Niet al te lang geleden kwam de kleine elektrische Jeep Avenger met veel tromgeroffel en gejuich op de markt. Dat dat niet hoeft te betekenen dat ie lange tijd aan de opperste top van zijn segment blijft staan, kon je al eerder in onze vergelijkende test lezen. Maar wat je alleen weet als je goed hebt opgelet, is dat de Avenger ook gewoon met een benzinemotor te krijgen is. Sterker: er is nu ook een mild-hybride. En nog sterker: er komt nog een 4xe plug-in. Grootse plannen, daar bij Jeep.

Maar goed, stel dus dat je valt voor de looks van de Avenger, maar niet vol-elektrisch wilt rijden. Dan heb je opties. Deze milde Jeep Avenger e-Hybrid heeft een 1,2-liter driecilindertje dat in de Miller-cyclus loopt, wat zoveel wil zeggen als: efficiëntie boven alles. Hij levert 100 pk en 205 Nm, en dat is niet het meeste dat Stellantis uit hem weet te peuren (in andere modellen levert ie soms 136 pk). Mogelijk heeft dat te maken met de positionering van de Avenger – hij is vaak wat goedkoper dan zijn platformgenoten – of met de aanname dat niemand die een hybride Jeep koopt tussen de rotondes elke laatste pk eruit gaat wringen.

De hybride Jeep Avenger is een lichtgewicht in deze tijd

Toch: dit bescheiden hybridesysteem voegt maar 60 kilo toe, dus enige lichtvoetigheid kun je hem niet ontzeggen. Want kijk eens naar dat totaalgewicht: 1.288 kilo. Wanneer zie je dat nog bij een moderne auto? ‘Bij acceleratie van 30 naar 60 km/u is de e-Hybrid 30 procent sneller dan de niet-hybride’, zegt Jeep. Precies, dat dachten we al te voelen. In de totale 0-naar-100-sprint is de gewone benzineversie (met handbak) overigens een fractie van een seconde sneller.

In de zestraps dubbelkoppeltransmissie van deze Avenger huist een ruim 28 pk sterk elektromotortje. Daarmee moet hij 1 kilometer elektrisch kunnen rijden met snelheden van minder dan 30 km/u. Dat zou volgens Jeep betekenen dat je in de stad meer dan 50 procent van de afstand uitstootvrij kunt afleggen, aangezien de minuscule accu (0,9 kWh, onder de bestuurdersstoel) ook in een oogwenk weer is bijgeladen: een paar keer remmen en hij kan er weer tegen. Op onze gemengde testroute met ook best wat snellere wegen komen we volgens de boordcomputer aan een score van 30 procent elektrische kilometers. Niet gek.

De Jeep Avenger e-Hybrid rijdt als een grote EV

Al rijdend herinnert een subtiele elektrozoem je eraan dat je lekker groen bezig bent. Bij stilstand gaat er een rilling door de auto wanneer de benzinemotor aanslaat, maar op snelheid merk je er eigenlijk nauwelijks iets van. Rond de spiegels en A-stijlen is aardig wat windgeruis te horen en op korte drempels klappert de vooras soms een beetje, maar over het algemeen is het prettig ritjes maken in de Avenger e-Hybrid. Hij voelt op de weg aan als een grotere auto, met solide weggedrag en een meegaand onderstel – dat echter wel zorgt dat hij in de bochten een beetje rolt en waggelt. Het is een Jeep, mag het?

  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) rijdend schuin voor door plas water
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) rijdend schuin achter offroad
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) rijdend schuin voor gekanteld
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) offroad schuin achter gekanteld
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) rijdend schuin achter offroad
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) rijdend schuin voor door plas water
  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) rijdend schuin achter offroad
  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) rijdend schuin voor gekanteld
  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) offroad schuin achter gekanteld
  • Jeep Avenger e-Hybrid (2024) rijdend schuin achter offroad

De zit achter het stuur is prima en de grapjes hier en daar – een knipperlicht dat klinkt als een bas- en snaredrum – stemmen vrolijk. Je krijgt airco met slechts één zone en het touchscreen is wat klein, maar erg cutting edge kwam dit interieur toch al niet over. Overigens is de ruimte achterin, hoewel nog altijd niet riant, beter voor elkaar dan in sommige andere kleintjes uit de Stellantis-stal.

Voor de vorm trotseren we nog even een klein offroad-baantje, maar dat is al met al meer schattig dan nuttig. Ja, de Avenger heeft standaard afdaalhulp, Selec-Terrain met drie ruig klinkende modi (Sand, Mud en Snow, in feite gewoon extra voorzichtige ESP-instellingen) en 200 hele millimeters grondspeling. Maar kom, het is een voorwielaandrijvertje met kapsones. De lelijkste drempels in je wijk zul je er in ieder geval probleemloos mee kunnen nemen, dat staat vast.

Wat kost de hybride Jeep Avenger?

Het is een sympathiek ding, die Avenger, dus hoe meer keuze in aandrijflijnen hoe beter. Met een vanafprijs van 32.533 euro (26.000 euro in België) is de Jeep Avenger e-Hybrid slechts een mille of twee duurder dan de benzineversie zonder elektrohulpjes, maar hij rijdt lekker energiek en verbruikt merkbaar minder brandstof. Wie de elektrische versie niet blieft (of te duur vindt) en ook niet per se hoeft te stekkeren met een plug-in, zal met deze Jeep Avenger e-Hybrid uitstekend uit de voeten kunnen.

Specificaties van de Jeep Avenger e-Hybrid Altitude (2024)
Prijs                                          
€ 34.199 (NL)
€ 28.000 (B)
Motorinhoud                    
1.199 cc
Motortype                           
driecilinder turbo hybride
Power                                     
100 + 28 pk/74 + 21 kW, 205 Nm
Aandrijving                         
voorwielen, 6v automaat
Acceleratie                        
0-100 km/u in 10,9 s
Topsnelheid                      
184 km/u
Verbruik                                
4,9 l/100 km
CO2-uitstoot                   
111 g/km
Tankinhoud                       
44 l (benzine)
Afmetingen                        
4.084 x 1.776 x 1.536 mm (l x b x h)
Wielbasis                            
2.557 mm
Gewicht                                
1.288 kg
Bagage                                  
380/1.277 l
Voor
Vrolijk, zuinig, geringe meerprijs ten opzichte van niet-hybride
Tegen
Is ie beter dan ál die andere opties die er zijn?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)