Zonneschijn, perfecte wegen en veel lol – het rijden van een auto in het buitenland heeft soms iets weghebben van een felgekleurde vakantieliefde die thuis plaats moet maken voor de grijstinten van de realiteit van alledag.

We waren een beetje bezorgd dat het ook zo zou gaan met de elfde generatie van de Honda Civic – geweldig op zonnig zomerasfalt, chic in het korte-broeken/T-shirtklimaat, maar oh wee als je hem in de saaie werkelijkheid van een regenachtige parkeerplaats van de plaatselijke Jumbo zet.

De Honda Civic is een verstandige keuze

Maar het valt alles mee. Het in een dwangbuis zetten van de ietwat hysterische ontwerpers van het vorige model heeft eigenlijk maar één nadelige kant: het zicht naar achteren is er niet erg op vooruitgegaan. Gelukkig zijn een camera en parkeersensoren voor en achter standaard, dus dat bewijst zijn nut bij het ontwijken van losgeslagen boodschappenkarretjes.

Zo in het harde kunstlicht van het parkeerterrein wordt het al helemaal moeilijk om te ontkennen dat de Civic toch vooral een verstándigekeuze is. Hij is al generaties lang de lieveling van ieders huishoudboekje, is zuinig en braaf en laat niemand in de steek, maar op het gebied van de liefde moet er wel het een en ander gebeuren.

De Civic is zuinig, ook in de stad

Je kunt je trouwens over een hoop van dat laatste heen zetten als je gewoon naar de bonnetjes van het pompstation kijkt; dat hybridespul werkt zeker in en rond de stad briljant. Er ligt maar een 1-kWh batterijtje onder de achterstoelen, voor het gevoel net een half Duracell-konijn, maar je zult er nog van staan te kijken hoelang die benzinemotor uit blijft.

Haast een kilometer of drie, vier als je in -beweging blijft, wat een warm-tevreden gevoel oplevert dat haast in schril contrast staat met de bittere wanhoop van het stagnerende stadsverkeer. De stad is dé plek voor een hybride, natuurlijk, maar ze verliezen die charme al snel op de snelweg, als de batterijen leegraken en een lullig benzinemotortje de boel in z’n eentje moet opknappen.

De Honda Civic e:HEV Sport is snel genoeg

Honda heeft dit opgelost met een vaste overbrenging, zodat de motor rond 110 km/u de wielen direct aandrijft. De Civic is lekker soepel op deze hogere snelheden, en heeft altijd wel wat kracht over om langs de treuzelaars te komen.

Een trap op het gaspedaal levert kortstondig wat herrie op, maar alles gaat snel weer terug naar normaal als je gas terugneemt. Er zijn nepversnellingen en -geluid om je brein te helpen. Het weggedrag is oké, maar ook weer niet zo dat je omwegen gaat pakken – daarvoor volgt er nog een Type R.

De prijzen van de Honda Civic

We hebben de uitvoeringen Elegance, Sport en Advance die beginnen bij 35.680 euro (31.790 euro in België). Honda denkt dat de meeste mensen wel zullen gaan voor het topmodel, met zijn Bose-audio, glazen dak en verwarmd stuur voor 41k (36k in België); al heb je voor iets minder een gelijkwaardige Toyota Corolla en voor iets meer een dikkere VW Golf PHEV.

De Civic heeft in dat soort vergelijkingstests lang de tweede viool gespeeld, maar hij heeft nu een aardige niche voor zichzelf gecreëerd waarin ie het verdient om in de overweging meegenomen te worden vanwege ruimte, betrouwbaarheid en bewezen familiekwaliteiten. Het enige risico is dat je ouders hem leuker vinden dan jijzelf.

Specificaties Honda Civic e:HEV Sport (2022)


Motor
1.993 cc
viercilinder turbo hybride
Vermogen
184 pk
315 Nm
Aandrijving
voorwielen
cvt-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
113 g/km CO2 A label
Afmetingen
4.551 x 1.802 x
1.408 mm (l x b x h)
2.734 mm (wielbasis)
1.433 kg
40 l (benzine)
410 / 1.220 l (bagage)
Prijzen
€ 37.390 (NL)
€ 32.890 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)