Iedereen opgelet: de Honda CR-Z is gefacelift. De plezierigste (maar tevens enige) kleine sporthybride is daarmee nog een stukje plezieriger geworden.
Toen we een paar jaar geleden voor het eerst met de CR-Z reden, waren we meteen om. Honda had het voor elkaar gekregen om met nagenoeg dezelfde techniek als de slaapverwekkende Insight een autootje neer te zetten dat fris, fruitig en geestig was. En zuinig, uiteraard. Het ontbrak de CR-Z eigenlijk maar aan één ding: vermogen. Want ja, met zo’n wigvormig CRX-achtig uiterlijk verwacht je wel het een en ander aan prestaties.
Nou: dat probleem heeft Honda aangepakt. Een beetje. De vernieuwde CR-Z heeft niet langer 124 pk, maar – hou je vast – 137 pk. Dat is nog steeds weinig, maar het zorgt er wel voor dat ie nu ruim een halve seconde sneller van 0 naar 100 km/u blèrt. Dat is voldoende.
Dit is typisch zo’n auto die niet echt snel is, en toch altijd snel aanvoelt. Hij doet ons stiekem een beetje denken aan de allereerste Mazda MX-5. Voor je moord en brand schreeuwt: die twee zijn inderdaad niet te vergelijken, maar het concept van een klein propje waarin je laag en ingebouwd zit, op een snaarstrak weggedrag wordt getrakteerd en geniet van een erg enthousiast maar niet heel potent motortje, dat dragen beide auto’s op hun eigen manier uit. De 1.5-motor (ja, met V-Tec) draait graag toeren en zet daarbij een nadrukkelijke keel op, de kort schakelende zesbak is een genot voor hand en pols, en in de sportmodus reageert het gaspedaal met de gretigheid van een jong en hongerig wolfje. Er is nu zelfs een knop waar S+ op staat, die een kortstondige elektrotrap uitdeelt tijdens volgas-acceleratie. Je merkt er niet heel veel van, maar het gaat om het idee: dit is plezier met een grote P, en dat in een hybride.
De CR-Z hangt stabiel in de bochten en staat dan ook op fatsoenlijke (niet-eco-)banden. Helaas zijn de stoelen nogal vlak – dat kan beter. De besturing blijft altijd wat kunstmatig aanvoelen, maar de auto houdt je op andere manieren op de hoogte: via het prettig stugge onderstel bijvoorbeeld. Het geheel voelt lichtvoetig en vrolijk aan, precies zoals het hoort bij een kleine Honda.
Dat, en z’n unieke uiterlijk – nu met licht aangepaste bumpers – zijn waarschijnlijk de voornaamste beweegredenen om voor een CR-Z te kiezen. Hij moet het niet van pure snelheid hebben, niet van een bijster goed in elkaar gezet interieur (het is er een typisch Japanse, bonte boel), niet van z’n hybridekwaliteiten (volledig elektrisch rijden kun je vergeten) en ook al niet van z’n prijs, die in Nederland begint bij een pittige 24.990 euro.
We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat sportieve figuren die voor deze auto vallen, net zo lief genoegen hadden genomen met een normale benzinemotor zonder elektrisch hulpstuk. Nog een teken dat de CR-Z bijzonder goed geslaagd is: hij sluist Honda’s brandstofbesparende technieken door naar een doelgroep die daar normaal niet naar om zou kijken.
Honda CR-Z 1.5 GT
14/20
Cijfers
0-100 km/u: 9,3 s
Top: 200 km/u
Verbruik: 5,2 l/100 km
Motor: 1.497 cc, viercilinder benzine + elektromotor
Aandrijving: voor
Vermogen: 137 pk
Koppel: 190 Nm
Gewicht: 1.131 kg
CO2: 122 g/km
Prijs
NL € 29.690
BE € 26.990
Vonnis
Met de CR-Z rijd je best zuinig en beleef je toch een hoop lol. Een uitstekend karretje voor vlotte types met (of zelfs zonder) groene bedoelingen
Reacties