Het grootste autocircus ter wereld (op TopGear Live na dan uiteraard) is weer van start gegaan. TopGear brengt je alle ins en outs.
Vergeet de Red Bull-Vettel-marathon van afgelopen jaar; in 2014 wordt de Formule 1 weer explosief en verrassend. Door nieuwe regelgeving staan de teams voor de grootste technische uitdaging sinds Colin Chapman in de jaren zeventig bij Lotus de voodoo-eigenschappen van luchtstroom en aerodynamica onder de auto ontdekte. Zeker, het is allemaal enorm gecompliceerd en puristen gaan ongetwijfeld klagen dat de koningsklasse van de autosport genetisch gemodificeerd wordt. Maar als het idee van de F1 als het ultieme technologische slagveld – en tegelijkertijd een podium voor ‘s werelds snelste gladiatoren die hun kunsten vertonen – je aanspreekt, zou dit wel eens jouw seizoen kunnen worden.
Het komt allemaal neer op de aandrijflijn en de jacht naar meer efficiëntie. Zo zijn de motoren verkleind van een 2,4-liter V8 naar een 1,6-liter V6 met turbo. Eigenlijk heeft de F1 het idee van een op zichzelf staande motor losgelaten. We komen hier later in detail op terug, maar we vertellen alvast dat de klassieke verbrandingsmotor nu slechts onderdeel is van een groter geheel. Een geheel dat vraagt om allerlei oplossingen op het gebied van configuratie, koeling en prestaties. Wat betekent dat betrouwbaarheid voor het eerst in jaren weer een belangrijke rol gaat spelen, in ieder geval tijdens de eerste helft van het seizoen, maar daarna vast ook. Reken op huilbuien en woedeaanvallen langs de baan en in de pits. Uit tests, voorafgaand aan het nieuwe seizoen, mocht weliswaar blijken dat de verminderde aerodynamica de rondetijden verhoogde en de bochtsnelheden verlaagde, maar de auto’s worden gedurende het seizoen ongetwijfeld sneller. Welke zekerheden nieuwe regels ook wegnemen, de whizzkids van de F1 vinden altijd wel een manier om terug te vechten.
Dit alles, samen met enkele van de raarst uitziende F1-auto’s ooit, de gebruikelijke politieke spelletjes en een stel potentiële nieuwe F1-talenten, zorgt ervoor dat dit het meest onvoorspelbare F1-seizoen in jaren belooft te worden. Wij zijn in ieder geval enorm opgewonden.
Klik door voor TopGears handige teamgids; en hou onze site de komende dagen in de gaten voor meer achtergrond- en technische info!
Infiniti Red Bull
De wereldkampioen leek de beste kaarten te hebben, maar nieuwkomer Ricciardo laat zich van zijn allerbeste kant zien. Heeft tech-genie Newey de nieuwe regels te ver opgetrokken?
Sebastian Vettel & Daniel Ricciardo
Mercedes AMG
De nieuwe aandrijflijn van Mercedes heeft een opmerkelijk lange ontwikkelingstijd gehad, dus de verwachtingen zijn hooggespannen. Het team is nu compleet en Rosberg heeft laten zien dat hij Hamilton aankan
Lewis Hamilton & Nico Rosberg
Scuderia Ferrari
Maranello is gebrand op een overwinning. Kimi verschijnt naast Alonso en technisch tovenaar James Allison maakt zijn comeback nadat hij bij Lotus zijn waarde heeft bewezen. De betrouwbaarheid lijkt in orde
Fernando Alonso & Kimi Räikkönen
McLaren Mercedes
Na een nutteloos 2013 gooit Woking het dit jaar over een andere boeg. Éric Boulier loopt over vanuit Lotus, veelbelovend rookie Kevin Magnussen verschijnt naast Jenson Button. De nieuwe auto heeft een verraderlijke kont
Jenson Button & Kevin Magnussen
Lotus
Geldproblemen en het verlies van personeel kunnen de Britse onderneming parten gaan spelen. Grosjean is in vorm en Maldonado moet nog worden getemd
Romain Grosjean & Pastor Maldonado
Force India
Het team is vorig seizoen tot het uiterste gedreven. Met Hülkenberg hebben ze een klassieke coureur in de gelederen, Pérez zorgt voor de broodnodige liquiditeit. Mercedes-power
Sergio Pérez & Nico Hülkenberg
Sauber
Sutil verschijnt naast Gutiérrez. Een betrouwbare Sauber kan voor een verrassing zorgen, vooral als de Ferrari-aandrijflijn heel blijft. Legt het op de middellange termijn waarschijnlijk af
Adrian Sutil & Esteban Gutiérrez
Williams
De switch van Renault- naar Mercedes-power en de komst van Massa (voorheen Ferrari), die de indrukwekkende Bottas aanvult, zou Williams wel weer eens in de spotlight kunnen brengen
Valtteri Bottas & Felipe Massa
Toro Rosso
De Rus Daniil Kvyat heeft in 2013 het GP3-kampioenschap op zijn naam geschreven, maar Vergne moet meer consistent presteren. Technisch-directeur James Key neemt ervaring mee
Jean-Éric Vergne & Daniil Kvyat
Caterham
Het is de dag des oordeels voor Caterham nu teameigenaar Tony Fernandes zijn F1-toekomst overdenkt. Kobayashi maakt een comeback op een golf van fan-power, nieuwbakken Ericsson moet zichzelf bewijzen
Marcus Ericsson & Kamui Kobayashi
Marussia
Met Ferrari-power en een twee jaar lange ontwikkelingstijd zouden de underdogs van de F1 wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Chilton presteert consistent en Bianchi heeft de zege van Ferrari
Max Chilton & Jules Bianchi
Reacties