
Als het gaat om elektrische crossovers, is Ford lekker aan de weg aan het timmeren. Na de Mustang Mach-E, Explorer EV en Capri is er nog een bekende naam die nu ineens elektrisch is. De auto in kwestie is de Ford Puma Gen-E. Daarmee heeft het merk eindelijk een aanbieding in het telkens drukker wordende compacte crossover-segment, waar elektrisch rijden telkens populairder wordt.
Dat ze het doen met een Puma, is eigenlijk best bijzonder. De auto kwam namelijk in 2020 op de markt. In 2024 werd de Puma gefacelift en nu is er dus een elektrische versie. Dat zijn enorme investeringen voor een model dat al wat langer op de markt is. Aan ons dus de schone taak om te kijken of die vertaalslag van benzine naar elektrisch goed is gegaan. Met andere woorden: is er nog voldoende Puma-DNA?
Inhoud Ford Puma Gen-E (2025) review
Wat is er nieuw aan deze Ford Puma Gen-E?
Het grote nieuws is dus: hij is elektrisch. Dat is echter niet iets dat je direct kunt zien. Er zijn een paar subtiele verwijzingen. Aan de voorzijde is er een dichte grille, die we dan eigenlijk niet een grille mogen noemen. Aan de achterkant is er geen uitlaat zichtbaar, maar bij de reguliere Puma zie je die ook niet, alleen de Puma ST heeft twee zichtbate uitlaten. Waar je de elektrische Puma makkelijk aan kunt herkennen: de letters van de badge bij de elektrische versie zijn wit, in plaats van zwart.
Hoe rijdt ie?
Nou, laten we maar beginnen met het slechte nieuws: het is niet zo’n prettige auto als de benzineversie. Je merkt gewoon dat je met 300 tot 400 kilo extra op pad bent. Met een aan een zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijk kunnen we wel stellen dat dat precies het gewicht van de accu is. Let wel, we vergelijken de Puma Gen-E met de gewone Puma. Eigenlijk moet je hem met elektrische concurrenten vergelijken en dan scoort de Puma Gen-E een dikke voldoende.

De besturing is behoorlijk precies, heeft niet een enorm vaag middenpunt, maar is ook niet nerveus. Als je normaal rijdt, volgt ie mooi de bevelen op. Ga je er voor zitten, merk je dat het chassis van Ford is. Dat betekent behoorlijk wat scherpte en controle, zonder oncomfortabel te worden. Wel merk je dat de gemonteerde Continental EcoContacts vooral bedoeld zijn om zuinig te zijn.
Die geven op een vlot genomen rotonde vrij snel de strijd tussen grip en slip op. Een iets sportievere band zal wonderen doen, ook als je normaal rijdt. Maar ja, dat scheelt waarschijnlijk iets qua range. De elektromotor heeft 168 pk en dat is meer dan voldoende. Tot 100 km/u ben je lekker vlot onderweg. Een normale Puma rijd je helemaal zoek en waarschijnlijk zul je het een Puma ST ook lastig maken.
Wat erg leuk is, is het gas geven zelf. Daarin laat Ford je vrij. Normaal gesproken worden elektromotoren begrensd en naarmate de snelheid toeneemt, krijg je meer pk’s. Bij de Puma krijg je alles. Direct. En dan kun je ook nog de tractiecontrole uitzetten. Wegrijden met spinnende voorwielen: het kan en het is ons twee keer overkomen. Om heel eerlijk te zijn drie keer. Vier.
Hoe is het interieur van de Ford Puma Gen-E?
De Puma is in basis een B-segment auto (de Fiesta). Die is vervolgens wat langer en hoger gemaakt. Aan de breedte merk je dat het niet een enorm grote auto is. Het stuur is vierkant en relatief groot. Nu begrijpen we het i-Cockpit idee van Peugeot – met het kleine stuurwiel – ineens wat beter. Qua materialen is er iets geks aan de aan de hand. Er zijn enorm goedkope en plastiekerig aanvoelende materialen, maar alles bij je in de buurt is juist best aardig.

De logica is natuurlijk dat wat je aanraakt prettig aanvoelt. Het ruimteaanbod is op zich prima voor de klasse. Voorin geen issues, achterin kun je volwassenen meenemen, maar het is beter geschikt voor kinderen. Daar staat tegenover dat de bagageruimte werkelijk gigantisch is. Als je de afdekplaat weghaalt, heb je bijna 600 liter. Er zijn zat grotere auto’s met een kleinere kofferbak. Het maakt een dakkoffer bijna overbodig.
Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
Het grootste voordeel is dat het niet rijdt als een elektrische auto. Het ziet eruit als een gewone Puma en qua stuurgedrag en handling komt het heel dicht in de buurt van een benzine-Puma. Er zullen zat mensen zijn die wel toe zijn aan een EV, maar geen zin hebben in een enorme leercurve om met de auto om te kunnen gaan. De Puma is de perfecte elektrische auto voor mensen die niet per se van EV’s houden.

Ook leuk: de standaardkleur is niet wit, zwart of Blazer Blue (je weet wel: dat donkerblauw, precies als het pak van een NS-conducteur), maar boterbloemetjes-geel. Je wordt er helemaal blij van als je hem ziet en op een grote parkeerplaats heb je zo jouw Puma gevonden. Echt grote minpunten zijn er niet. De prijs mag wel iets scherper (komen we zo nog even op terug) en het materiaalgebruik mag dus wel iets beter.
Wat is de prijs van de Ford Puma Gen-E?
De instapversie van de Ford Puma Gen-E kost 35.495 euro. Wij reden de luxere ‘Premium’-uitvoering die 38.295 euro kost. Qua motor, accu en chassis zit er geen verschil tussen die twee uitvoeringen. Standaard is de Gen-E overigens keurig uitgerust. We hikken eigenlijk een beetje op die prijs. Een Capri komt ook al in de beurt, de Cupra Born is een klasse groter en iets minder sportief, maar komt verder op een accu voor minder geld. Dan is er ook nog een sloot aan Stellantis-producten die je kan overwegen.
Wat kost de Ford Puma Gen-E in de private lease?
We praten over over de aanschafprijs, maar die is bijna niet relevant. Deze auto zal voornamelijk geleased worden. Een gedeelte zakelijk, maar vooral in de private lease. De Puma Gen-E kost in de private lease precies 449 euro. Dat is dan op basis van 5.000 kilometer per jaar en een looptijd van 72 maanden. We kennen niemand die de komende zes jaar zo weinig gaat rijden, maar dat is helaas hoe alle merken communiceren tegenwoordig.

Dus, moet je de Ford Puma Gen-E kopen?
Je moet hem op zijn minst overwegen. De Puma Gen-E rijdt namelijk prettiger dan veel concurrenten, zonder dat je echt inlevert op praktisch gemak. Als je hele lange kinderen hebt, kun je beter naar een andere auto kijken, maar dan las je dit artikel niet. De Puma is niet een bijzonder goedkope aanbieding. Wat wel lekker is: het is gewoon een auto. Toevallig is ie elektrisch. De meeste Puma-kernwaarden blijven keurig overeind. Missie geslaagd, dus.
Ford Puma Gen-E specificaties (2025)
Aantal motoren | 1 |
Power | 168 pk/124 kW, 290 Nm Nm |
Accu | 46,0 kWh |
Aandrijving | voorwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 8 s |
Topsnelheid | 160 km/u |
Verbruik | 13,7 kWh/100 km |
Actieradius | 364 km |
Laadtijd | XX min. bij XXX kW (XX%) |
Afmetingen | 4.214 x 1.805 x 1.555 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.588 mm |
Gewicht | 1.463 kg |
Bagage | 523/ 1.200 l |