Honda heeft het een tijdje zonder stationwagen op basis van de Civic moeten stellen, maar daar komt nu verandering in, met de nieuwe Civic Tourer. Een opmerkelijk model, dat hogere ogen verdient dan ie waarschijnlijk gaat gooien.

Waarmee associeer jij Honda? Sportiviteit? Japans? Betrouwbaar? Tikje aan de prijs? Apart (soms wat té apart) design? Klopt allemaal. Vanaf nu kan er nog eentje bij waar je daarvoor waarschijnlijk niet direct aan had gedacht: ruimte.

De nieuwe Honda Civic Tourer is namelijk de grootste in z’n klasse. Groter dan de even nieuwe Seat Leon ST (587 liter), groter dan de Golf Variant (605), zelfs groter dan slokop Skoda Octavia Combi (610). In zo’n Civic Tourer kun je een zwembad-achtige 624 liter kwijt. Zelfs in een Accord Tourer kun je niet zó veel kwijt. Dat wil zeggen: in de bagageruimte dan. En daar wrikt meteen ook een beetje de schoen. Maar daarover later meer.

Honda is op zoek naar onderscheidend vermogen – dingen gewoon nét even anders aanpakken, waardoor mensen die je anders geen blik waardig zouden keuren, nu denken: ‘Ja, goh, een Honda – waarom niet eigenlijk?’ Nou waren ze dat eigenlijk altijd al, maar zonder al te veel overtuiging – anders is het moeilijk te verklaren waarom je een behoorlijk futuristische hatchback en een om te janken zo saaie sedan allebei onder de noemer Civic uitbrengt. Hoe dan ook, mede onder de invloedssferen van het rijke autosportverleden van het merk én de voor 2015 aangekondigde rentree in de Formule 1, heeft Honda besloten dat het vanaf nu allemaal een tandje sportiever mag. Er komt een nieuwe NSX, er komen nieuwe Type R-versies: rijplezier moet voorop staan. En daarom besloot Honda dat de nieuwe Civic Tourer de grootste bagageruimte van allemaal moest krijgen. Slaat nergens op? Nee, slaat inderdaad nergens op, maar het is wel mooi meegenomen.

Die zucht naar het sportieve spreekt in ieder geval wel uit het ontwerp. De daklijn loopt af, de heuplijn loopt juist op en dikke verbredingen rond de achterste wielkasten leveren een even welvend als dynamisch geheel op. Het zal voor een aantal mensen een tikje te veel van het goede zijn, maar wij vinden het een van de aantrekkelijkste in het segment. Daarbij is hij door zijn extra lengte een stuk meer in balans dan die wel erg extravagante hatchback. Enige dissonant zijn die achterste deurgrepen: als je ze wilt ‘verstoppen’, waarom zou je ze dan juist extra benadrukken met zo’n smakeloze, uítstekende omlijsting van zwart prutplastic?

Ook in andere dingen blijkt die sportieve drift: de rijervaring bijvoorbeeld. Zo kun je bij de Civic Tourer kiezen uit drie verschillende onderstelafstemmingen: Comfort, Normal en Sport. Bijzonder is dat die alleen invloed hebben op de achterste dempers: daar kan eventuele zware belading namelijk invloed op uitoefenen, en dus is die instelbaarheid alleen daar van belang, redeneert Honda. Daar zit wat in. De Comfort-setting is al behoorlijk aan de harde kant. Je weet dan al waar het met de andere presets naartoe gaat: te hard om gezellig te zijn, zeker voor mensen op de achterbank. Nu zou je die andere standen volgens Honda ook vooral moeten selecteren als je veel rommel achterin vervoert, wat op zich een logische gedachte is. Om eerlijk te zijn: hoe vaak doe je dat nou? Zou het niet slimmer zijn geweest om een werkelijk comfortabele, een sportieve en een ‘zware belading’-stand te maken? ‘Ja,’ zegt Honda, ‘maar dan is het niet sportief meer.’ Tja.


Hij rijdt verder heerlijk, die Tourer. De 1.8-benzinemotor is met zijn 142 pk sterk zat, pakt lekker makkelijk op en verbruikt niet al te veel (maar wel te veel voor een extra gunstig bijtellingstarief). De besturing is wat aan de lichte kant, maar wel gevoelig, precies en direct. Honda heeft waarschijnlijk nog nooit een beroerde versnellingsbak gemaakt en dus schakelt deze zesbak ook weer uitmuntend. De remmen zijn voldoende krachtig en fijn doseerbaar – allemaal precies zoals bij de hatchback. Dat geldt natuurlijk ook voor het dashboard, dat grotendeels digitaal te werk gaat en verdeeld is in twee verdiepingen – een laag gedeelte met drie ‘kokers’ voor zaken als brandstofvoorraad, toerental en temperaturen, en daarboven een langwerpige sectie met snelheid en wat secundaire (radiozender et cetera) info. Het is een echte, op de bestuurder gerichte cockpit en het went een stuk sneller dan je misschien zou denken. De bediening (touchscreen én behoorlijk wat knopjes) is betrekkelijk eenvoudig.

Nog even terug naar hét zwaartepunt van de Tourer: z’n bagageruimte. Hij maakt van deze auto het zwarte gat onder de stations: wat er in zijn buurt komt, hoe groot ook – het wordt opgeslokt en de kans dat je het ooit terugvindt is marginaal. Hij slikt met het grootste gemak vier grote koffers en onder de vloer is er nog een werkelijk enorm vak waarin je nóg eens twee kleine trolleys kwijt kunt. Dat lukt omdat Honda de benzinetank niet achterin heeft geplaatst, maar voorin, onder de bestuurdersstoel. Grappig is dat Honda heeft gemerkt dat potentiële kopers dat wat ongemakkelijk vinden: ‘Is dat niet gevaarlijk?’ Waarop men antwoordt: ‘Nee hoor. Daarbij: of ú zit op de benzinetank, óf uw kinderen.’ Wat meestal het einde van die vragensessie is.

Honda heeft nog een hele serie handigheidjes ingebouwd. Zo kun je zowel achter de voor- als de achterbank een bagagenet monteren. Natuurlijk kunnen alle stoelen en banken plat voor maximale belading, maar je kunt ook alleen de zittingen achter opklappen; kan de natte hond in de achterbak (die trouwens een speciale, extra makkelijk schoon te maken bekleding heeft) en de bagage op de plek van de achterbank. Slim! Die volle focus van Honda op de bagageruimte heeft ook een nadeel: omdat alle ruimte helemaal achterin zit, komen de stakkers op de achterbank er nogal bekaaid van af. Qua hoofdruimte gaat het allemaal net, maar qua beenruimte schiet het behoorlijk tekort. Het is jammer dat de achterbank niet verschuifbaar is, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

Daarnaast is het jammer dat geen van de beschikbare Tourers in de werkelijk gunstige bijtellingstarieven valt: de benzine ‘doet’ 25 procent, de (erg fijne) diesel 20 procent. Nu is het zo dat in 2014 een hoop concurrenten hun 14-procentsstatus zijn kwijtgeraakt, maar er blijven er nog genoeg over, wat het voor Honda lastig maakt. Lichtpuntje: de diesel is met een vanaf-prijs van € 22.990 een koopje (zelfs € 2.600 goedkoper dan de benzine!). En of je nou 20 procent betaalt over weinig, of 14 over een stuk meer: het hangt van de concurrent af, maar je betaalt hetzelfde of zelfs iets minder. Het zou voor Honda hoe dan ook een bijzonder slim idee zijn om te komen met een hybrideversie van deze Tourer. Dan hebben ze een heuse klapper in huis.


Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC Comfort



13/20



Motor

1.597 cc

viercilinder

142 pk / 174 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 9,2 s

top 210 km/u



Verbruik/milieu

6,2 l/100 km

146 g/km CO2, A-label



Afmetingen

4.535 x 1.770 x 1.480 mm (L x B x H)

2.595 mm (wielbasis)

1.280 kg



50 l (benzine)

624 / 1.668 l (bagage)



Prijzen

NL € 25.590 (25%)

BE € 22.990



Het vonnis

Enorme slokop in een futuristisch-sportieve jas. Beetje hard geveerd, maar rijdt verder uitstekend. Enorme bagageruimte gaat helaas ten koste van beenruimte achterin, maar als je daar alleen kinderen vervoert, kan het prima

Reacties

Meer van TopGear