Als je partner een compacte auto met een hoge instap wil en jij wilt dat niet, dan moet je soms een compromis sluiten en een compacte auto met hoge instap nemen. De populairste, en objectief gezien toch ook wel de beste, is de Toyota Yaris Cross (review). Maar laten we heel eerlijk zijn: die is wat aan de saaie kant. Gelukkig is er de Ford Puma, die onlangs een facelift kreeg. Je mag ‘m gerust zien als de kleine crossover voor de liefhebber: hij ziet er geinig uit en rijdt net even wat leuker.

De Ford Puma is er al sinds 2018 en is dus eigenlijk al op leeftijd, maar mag dankzij de facelift nog een paar jaartjes mee. Sterker nog: binnenkort komt er een volledig elektrische versie aan. De Fiesta moest helaas het veld ruimen, dus als je een bescheiden en compacte Ford zoekt, dan kom je automatisch uit bij deze Puma. Hij is er alleen als mild-hybride en komt ook niet als plug-in hybride.

Wat is er nieuw aan deze Ford Puma facelift?

De wijzigingen aan de buitenkant vallen mee. Het Ford-logo zit nu in de grille in plaats van erboven en aan de achterkant is de uitlaat niet meer zichtbaar. Dit ter voorbereiding van de elektrische versie; zo hoeven ze maar één bumper te produceren. Ook rij je de uitlaat niet stuk als je niet oplet met achteruit parkeren. Daarnaast is al het chroom aan de buitenkant nu zwart en zijn de lampen volledig led.

Vanbinnen zijn de wijzigingen ingrijpender. Voorheen stond het navigatiescherm boven op het dashboard met de ventilatieopeningen eronder. Het scherm groeide en zakte iets naar onderen, waardoor de blazers nu erboven zijn beland. Het display achter het stuur staat niet meer onder een afdakje, is nu vierkanter dan voorheen en Ford installeerde de nieuwste software.

Hoe rijdt de Puma ST-Line?

We noemden de Ford Puma al de leukere keuze binnen dit segment, maar dit betekent automatisch wel dat je wat comfort moet inleveren. In vergelijking met een Yaris Cross of een Captur is de Puma ST-Line wat stugger geveerd. De andere uitvoeringen zouden op dat vlak trouwens iets minder heftig moeten zijn. Voor de Belgische wegen waarop wij reden, is de ST-Line misschien zelfs iets té hard, maar op (meestal) frisse Nederlandse wegoppervlakken heb je daar minder last van.

Door het stuggere onderstel ligt de Puma ST-Line wel weer stabieler in de bochten. Het is geen volbloed sportauto, maar voor je dagelijkse kilometers is ie leuk genoeg. Bovendien moet je hem eventjes ervaren op asfalt bij jou in de buurt, want net als bij de review van de Ford Kuga is de ervaring al met al wel erg afhankelijk van het wegdek.

Echte liefhebbers mogen de Puma bestellen als ST met 170 pk, maar als je een normale uitvoering kiest, krijg je 125 pk. Die rijden wij, met een automaat. De driecilinder doet zonder te veel lawaai zijn werk en is meer dan snel genoeg voor een kleine crossover. Wil je het hebben over rijplezier, dan missen we alleen de flippers achter het stuur om zelf te schakelen, maar dat zijn details.

Hoe is het interieur van de Ford Puma facelift?

We vinden het interieur van de Ford Puma na de facelift wel iets rommeliger dan voorheen. Het oude interieur was simpel en daardoor vrij elegant. De nieuwe vormgeving is wat bonkig, met twee grote schermen en een kloek rechthoekig stuur. Het harde plastic boven op het dashboard en de deurpanelen oogt wat goedkoop. Het materiaalgebruik is niet zo ongewoon voor dit segment auto, maar we hadden de bovenste oppervlakken liever iets hoogwaardiger gezien.

De knoppen van de airco en verwarming zijn verdwenen, maar die functies zijn wel permanent zichtbaar in het nieuwe scherm. In de ST-Line krijg je mooie rode stiksels die de boel opfleuren. Ook zijn we fan van de donkere hemelbekleding; een kleine moeite, maar het doet wat ons betreft altijd een hoop. De zittingen van de stoelen zijn wat kort, maar verder kun je goed zitten in de Ford Puma door een goede instelbaarheid.

Wat zijn de grote minpunten?

We schetsen een lollig beeld van een relationele crisis waarbij er een crossover wordt gekocht, maar dan wel een leuke. Echter, in de praktijk zijn het natuurlijk de wat oudere mensen die een compacte crossover zoeken. We vragen ons af of de Puma qua onderstel niet iets te hardcore is voor deze doelgroep; willen ze niet liever meer comfort? De verkoopcijfers in Nederland bevestigen dit: Toyota verkoopt twee keer zoveel exemplaren van de Yaris Cross als Ford van de Puma.

Wat is de prijs van de Ford Puma in 2024?

Hier wordt het wel interessant, zeker aangezien in dit segment veel gekocht wordt en maar weinig wordt geleaset. Waar veel ‘goedkope’ auto’s het afgelopen jaar duurder zijn geworden, is de Puma met de facelift iets in prijs gezakt. En dat niet alleen: je krijgt iets meer uitrusting, meer veiligheidssystemen en grotere schermen. Hij is niet zuiniger of sneller geworden.

De Titanium is de goedkoopste uitvoering en kost nu 32.995 euro (29.050 euro in België). Voorheen was ie in Nederland 700 euro duurder, en toen was het scherm nog kleiner en had je geen achteruitrijcamera of regensensor. De ST-Line kost nu 34.395 euro (30.050 euro in België) en is daarmee 1.655 euro goedkoper. De dikste is de ST-Line X die nu 36.695 euro kost (32.950 euro in België). Dat is een daling van 1.100 euro.

Wat kost een Ford Puma in de private lease?

In het segment van de Ford Puma speelt private lease altijd een grote rol. Je kunt de Puma rijden vanaf 409 euro per maand, maar dan heb je wel een contract van 72 maanden en slechts 5.000 kilometer per jaar. Wil je liever 10.000 kilometer rijden en maar drie jaar aan het contract zitten, dan moet je in de meeste gevallen uitgaan van 500 euro per maand. Dan heb je overigens gewoon de instapper.

Dus, moet je deze kleine crossover kopen?

De Ford Puma is wat ons betreft een van de weinige kleine crossovers waarvan je direct blij van wordt als je hem ziet. Hij smoelt lekker en hij rijdt leuker dan de rest. We kunnen het alleen maar toejuichen als je een auto wat meer met je hart kiest dan met je verstand. Bovendien is het geen irrationele keuze: hij is net zo duur als zijn concurrenten. Dus, als je toch een kleine crossover ‘moet’, dan kun je gerust voor de Puma gaan.

Ford Puma ST-Line automaat specificaties (2024)

UitvoeringST-Line automaat
Motortypedriecilinder turbo
Motorinhoud998 cc
Versnellingsbak7v automaat
Aandrijvingvoorwielen
  
Vermogen125 pk
Koppel210 Nm
 
0-100 km/u9,6 s
Topsnelheid190 km/u
Verbruik5,7 l/100 km
 
Afmetingen l x b x h4.207 x 1.805 x 1.534 mm
Gewicht1.334 kg
Bagageruimte456/1.216 l
 
Prijs NL (vanaf)€ 36.695
Prijs B (vanaf) 31.850

Reacties

  • Dave heeft op 14 september 2024 geschreven:

    Ik heb een ST Puma van 200 pk met all-seasen banden dat is comfortabel want de ophanging is heel stug. Voor mij is de koppel van 320 belangrijk dan de 200 pk. Je kunt er meer door de bochten schueren en dan optrekken is de max

    Reageer
  • Peter heeft op 13 september 2024 geschreven:

    De Puma is niet in 2018 maar eind 2019 op de markt gekomen. De facelift is wat mij betreft ( rij zelf een Puma st Line-x Gold Edition 2023) best goed gelukt maar of ik deze ga aanschaffen is maar de vraag.

    Reageer
  • Björn heeft op 12 september 2024 geschreven:

    Ik vind het een domme zet van Ford nu dat er geen nieuwe Fiesta meer te verkrijgen is. De Puma is nu de ‘goedkoopste’ Ford.

    • Lei heeft op 13 september 2024 geschreven:

      Nieuwe Puma wat beterkoop geworden tov. het vorige model doch spijtig aan deze zeker zeer leuke auto is dat achteraan geen automatten liggen en ook de trommelremmen achteraan ..
      Vooral in de nieuwe Cactus Grey kleur … een zeer mooie auto

      • John heeft op 22 september 2024 geschreven:

        “Geen automatten”, klopt. En vind ook dat het er best voor die prijs bij had moeten zijn. Maar goed, voor €38 heb je een set goede matten bij een externe partij.
        Dat het trommelremmen heeft, is prima. Schijfremmen hebben achter weinig toegevoegde waarde. Remverdeling is tenslotte voor: 75 a. 80 % en achter de rest.
        Bovendien heb je met trommelremmen weinig tot geen remstof op je velgen en heeft vuil van buiten, geen invloed op het remgedrag.
        Steeds meer (moderne auto’s) kiezen voor trommelremmen achter. Dus helemaal niks mis mee.
        Bij snelle sportauto’s is het een ander verhaal, i.v.m. koeling (en dan nog…).

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)