-Amerikaans als de Silver State Classic-race – werden op kniehoogte door Hertz afgezaagd.

Het was vol-ko-men uitgesloten dat circuitgebruik of iets met enige vorm van competitie, hoe vriendelijk ook, werd toegestaan. Het was duidelijk dat iets leuks of aparts doen om eer te betonen aan de originele rent-a-racer de nodige creativiteit zou vereisen.

De sportieve uitdaging voor de Ford Mustang Shelby GT500-H

En dus kwamen we met de volgende uitdaging: kan een Ford Mustang Shelby GT500-H met 950 pk de volledige 42,195 kilometer van de marathon van New York sneller afleggen dan het record dat door een mens werd neergezet? In dit geval hebben we het dan over de tijd van Tamirat Tola, die het kunstje in november 2023 flikte in 2 uur, 4 minuten en 59 seconden.

Ford Mustang Shelby GT500-H onboard Jack Rix sportpak

Enig zoeken op Google Maps, rekening houdend met de haast legendarische vijandigheid die de stad vertoont tegen ‘ergens vlot komen met een motorvoertuig’, wees uit dat het nog weleens akelig close kon worden. Dit werd 950 paardenkrachten tegen één mensenkracht. Dit werd oorlog. Dit was zo goed als zeker een verschrikkelijk slecht idee.

De route van de marathon van New York

De marathon van New York is een gigantisch evenement. In 2019 kwamen er meer mensen (52.629) aan de finish dan bij welke andere marathon ook. Er staan 10.000 vrijwilligers, 1.400 tijdelijke toiletten en twintig therapiehonden aan de startlijn om er maar zeker van te zijn dat alle deelnemers zich zo prettig mogelijk voelen; de eerste kilometers, althans. De route gaat door de vijf stadsdelen van New York City, startend op Staten Island om zich vervolgens door Brooklyn, Queens en The Bronx te kronkelen, waarna hij over de lengte van Manhattan naar de finish in Central Park leidt.

We beginnen deze hele onderneming, die we in alle onbescheidenheid zelf alvast maar het label ‘heroïsch’ meegeven, om 9 uur ’s ochtends. Dit is exact het tijdstip waarop de professionele atleten vertrekken; een cruciaal detail, omdat we ons best willen doen om het speelveld zo gelijkwaardig mogelijk te houden. Behalve dan dat het, nou ja, gaat om een race in een belachelijk krachtige auto tegen denkbeeldige atleten.

Klaar voor start, af!

Hoe dan ook: de dagteller staat op 0 en het zelfvertrouwen op 100 als ik over de Verrazzano-Narrows-brug bulder, weliswaar op de lagere verdieping, waardoor ik compleet het spectaculaire uitzicht mis waarvan de renners op het bovenste gedeelte zouden kunnen genieten. Maar goed, ik geniet dan weer van de excellente galm van de uitlaat en laat de groeiende hoeveelheid adrenaline zijn goddelijke gang gaan. Ik doe ongeveer een minuut over de eerste mijl.

  • Brug in New York Ford Mustang GT500-H in de verte rijdend achterkant
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • New York Ford Mustang GT500-H voorkant stopt voor zebrapad
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • New York Ford Mustang GT500-H rijdend zijkant taxi's
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • New York Ford Mustang GT500-H rijdend schuin voor verkeer
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • New York Ford Mustang GT500-H rijdend zijkant
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Brug in New York Ford Mustang GT500-H in de verte rijdend achterkant
  • New York Ford Mustang GT500-H voorkant stopt voor zebrapad
  • New York Ford Mustang GT500-H rijdend zijkant taxi's
  • New York Ford Mustang GT500-H rijdend schuin voor verkeer
  • New York Ford Mustang GT500-H rijdend zijkant

Na een snel rekensommetje bedenk ik dat ik, bij het geheel ontbreken van obstakels en snelheidslimieten en bij de topsnelheid van 290 km/u die de GT500 haalt, dit hele gedoetje in 8,5 minuut achter de rug zou kunnen hebben. Dat betekent dat ik er wel een enorme puinhoop van moet maken wil ik hier níét met een gouden medaille eindigen.

Hoe rijdt een Mustang in hartje New York?

Eerste indrukken: dit is waarschijnlijk niet de beste auto om mee door New York te rijden. Zelfs als je in aanmerking neemt dat autorijden in New York sowieso geen aanrader is. Hij voelt XXL-breed en hoewel de Magne­Ride-ophanging op zijn zachtste stand staat (en de uitlaat op zijn luidste, zodat iedereen ons in ieder geval bij elk stoplicht hoort aankomen en vertrekken), bonken en beuken we over het wegoppervlak, dat tussen de gaten de littekens draagt van duizenden reparaties.

De versnellingsbak is bij lage snelheden ook al bokkig en onzeker, waardoor je er constant aan wordt herinnerd dat dit een auto is die is ontworpen om de vrije teugel te krijgen. Daar heb je hier geen schijn van kans op – we rijden maar weer eens een verkeersopstopping in, zien onze vroege voorsprong desintegreren en in een gestaag oplopende achterstand veranderen. De banaliteit van autorijden bij dit soort hoeveelheden verkeer, zelfs in een auto zo extravagant als deze, kon niet duidelijker worden. Het was een verkeerde beslissing om alleen energie-gels mee te nemen.

Af en toe is het best leuk in de ‘Stang

Maar er is ook entertainment. Niet alleen door de kleurrijke en creatieve taal die ik naar het navigatiesysteem slinger als het me 3 kilometer aan snelweg in de verkeerde richting op stuurt; ook op de kleine stukjes waarin het eens niet muurvast staat, zodat de motor eventjes de kans krijgt zijn longen te vullen en wat pure, ongebreidelde woede naar de achteras te sturen.

  • New York Ford Mustang GT500-H rijden schuin voor op brug
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • New York Ford Mustang GT500-H rijden op brug vanuit auto
  • New York Ford Mustang GT500-H schuin voor rijdend
  • New York Ford Mustang GT500-H schuin voor boven
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • New York Ford Mustang GT500-H rijden schuin voor op brug
  • New York Ford Mustang GT500-H rijden op brug vanuit auto
  • New York Ford Mustang GT500-H schuin voor rijdend
  • New York Ford Mustang GT500-H schuin voor boven

Voelt ie 200 pk gezonder dan een ‘gewone’ GT500? Geen idee. Maar die motor is, als je van een beetje theater in je auto houdt, zelfs bij de dramatische snelheden van New York de ster van de show – en van alles dat zich binnen een straal van een kilometer van hem bevindt. Het is een hongerige, hijgende, grommende V8 die perfect aansluit bij Amerika’s voorliefde voor overdaad en ‘hoe meer paardenkrachten hoe beter’. Om daaraan te voldoen, glijdt mijn rechtervoet soms per ongeluk uit (meermalen, om eerlijk te zijn), waarbij ik wolken rook en een goeddeels bewonderend publiek achterlaat.

De H-Mustangs hebben een illuster verleden

De verhalen over de oude GT350-H, of meer specifiek over wat huurders met ze hebben uitgespookt, zijn nu zo vaak verteld en opgesmukt dat ze zich ergens in het schemerduister tussen feit en fictie bevinden. Glorieuze vertellingen over slimmeriken die de ‘H’ in de typenaam met tape afdekten om de organisatoren van races te misleiden, mensen die hele rolkooien in de huurauto lasten om aan de racereglementen te voldoen, die voorafgaand aan het inleverden carburateurs verwisselden, of soms zelfs de hele motor voor een minder machtige V8, in de hoop dat Hertz het niet zou merken. Dat is wat een auto als deze kennelijk met mensen uitspookt. En als ik een EcoBoost-viercilinder bij de hand had gehad, zou ik misschien ook in de verleiding zijn gekomen een kleine ruilactie op te starten.

  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur meters
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur startknop
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur toerenteller
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur voorstoel
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur GT500-H badge
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur meters
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur startknop
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur toerenteller
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur voorstoel
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York interieur GT500-H badge

Dit begint belachelijk te worden. We zijn dik over de helft en de kloof tussen onze snelheid en die van Tola heeft inmiddels ravijnachtige vormen aangenomen. Plan B dan maar: als we Tola’s tijd niet kunnen verbeteren, dan is er altijd nog het record onder de vrouwen, dat staat op 2:21,31 en werd neergezet door Margaret Okayo in 2003. Niks hoor, ook onhaalbaar. Plan C is er een waaruit pure wanhoop spreekt: in 2022 liep acteur Ashton Kutcher de marathon van New York in 3:54,01. Mooi, we hebben een nieuw doel.

Je ziet wat als je in New York rijdt

Het wordt tijd mijn serieuze pokerface op te zetten, want we zijn net de hoek om geslagen en zijn via de Madison Avenue-brug Manhattan in gereden. Het is nu alleen nog maar een kwestie van rechtdoor zuidwaarts rijden over Fifth Avenue naar de finishlijn aan de zuidkant van Central Park.

  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York hotel hotelbediende
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York werk lui
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York brug
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York gondel
    Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York hotel hotelbediende
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York werk lui
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York brug
  • Ford Mustang Shelby GT500-H in New York gondel

Waarop we natuurlijk meteen de Moeder van alle Opstoppingen inrijden, naar we later begrijpen omdat Donald Trump de Trump Tower verlaat op weg naar een hoorzitting. Het mediacircus dat de Wortelkleurige Man begeleidt, heeft Manhattan volledig tot stilstand gebracht. Geweldig.

Hebben we de snelste marathontijd verslagen?

Meer dan genoeg tijd om nog eens na te denken over het totale mislukken van ons plan, het compleet onpraktische en stompzinnige van het rijden van zo’n krachtige auto in een zo dichtgeslibde stad, en om Ashton Kutcher op Instagram te feliciteren met het feit dat zelfs hij sneller is dan wij. Al blijkt dat laatste dan ook weer niet nodig: we bereiken de finish na 3 uur en 5 minuten.

Maar: we hebben het wél gedaan. We hebben geracet in de moderne, nog gekkere rent-a-racer. Niet het soort race dat je had willen zien op de tv of waar je aan had willen meedoen, toegegeven. Maar er was jeuk en we hebben gekrabd. We hebben laten zien dat je voor een paar honderd dollar meer vermogen kunt huren dan welke straatauto dan ook fatsoenlijk zou kunnen benutten.

Shelby: jullie zijn knettergek en we houden van jullie. New York: jullie stadsdelen zijn prachtig. Hertz: blijf vooral doen wat jullie doen, maar kijk onder geen beding onder de motorkap van de auto die ik zojuist heb ingeleverd. Trouwens: heeft iemand nog ergens zo’n therapiehond gezien?

Specificaties van de Ford Mustang Shelby GT500-H (2024)
Motor
5.162 cc, V8 supercharged
950 pk @ 7.900 tpm
861 Nm @ 5.180 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,3 s
top 290 km/u
Verbruik/uitstoot
20 l/100 km (geschat)
CO2 n.b.
Gewicht
ca. 1.900 kg
Prijzen
$ 399 per dag

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)