Meestal zouden we dit gedrag niet toejuichen. Als iedereen alleen maar het ‘veel voor weinig’-principe zou aanhouden, krijg je… nou ja, het Nederlandse wagenpark. Vrachtladingen dezelfde grijze Outlanders, zwarte Mégane dCi’s en witte Model 3’s omdat de bijtellingsregels heel even in een bepaalde richting waaiden, plus een hele batterij Aygo’s en C1’s voor iedereen die een busabonnement te duur vindt.
Nou nou, spanning en sensatie. Wij zeggen: trakteer jezelf. Rij iets waar je blij van wordt. En als dat je wat meer geld kost, bedenk dan dat je eigen geluk het waard is. Nu lopen we echter tegen een glitch in onze Matrix aan. Want dit is het soort ‘veel voor weinig’ waar we ons toevallig extreem goed in kunnen vinden. Bij Kia haal je sinds kort de meeste pk’s voor het minste geld, en dit is de auto die de eer toekomt: de nieuwe Kia EV6 GT. Met 585 pk voor minder dan 70 mille.
De tijden veranderen
Laten we hier heel even bij stilstaan. Ja, niet iedereen heeft zin in de elektrische revolutie, dat weten we. En ja, 70 mille is nog steeds veel geld. Maar voordat Tesla de boel opschudde, was iets als dit toch ondenkbaar? Toen kon je een dergelijk vermogen alleen krijgen in een RS 6 of AMG van twee euroton. Of in een exotische supercar voor het dubbele.
Nu is het ‘gewoon’ de sportieve versie van ‘gewoon’ een elektrische middenklasser. Mooie tijden – al vrezen we voor het moment dat auto’s als deze straks betaalbaar zijn voor, laten we zeggen, de overmoedige beginnend bestuurder. Bij McDonald’s kunnen ze zich wellicht vast voorbereiden om wekelijks stukjes Kia uit de heggen rond hun parkeerplaatsen te vissen.
Rijdt de Kia EV6 GT dan een beetje leuk?
Goed, dat is dan, dit is nu. We waren vorig jaar al bijzonder enthousiast over de standaard-EV6, die in al zijn gedragingen laat merken dat hij werd ontwikkeld met een goede dosis rijplezier in het achterhoofd.
De achterwielaandrijvers met 170 of 225 pk bleken op dat vlak al zeer de moeite waard. Maar dit is de andere kant van het spectrum. Drie keer zoveel vermogen voor een schamele 20.000 euro extra.
Kia zet de EV6 GT neer als wat z’n naam doet vermoeden: een GT, niet een sportwagen. Z’n fysiek sluit daar ook meer bij aan, want net als z’n zusje, de Hyundai Ioniq 5, is de EV6 een forse gabber. Hoog en breed, ietwat log ogend ondanks zijn lage front en vloeiende lijn. De specifieke GT-aanduidingen zijn erg subtiel en beperken zich tot aangepaste bumpers, 21-inch wielen met fluorescerend gele remklauwen en een enkele badge achterop.
De Kia EV6 GT is een sleeper
Oh, onderhuids is er een hoop meer aan de hand, maar dat krijgt de argeloze voorbijganger niet mee. Kia bouwt dus niet alleen een toegankelijke performance-machine, het is ook nog eens een soort sleeper. Dit feestje wordt alleen maar beter. We hebben hier de eerste Kia EV6 GT op Nederlands kenteken, een van de laatste preproductieauto’s.
Je moet de zaken die nog niet ‘af’ zijn met een lampje zoeken (een kleurverschil tussen de voorste en achterste remklauwen, een enkel chroomstripje dat vlekt en verkleurt, een dodehoekassistent die na het inhalen wel érg lang volhoudt dat je nog niet terug naar rechts kunt), maar voor de rest is dit de Kia EV6 GT zoals jij ’m nu kunt bestellen.
Eén tip: vergeet die matte lak. Het staat ’m goed, dat zeker – zo’n sci-fi-achtige vibe kan ie hebben – maar je kunt ’m niet door de wasstraat rijden en je staat al snel elk vliegje er met een speciaal middeltje af te poetsen om beschadiging te voorkomen. Wij rijden dit exemplaar maar een paar dagen (waarbij we ’m netjes moeten houden voor de foto’s) en worden er al helemaal kriegel van.
Het interieur van de Kia EV6 GT
Los daarvan hebben we het bijzonder naar ons zin. Instappen in een EV6 voelt als instappen in de toekomst: de vormgeving van het interieur is conceptcar-achtig en fascineert. Passagiers achterin merken op dat hun voeten wel erg hoog staan – dat krijg je met auto’s met dikke accu’s – maar ruimte is er genoeg.
Voorin zit je meer gestrekt en word je omgeven door een diagonaal lijnenpatroon: op het dashboard, de zwevende middenconsole, de armsteun. Knalgele GT-randjes komen hier en daar terug, maar ook hier zijn de overige veranderingen subtiel. Wel krijg je unieke stoelen die prettig zitten en je goed op je plek houden. Apart in een auto voor dit bedrag: ze zijn handmatig verstelbaar.
De bediening is op sommige punten briljant (het media-annex-aircopaneel), op andere juist licht frustrerend. Het infotainment laat op intuïtief vlak meerdere steken vallen, zoals een home-knop die zich in verschillende menu’s op verschillende plekken bevindt; of de instellingen voor het head-up display die je niet onder Schermen, maar wel onder Voertuig vindt. Geneuzel om weinig? Natuurlijk, maar we proberen het moment suprème nog even uit te stellen. Stukje zelfkastijding.
Specificaties van de Kia EV6 GT
Cijfertjes, dan. De 585 pk’s noemden we al. Die komen samen met 740 Nm voort uit twee elektromotoren, een vóór van 218 pk en een achter van 367 pk. Ertussenin ligt een accu van 77,4 kWh die je volgens opgave 424 kilometer ver kan brengen; en die je bij de juiste superturbolaadpaal in 18 minuten van 10 naar 80 procent kunt jagen. Dit dankzij de toekomstbestendige 800-volt structuur van de EV6.
Van 0 naar 100 gaat deze GT in, hou je vast, 3,5 seconden. En hij haalt een top van 260 km/u. Geen punt, doet ie even. Het onderstel ligt 5 millimeter lager dan dat van andere uitvoeringen. De geometrie van de voorwielen is veranderd en de veren zijn daar 9 procent zachter, terwijl ze achter juist 11 procent harder zijn. Aan die kant is de stabilisatorstang ook 15 procent stijver. De variabele besturing is 15 procent sneller, de remmen zijn ruim 10 (voor) en 4 procent (achter) groter. Afijn, je snapt de strekking.
De gele GT-knop op het stuur
Zet ’m in de D-stand met een draaiknop op de middenconsole. Fluisterstil rol je voort. Met de flippers achter het stuur selecteer je één van de vijf regeneratieniveaus, van stevig one-pedal afremmen tot vrijloop. Volstrekt ideaal. Je scrolt door de rijmodi Normal, Sport en Eco – de eerste zorgt voor wat comfortabele vertraging in de pedaalrespons, de tweede is lekker actief, de derde is voor als je anders niet thuis kunt komen. Dan spot je de gele GT-knop op het stuur. Zijn de plek en het moment ernaar, dan is dat je ware.
De aandrijflijn zelf zet qua spitsvondigheid geen nieuwe standaarden. Zeker op nat wegdek zul je merken dat de krachten die naar de wielen met minder grip vloeien daar niet meteen weer vandaan worden gedirigeerd, zoals bij de beste opper-EV’s die zich op magische wijze uit gladde situaties kunnen katapulteren. Maar zulke auto’s zijn twee keer zo duur, en niemand heeft gezegd dat 585 pk per se eenvoudig beheersbaar moet zijn.
Ja, je kunt alle elektronische hulpjes op maximaal laten staan, zodat de boel met wat gehik en gestuiter in het gareel wordt gehouden. Maar misschien moet je jezelf gewoon eens uit de pedaalstampende gemaksstand sleuren en een beetje moeite doen voor je snelheid. Doe je dat, dan word je rijkelijk beloond.
De Kia EV6 GT blijft uiteraard zwaar
Natuurlijk, de EV6 GT is zwaar. Dat zijn EV’s nu eenmaal. Maar de manier waarop het adaptieve onderstel de massa in de hand heeft en houdt, stemt ons optimistisch over de gewichtige toekomst. Dat Porsche het kan, geloven we wel; bij een Kia met een megavermogen was het toch even afwachten. De balans en controle is uitstekend en de kleverige Michelins helpen de boel strak de bocht om.
De besturing geeft je qua feedback niet veel terug en heeft ook niet bijster veel zwaarte, maar eigenlijk heb je geen tijd om je daar om te bekommeren. Je bent er veel te druk mee om niet in 3,5 seconden in een boom te belanden. De snelheid zelf is onvoorstelbaar, maar ook de rust en het gemak waarmee je ’m behaalt.
Het eindoordeel van de Kia EV6 GT
Slopende agressie uit een kalme bron. Het GT-karakter waar Kia over rept, is niet uit de lucht gegrepen. Deze auto is stil en prettig en spoort je niet per se aan om ’m als een tennisbal te behandelen; maar als je het af en toe niet kunt laten, biedt hij je alle mogelijkheid. En voor wie echt ouderwets wil trappen, is er nog een Drift-modus te ontdekken ook. Heb je verder niet van ons.
Het is dat Kia al bij het aankondigen van de EV6 liet weten dat een heftige versie zijn opwachting maakte, maar anders hadden we deze niet per se zien aankomen. Iemand bij het merk van de verstandige-auto’s-met-vlotte-styling vatte het idee op om met dit nieuwe elektroplatform eens goed los te gaan; en ondervond geen weerstand. Zo ontstaan de tofste auto’s. Al met al is deze EV6 GT een vrij ongelooflijke deal – en dus, als we de Nederlanders een beetje kennen, staat straks je hele straat er vol mee. Jottem.
Specificaties Kia EV6 GT (2022)
Motor
2 elektromotoren
585 pk
740 Nm
77,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,5 s
top 260 km/u
Verbruik (gemiddeld)
20,6 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
424 km (WLTP)
Laadtijd
8 uur bij 11 kW
18 min. bij 240 kW (80%)
Afmetingen
4.695 x 1.890 x 1.545 mm (l x b x h)
2.900 mm (wielbasis)
2.100 kg
20 + 480 / 1.260 l (bagage)
Prijzen
€ 68.495 (NL)
€ 69.490 (B)
Markus heeft op 9 oktober 2022 geschreven:
Range? Who cares bij deze versie?
Hype train heeft op 3 oktober 2022 geschreven:
Een paar pk extra en de auto journo’s kwijlen elkaar weer na. Net als met Tesla eerder. De realiteit is dat deze EV6, net als z’n minder snelle broertjes, teveel kost voor wat deze biedt. Er zijn simpelweg betere alternatieven met veel meer range (want dat is wél belangrijk voor dagelijks gebruik) voor minder geld.