De Jaguar XKR is volgens ons de beste Jaguar ooit. De beperkt leverbare S-versie is het summum in de reeks. Eigenlijk verkondigen we oud nieuws. Op internet circuleren al foto’s van een licht gefacelifte XK. Is dat een reden om snel door te bladeren? Wis en waarachtig niet, want…
De Jaguar XKR is volgens ons de beste Jaguar ooit. De beperkt leverbare S-versie is het summum in de reeks.
Eigenlijk verkondigen we oud nieuws. Op internet circuleren al foto’s van een licht gefacelifte XK. Is dat een reden om snel door te bladeren? Wis en waarachtig niet, want afgezien van de XJ220 is dit de snelste Jag ooit. De snelheidsbegrenzer die de normale XKR temt tot een top van 250 km/u verdween in de kliko, met als resultaat een hoogst haalbare snelheid van 280 km/u. Dat spreekt meer tot de verbeelding dan zo’n elektronisch gekooide Jaguar. Laat het een voorbeeld zijn voor alle modellen zodat ze ongelimiteerd hun spierballen kunnen tonen.
Voordat er allemaal boze brieven binnenkomen waarin we vermaand worden vanwege onze oproep tot hard rijden (en waarin en passant gesmeekt worden om een Stig-T-shirt) melden we voor de zekerheid: kunnen is iets anders dan mogen. Er zullen dan ook maar weinig Jaguar-bestuurders ooit hun auto voluit de sporen geven, maar het is toch leuk voor de statistieken, nietwaar?
De S heeft heel wat meer in zijn mars dan de reguliere XKR, dus die meerprijs van 22.500 euro maakt hij helemaal waar. Dat er maar tweehonderd exemplaren van worden gemaakt maakt ‘m extra begeerlijk – het handjevol dat naar ons land kwam, is allang uitverkocht.
De meest in het oog springende verbetering is het zeer fraaie spoilerpakket, eh sorry, de fraaie bodykit waarmee de auto is aangekleed. Dit maakt de S onmiddellijk herkenbaar als de ultieme Jaguar XK en alleen dat al is de meeste kopers waarschijnlijk het geld dubbel en dwars waard. De frontspoiler is verder naar beneden doorgetrokken en is net als de dikker aangezette dorpels en achterbumper subtiel, maar toch imponerend. Het resultaat is een onderscheidende maar harmonieuze carrosserie, die zo uniek is dat enkele omstanders me zelfs vroegen wat voor auto het was.
De diffuser in de uitgedijde achterbumper geeft de achterzijde een heel andere uitstraling, de bredere wielkasten maken ‘m krachtiger en de opvallende velgen zijn subliem. Weer staat er een Jaguar die zijn middelvinger opsteekt naar Aston Martin en deze voormalige broer heeft daar geen antwoord op.
Ook het onderstel is verbeterd. Nu zijn de techneuten van Jaguar echte goeroes op het gebied van onderstellen, na die van Lotus misschien wel de besten. Ze hebben voor de XKR-S een puik stuk werk geleverd. De vering is duidelijk harder waardoor de controle in bochten is toegenomen, zonder dat het comfort daar onder te lijden heeft. Sterker nog, als er een GT is die een betere combinatie van wegligging en comfort biedt, heb ik er niet in gereden.
De motor is onveranderd, dus de XKR-S wordt aangedreven door een 4,2-liter V8 die met behulp van een compressor 420 pk en 560 Nm levert. Ook de automatische zesbak van ZF is één op één overgenomen. Tegelijk zijn dat ook de twee enige punten die een opfrisser kunnen gebruiken. Er staan later dit jaar dan ook modernere motoren op het programma voor de XK. Toch is er niets mis met de huidige aandrijflijn. Het zou fijn zijn als de versnellingsbak iets directer zou schakelen, in navolging van de XF. Maar dat is haarkloverij. De auto rijdt, stuurt en remt zo goed dat het de beste Jaguar is die op dit moment te koop is. Sterker nog: waarschijnlijk is het de beste GT van het moment.
Reacties