Kia wil, net als Daihatsu met de Materia, de harten van jongvolwassenen sneller laten kloppen. Dit de Soul. Goed of slecht idee? Aan het uiterlijk van Kia’s nieuwste telg in de familie zal het niet liggen, want – geef toe – de Soul ziet er apart uit dankzij de…
Kia wil, net als Daihatsu met de Materia, de harten van jongvolwassenen sneller laten kloppen. Dit de Soul.
Goed of slecht idee? Aan het uiterlijk van Kia’s nieuwste telg in de familie zal het niet liggen, want – geef toe – de Soul ziet er apart uit dankzij de hoekige vormgeving, de grote wielen en de bijna rechtopstaande achterzijde. Na een paar keer goed kijken, realiseren we zelfs dat de Soul een auto is die nergens op lijkt. Dat is knap van een Koreaans automerk, om een origineel voertuig te ontwerpen. Wij kennen geen enkele andere auto die qua design iets weg heeft van de Soul. Jij?
Oké, de ruwe vorm van de Koreaan lijkt op die van de nieuwe Citroën C3 Picasso, de Nissan Note en de eerdergenoemde Materia, maar daar is alles mee gezegd. Voorlopig is de Soul een unieke auto. Of dat een voordeel of nadeel is voor Kia zal alleen de tijd ons leren. Met de geur van nieuwigheid er nog aan, beschouwen we het als een voordeel. Het is een aandachts-trekker van jewelste – zelfs in Valencia waar we de Soul voor het eerst reden. Nou zijn Spanjaarden niet verwend met veel Kia’s, maar voor de Soul keken ze tweemaal om. En met ‘ze’ bedoelen we jong en oud. Benieuwd of dat in Nederland ook het geval zal zijn.
Waar we in Nederland naar onze voorspelling wat minder van zullen opkijken, is het interieur van de Soul. Ja, het binnenste van de auto is ruim en praktisch en belangrijker nog: je kunt er een goede zitpositie in vinden hoewel het stuur alleen in hoogte verstelbaar is. Het interieur is vlot en gebruiksvriendelijk, maar niet zo leuk als het exterieur zou kunnen doen vermoeden. Ook moet je er rekening mee houden dat het materiaalgebruik voelbaar van goedkopere aard is. Dat geeft niet, want de looks van de auto maken een hoop goed, maar toch.
Verder hebben we eigenlijk maar één aanmerking op het interieur: Kia had meer isolatiemateriaal mogen gebruiken om het geluid van zowel de diesel- als de benzinemotor beter buiten te houden. Nu zijn de mechanische klanken van de motor binnenin goed te horen en dat kan op de lange duur gaan irriteren. Gelukkig levert Kia een uitstekend geluidssysteem waarmee je de geluiden in dat geval kunt overstemmen. Het is handig dat Kia voor de Soul een achteruitrijdcamera – waarvan het scherm zich in de binnenspiegel bevindt – op de optielijst heeft staan. Daarentegen moet het instapmodel van de Soul het vreemd genoeg zonder achterruitwisser doen.
Onder de unieke koets van de Soul vinden we trouwens de geëvolueerde versie van de bodemsectie van de Hyundai i20 (de auto die de Getz vervangt). Daarnaast heeft de Kia de ophanging en besturing gemeen met de Cee’d. Het platform van de Soul is echter aangepast om ruimte te maken voor de forse 18-inch lichtmetalen wielen waarmee de auto is uit te rusten. Naast deze wielen is de Soul geheel en al volgens de laatste mode naar eigen wens aan te kleden met zaken als gekleurde panelen voor dashboard en portieren, en speciale stickers voor het koetswerk. Kortom, je kan je Soul helemaal customizen en, indien je daar behoefte aan hebt, omtoveren in een gedrocht waar ze bij De Grote Beurt jaloers op zouden zijn. Wij hebben liever dat je het laat.
Wat je dan weer niet kunt aanpassen, is het onderstel van de Soul, tenminste niet met allerlei stuiterveren en schokdempers. Wel is het mogelijk om het rijgedrag van de Kia positief én negatief te beïnvloeden door te kiezen voor de genoemde 18-inchwielen. De overigens uitstekende wegligging van de Soul vaart wel bij die grote wielen, maar hierdoor wordt hij wel wat oncomfortabel op korte hobbels. Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen, als je het ons vraagt. En je hebt het al gelezen; zonder die grote wielen rijdt de Soul ook prima. Enige kanttekening betreft de besturing, die is vanouds – net als bij andere Kia’s – te licht en te vaag rond de middenstand.
Wat ook vaag is, is dat Kia de Soul niet alleen ziet belanden op de oprit van hippe, jonge vogels, maar het merk ziet er bijvoorbeeld ook een ideaal tweede vervoermiddel in voor gezinnen met kinderen. Hm, dat zeggen ze waarschijnlijk omdat het in marketingkringen niet erg in de mode is om senioren in campagnes te betrekken. Daarom vergeten ze er dus bij te zeggen dat de Soul voor oud-volwassenen een leuk alternatief zou kunnen zijn voor de Opel Meriva, Nissan Note of Ford Fusion, om maar eens een paar beoogde concurrenten te noemen.
Bovenstaande brengt ons nog even terug naar de kern van de zaak. Zullen jongvolwassenen warm lopen voor de Kia Soul? We vermoeden van wel. Het is een vlotte, unieke auto met een leuk interieur en een prima rijgedrag. Er is alleen één probleem voor die warmlopende jongvolwassenen: ze kunnen de Soul niet betalen. En Kia’s zijn geen betaalbare leaseauto’s vanwege de relatief lagere restwaarde, dus dat is waarschijnlijk ook een lastig verhaal. We vrezen daarom dat de Soul hetzelfde lot is beschoren als de Daihatsu Materia en zoveel andere auto’s die volgens de marketingjongens zijn gemaakt voor een jonge doelgroep, maar in grote mate worden verkocht aan ouderen.
Voor wat het verkopen betreft; de prijzen van de Soul starten bij 15.995 euro. Voor dat geld staat een Soul 1.6 X bij je voor de deur. Wie wil dieselen, is sowieso meer kwijt. De 1.6 CRDi Cool kost namelijk 19.995 euro. Een automatische transmissie is op alle dieselversies een optie à 2.000 euro.
Zouden wij onze spaarpot stukslaan voor een Kia Soul, dan kozen we niet voor de benzineversie waar we in Spanje mee reden, de 1.6 X-Ecutive, maar voor de 1.6 X-tra. Deze variant kost net geen 17.000 euro, heeft alle nodige uitrusting en misschien nog wel belangrijker, is voorzien van 16-inchwielen, en dat rijdt prettiger. Bovendien houd je zo nog geld over voor die handige achteruitrijdcamera of in het geval van de senioren die een Soul aanschaffen, voor een nieuwe rollator.
Reacties