Na een goede marktpositie tussen de kleinere autootjes te hebben veiliggesteld, wil Hyundai nu een stevige stempel drukken op het segment van de Passat.
 
Als jij in een vinexwijk woont en op je werk een functie hebt met een vernederlandste Engelse naam, is de kans groot dat je je op dit moment in een van de beoogde concurrenten van de Hyundai i40 voortbeweegt. Je auto is waarschijnlijk zilvermetallic van kleur (zeker niet grijs), of misschien donkerblauw. Het interieur is zwarter dan zwart en voorzien van weinig opties, hoewel je wel dat ene pakket met navigatie en airco hebt weten te regelen. Je rijdt op winterbanden met stalen velgen, ook al is het nu juli. Je maakt er een punt van als iemand anders op ‘jouw plek’ dicht bij de ingang van het kantoor parkeert. In je vrije tijd ga je wel eens lekker los op de squashbaan, en je vindt het grappig om ‘personeel!’ te roepen als je je met een paar drankjes door een druk café probeert te bewegen. Herken je jezelf hierin? Lees dan vooral verder.
 
Hyundai heeft eerder geprobeerd om je uit je Duitse of Japanse degelijkheidsmachine te lokken met auto’s als de Sonata. Dat lukte niet, natuurlijk. Met zoiets kon je bij je collega’s en/of buren niet aankomen. Maar nu liggen de kaarten toch anders, want diezelfde collega’s en/of buren hebben nu ineens een ix35 voor de deur staan, en misschien een Kia Picanto voor de boodschappen en de ritjes naar de kinderopvang. Ze lachen niet langer om Koreaanse auto’s, want ja, die dingen bieden uiteindelijk toch wel erg veel waar voor hun geld. En zo veel jaar garantie, daar kun je eigenlijk ook niet omheen, hè. Je zou toch een dief van je eigen portemonnee zijn.
 
Het is duidelijk: van je sociale cirkel mag je een Koreaanse auto kiezen. Het treft dat Hyundai net met een alleraardigste middenklasser op de proppen is gekomen. Ze noemen ‘m de i40, en hij is er ook als stationwagen. Maar dat vind je misschien een tikje te burgerlijk.
 
We gaan dus eens kijken naar de i40 sedan, geheel nieuw en sprankelend van ontwerp. Vooral in het grijs – sorry, zilvermetallic – mag ie er zijn. Behalve met wieldoppen is ie er ook met dikke 16 inch velgen, of met 17 inch, als je durft. Kies je de i-Vision-uitvoering (Style in België), zoals wij voor deze test deden, dan kom je voor een paar duizend euro extra om in de gadgets. Automatische airco, navigatie met stemherkenning, keyless go, bedenk het maar en het zit erop. Om het toch nog wel een beetje Hollands bescheiden te houden, kiezen we de instap-benzinemotor: de 1.6 GDI. Dat hoeft trouwens niemand te weten, want aan de buitenkant zie je er niets van.
 
Een Windows-achtig opstartmuziekje klinkt als we instappen, alsof we ons kantoor binnenwandelen. Allereerst valt op dat het ding belachelijk ruim is: achterin kunnen boomlange collega’s, op weg naar het tweemaandelijkse bowling-bedrijfsuitje, met groot gemak zitten. Onze iPhone heeft in luttele seconden de paringsdans met het Bluetooth-systeem gedaan; we kennen vele (veel) duurdere auto’s die hier nog wat van kunnen leren.
 

 
Gaan we rijden, dan blijkt de 1.6 in niets zijn status als basismotor te verraden. Hij is behoorlijk stil, reageert prima op het gas, maar zorgt er ook voor dat je zelfs in de dagelijkse file makkelijk in de tweede versnelling kunt blijven kruipen zonder dat de boel begint te hakkelen en stotteren als een verlegen tiener. Hooguit zouden we willen dat de versnellingspook zich met een iets bestemder gevoel liet inleggen, en dat er wat meer remwerking op de motor zou optreden bij het terugschakelen. Kleinigheden.
 
Nemen we enthousiast een rotonde, dan blijkt dat de i40 erg gewillig instuurt, alsof de voorwielen als die van een motorfiets de bocht in duiken zodra we aangeven welke kant we op willen. Gecombineerd met de lichte besturing betekent dit op de snelweg een vrij onrustig gedrag waarbij je af en toe wat koerswijzigingen moet uitvoeren. Het zijn dit soort punten waarop zo’n Hyundai nog net even een steekje laat vallen. Maar hé: hij blijft natuurlijk relatief goedkoop, en dit jaar een keertje extra naar de camping in Frankrijk, da’s ook geen straf.
 
Dat is ook de reden waarom we het niet zo zwaar vinden wegen dat het interieur een beetje ruikt naar een lijmfabriek, en dat we dat ondefinieerbare verwengevoel missen dat we in sommige andere auto’s in dit segment wel terugvinden. Die voelen als een klasse hoger, en dat kunnen we van deze Hyundai niet echt zeggen. Niet dat de boel belabberd in elkaar steekt; dat zeker niet. Sterker nog, zelfs als we over de 236 verkeersdrempels in jouw wijk een aardige snelheid aanhouden, valt er geen piepje of kraakje te bespeuren. Stevig spul allemaal.
 
Het onderstel is een van de sterkere punten van de i40. Voldoende stug, wat fijn is in de bochten, en toch niet zo hard dat je vrouw zal klagen dat ze haar rustieke vazen niet heelhuids in de achterbak kan vervoeren. Maar de doorslaggevende factor zal voor veel mensen het uiterlijk zijn. Hyundai heeft ‘m een heel eigen gezicht gegeven, en de fluidic sculpture-lijnen blijken al bij velen in de smaak te vallen. Op deze sedan vallen ze wat ons betreft nog beter op hun plaats dan bij de kleinere modellen of de semi-SUV’s.
 
Lang niet gek dus, die i40. In ieder geval niet te vergelijken met de Koreaanse auto’s waarop je tot voor kort je mening over Koreaanse auto’s baseerde. Echt grote struikelblokken zul je niet tegenkomen, de kwaliteit is oké en als iemand in je omgeving nog enige twijfels heeft over het imago, kun je dat gemakkelijk wegnemen door ze even een ritje te laten maken.
 
Goed, eerst maar eens even op internet kijken waar er zo’n Hyundai met korting te ritselen valt. Parkeren en uitstappen maar. Hé, daar is dat grappige Windows-muziekje weer. Jullie horen het jongens, de werktijd zit er weer op, en nu een biertje, haha! Goeie.

Hyundai i40 1.6 GDI i-Vision

 

12/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 11,6 s

Top: 195 km/u

Verbruik: 6,0 l/100 km

Motor: 1.591 cc, viercilinder benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 135 pk

Koppel: 164 Nm

Gewicht: 1.347 kg

CO2: 140 g/km

 

Prijs

NL: € 28.495

BE: € 25.499 (Style)

 

Vonnis

Een mooie verschijning, ruim, prettig rijdend en ontzettend compleet voor z’n prijs. Daar zul je je Mondeo-collega’s mooi de ogen mee kunnen uitsteken

Reacties