Deze rijtest met de Kia EV6 Long Range GT-Line is relevanter dan je zou verwachten. De EV6 is een nogal belangrijke auto voor Kia. Niet eens zozeer qua verkopen, maar des te meer als symbool – toen hij in augustus 2021 verscheen, was ie de eerste vol-elektrische auto die het merk uitbracht. Daarbij kreeg hij meteen maar een toen vrij nieuwe 800-volt architectuur mee, en het jaar daarop wist hij als eerste Koreaanse auto ooit de titel Auto van het Jaar binnen te slepen.

Nu, drie jaar verder, ziet het ontwerp er nog altijd fris uit. Aan de grote lijnen van de EV6 verandert dan ook niet veel, al zul je de nieuwe makkelijk herkennen. De driehoekige dagrijverlichting aan de voorkant, die ze Starlight Map noemen (nee, wij ook niet), is daar opvallend genoeg voor. Verder monteerde Kia natuurlijk nieuwe wielen, een stel nieuwe achterlichten – de gebruikelijke facelift-riedel.

Een vernieuwd en fraaier interieur

Binnenin veranderde ook het een en ander: nieuw infotainment, een nieuw stuur, draadloze verbinding voor CarPlay/Auto en nieuwe materialen. Zo heeft het merk pianolak terecht doodverklaard en daar fraai geborsteld aluminium voor in de plaats gebracht. Een aardige toevoeging is een vingerafdrukherkenner: leg je vinger op een plaatje en al jouw persoonlijke instellingen worden geladen.

Kia EV6 Long Range GT-Line grijs (2025) interieur dashboard

Staat ie tenminste niet op Sky Radio als je vrouw er net mee is weggeweest. Daarover gesproken: de optionele installatie van Meridian is het dik waard om een tandje harder te worden gezet. Al is dat niet nodig om banden- en windgeruis buiten te houden: door meer isolatie is de EV6 een opmerkelijk stille auto.

343 kilometer in 15 minuten erbij in de Kia EV6 Long Range

Nieuwe vondsten op het gebied van accutechnologie hebben ertoe geleid dat er nu geen 77,4 kWh, maar 84 kWh aan energie in hetzelfde formaat batterij past, terwijl het geheel wel één kilo lichter is geworden. Daarmee bedraagt het bereik nu volgens WLTP 582 kilometer in plaats van de eerdere 528. Een ander voordeel is dat er nóg sneller geladen kan worden.

Met 258 kW in plaats van 240 kW is het mogelijk om in een kwartier 343 kilometer binnen te slokken. Wie dan nog last heeft van actieradiusangst… Aan vermogen en koppel is niets veranderd; een sprintje naar 100 km/u duurt nog altijd 7,7 seconden en de topsnelheid is 186 km/u.

Nieuwe dempers

Wat je ook kunt beweren over Kia (en moederconcern Hyundai, waarmee meer competitie bestaat dan je zou denken – ze hebben het bij Kia steevast over ‘het andere bedrijf’), ze luisteren wel naar hun klanten. Maar ook weer niet al te goed. Zo bleek uit klantenonderzoek dat de meeste EV6-rijders de vering en demping wat aan de harde kant vonden. ‘Mooi,’ dachten ze bij Kia, ‘we hebben net nieuwe frequentieselectieve dempers ontwikkeld. Zetten we die ook op de EV6.’

Nu hadden we de vorige dag net de nieuwe Kia EV3 gereden, met diezelfde dempers, en we waren daar behoorlijk van onder de indruk geraakt: comfortabel als het kan, iets steviger als het moet, precies zoals je het hebben wilt. Maar dat is een crossover voor een grote groep mensen – de EV6 is, behalve heel veel andere dingen, de sportievere variant van de Hyundai Ioniq 5.

De Kia EV6 Long Range GT-Line is stug, dus sportief

Kia lijkt nog altijd te denken dat sportiviteit hetzelfde is als een behoorlijk stugge afstelling. Dat hoeft natuurlijk allang niet meer zo te zijn; fabrikanten als BMW bewijzen al jaren dat comfort uitstekend te combineren is met sportieve rijeigenschappen. En zo is de demping van de Kia EV6 inderdaad wat vriendelijker geworden, maar nog altijd (te) stug, en daar heb je meer last dan profijt van. Overigens rijdt de EV6, als het wegdek in orde is, meer dan uitstekend.

Kia EV6 Long Range GT-Line grijs (2025) zijkant links schuin achter rijdend

Zeker voor een EV is de communicatie via stuur en onderstel dik in orde, en met een Sport-stand die een duidelijk verschil oplevert qua respons en besturing is het nog best leuk om af en toe even je haren los te gooien. Al zal het je nooit ontgaan dat de EV6 een grote, zware auto is; 1.960 kilo rem je op bochtige weggetjes nooit zomaar even weg.

Aan de andere kant levert dat gewicht wel weer een uiterst stabiel gevoel op, en die grootte vertaalt zich naar veel binnenruimte: ook op de achterbank zit je riant en over 480 liter bagageruimte zal niemand veel te klagen hebben met de Kia EV6 Long Range GT-Line. Wil je absolute topprestaties: een nieuwe EV6 GT, met 650 pk, is onderweg.

Prijzen: € 59.995 (NL) - € 62.890 (B)
Aantal motoren: 1
Power: 229 pk/168 kW, 350 Nm
Accu: 84 kWh
Aandrijving:  achterwielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 7,7 s
Topsnelheid: 186 km/u
Verbruik: 16,9 kWh/100 km
Actieradius: 560 km
Laadtijd: 19 min. bij 258 kW (10-80%)
Afmetingen: 4.695 x 1.880 x 1.550 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.900 mm
Gewicht: 1.960 kg
Bagage: 480 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)