Het grootste autocircus ter wereld (op TopGear Live na dan uiteraard) is weer van start gegaan. TopGear brengt je alle ins en outs.

Vergeet de Red Bull-Vettel-marathon van afgelopen jaar; in 2014 wordt de Formule 1 weer explosief en verrassend. Door nieuwe regelgeving staan de teams voor de grootste technische uitdaging sinds Colin Chapman in de jaren zeventig bij Lotus de voodoo-eigenschappen van luchtstroom en aerodynamica onder de auto ontdekte. Zeker, het is allemaal enorm gecompliceerd en puristen gaan ongetwijfeld klagen dat de koningsklasse van de autosport genetisch gemodificeerd wordt. Maar als het idee van de F1 als het ultieme technologische slagveld – en tegelijkertijd een podium voor ‘s werelds snelste gladiatoren die hun kunsten vertonen – je aanspreekt, zou dit wel eens jouw seizoen kunnen worden.

Het komt allemaal neer op de aandrijflijn en de jacht naar meer efficiëntie. Zo zijn de motoren verkleind van een 2,4-liter V8 naar een 1,6-liter V6 met turbo. Eigenlijk heeft de F1 het idee van een op zichzelf staande motor losgelaten. We komen hier later in detail op terug, maar we vertellen alvast dat de klassieke verbrandingsmotor nu slechts onderdeel is van een groter geheel. Een geheel dat vraagt om allerlei oplossingen op het gebied van configuratie, koeling en prestaties. Wat betekent dat betrouwbaarheid voor het eerst in jaren weer een belangrijke rol gaat spelen, in ieder geval tijdens de eerste helft van het seizoen, maar daarna vast ook. Reken op huilbuien en woedeaanvallen langs de baan en in de pits. Uit tests, voorafgaand aan het nieuwe seizoen, mocht weliswaar blijken dat de verminderde aerodynamica de rondetijden verhoogde en de bochtsnelheden verlaagde, maar de auto’s worden gedurende het seizoen ongetwijfeld sneller. Welke zekerheden nieuwe regels ook wegnemen, de whizzkids van de F1 vinden altijd wel een manier om terug te vechten.

Dit alles, samen met enkele van de raarst uitziende F1-auto’s ooit, de gebruikelijke politieke spelletjes en een stel potentiële nieuwe F1-talenten, zorgt ervoor dat dit het meest onvoorspelbare F1-seizoen in jaren belooft te worden. Wij zijn in ieder geval enorm opgewonden.

Klik door voor TopGears handige teamgids; en hou onze site de komende dagen in de gaten voor meer achtergrond- en technische info!


Infiniti Red Bull

De wereldkampioen leek de beste kaarten te hebben, maar nieuwkomer Ricciardo laat zich van zijn allerbeste kant zien. Heeft tech-genie Newey de nieuwe regels te ver opgetrokken?

Sebastian Vettel & Daniel Ricciardo


Mercedes AMG

De nieuwe aandrijflijn van Mercedes heeft een opmerkelijk lange ontwikkelingstijd gehad, dus de verwachtingen zijn hooggespannen. Het team is nu compleet en Rosberg heeft laten zien dat hij Hamilton aankan

Lewis Hamilton & Nico Rosberg


Scuderia Ferrari

Maranello is gebrand op een overwinning. Kimi verschijnt naast Alonso en technisch tovenaar James Allison maakt zijn comeback nadat hij bij Lotus zijn waarde heeft bewezen. De betrouwbaarheid lijkt in orde

Fernando Alonso & Kimi Räikkönen


McLaren Mercedes

Na een nutteloos 2013 gooit Woking het dit jaar over een andere boeg. Éric Boulier loopt over vanuit Lotus, veelbelovend rookie Kevin Magnussen verschijnt naast Jenson Button. De nieuwe auto heeft een verraderlijke kont

Jenson Button & Kevin Magnussen


Lotus

Geldproblemen en het verlies van personeel kunnen de Britse onderneming parten gaan spelen. Grosjean is in vorm en Maldonado moet nog worden getemd

Romain Grosjean & Pastor Maldonado


Force India

Het team is vorig seizoen tot het uiterste gedreven. Met Hülkenberg hebben ze een klassieke coureur in de gelederen, Pérez zorgt voor de broodnodige liquiditeit. Mercedes-power

Sergio Pérez & Nico Hülkenberg


Sauber

Sutil verschijnt naast Gutiérrez. Een betrouwbare Sauber kan voor een verrassing zorgen, vooral als de Ferrari-aandrijflijn heel blijft. Legt het op de middellange termijn waarschijnlijk af

Adrian Sutil & Esteban Gutiérrez


Williams

De switch van Renault- naar Mercedes-power en de komst van Massa (voorheen Ferrari), die de indrukwekkende Bottas aanvult, zou Williams wel weer eens in de spotlight kunnen brengen

Valtteri Bottas & Felipe Massa


Toro Rosso

De Rus Daniil Kvyat heeft in 2013 het GP3-kampioenschap op zijn naam geschreven, maar Vergne moet meer consistent presteren. Technisch-directeur James Key neemt ervaring mee

Jean-Éric Vergne & Daniil Kvyat


Caterham

Het is de dag des oordeels voor Caterham nu teameigenaar Tony Fernandes zijn F1-toekomst overdenkt. Kobayashi maakt een comeback op een golf van fan-power, nieuwbakken Ericsson moet zichzelf bewijzen

Marcus Ericsson & Kamui Kobayashi


Marussia

Met Ferrari-power en een twee jaar lange ontwikkelingstijd zouden de underdogs van de F1 wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Chilton presteert consistent en Bianchi heeft de zege van Ferrari

Max Chilton & Jules Bianchi

Reacties