Kia trekt de stoute schoenen aan en komt met een auto die ongegeneerd op Audi, BMW en Mercedes is gericht: de Stinger. We bekijken of de Stinger een kans maakt…
Je moet maar durven: de Stinger is niets minder dan een sliding met gestrekt been vol op de bal die de Grote Duitse Drie al sinds mensenheugenis in bezit hebben. Er zijn er veel die het geprobeerd hebben, maar ze gingen stuk voor stuk met rood van het veld. De Lexus IS, Renault Laguna Coupé, een handvol Volvo-probeersels (C70, iemand?), heel Alfa Romeo, kleine Jaguars, de VW Passat CC – als het te dicht in de buurt van De 3 komt, gaat het mis.
Waarom falen ze allemaal?
Dat ligt niet aan de (soms zeer geslaagde) uitdagers, en zelfs niet aan De 3: het ligt aan jou. Zodra het ook maar een beetje centen gaat kosten, kiest iedereen massaal voor veilig: een van De 3 dus. Want zeg nou zelf: als je het geld had, ging je dan voor deze Kia? Tien tegen één dat het antwoord ‘nee’ is.
En waarom eigenlijk niet? Geef toe: de Stinger ziet er geweldig uit. Goed, er zitten wat erg veel overbodige frutsels aan. Neem die luchtinlaten op de motorkap: hartstikke nep, daar komt geen microgram lucht doorheen. En dat geldt voor veel stijlelementen: de helft van de roosters in de grille zit permanent dicht, er wordt gesmeten met chroomrandjes die geen enkel doel dienen behalve het bedienen van de Amerikaanse en Oosterse (‘een dag zonder bling is een dag niet geleefd’) markt. Wonderlijk, omdat Kia bij hoog en bij laag beweert dat de Stinger ‘voor Europa en door Europa’ ontworpen is. Nou ja.
De Stinger is nog wel de beste Kia, toch?
Neemt niet weg dat de Stinger met grootse afstand de fraaiste Kia in het bestaan van het merk is. En stel je voor dat ze hem als basis gebruiken voor een productieversie van die beeldschone Proceed Concept, die op de afgelopen IAA iedereens show stal…
Met het interieur is ook al weinig mis. Het lijkt dankzij ventilatieroosters, scherm en diverse bedieningselementen nogal sterk op Mercedes, al wordt dat afwerkingsniveau (zeker qua materialen) niet gehaald. Zelfs op de achterbank is voldoende ruimte, al kun je je voeten net niet onder de voorstoelen kwijt. Oh, en let bij het instappen wel even op dat je je kop niet stoot aan die aflopende daklijn.
Hoe snel is de Kia Stinger 2.0T GT Line?
De Stinger komt er als 3.3 V6 (kost een ton – kansloos), 2.2 diesel (vinden mensen steeds minder leuk) en als deze 2.0 Turbo, met 255 pk. Hij sprint naar 100 km/u in 6,0 seconden, topt 240 km/u: helemaal in orde. Zijn prestatiepotentieel ten spijt is de Stinger verre van oncomfortabel geveerd. Je kunt de afstelling nog beïnvloeden door een sport- (en sport+)knop, maar nodig is dat niet. Hij gaat rustig en zelfverzekerd de bocht door, al lijkt de achttraps automaat (van eigen makelij) het tempo niet altijd te kunnen bijbenen – hij is wat weifelachtig en maakt niet altijd de goede keuze, waardoor je meer dan eens in z’n 3 een snelle bocht komt uithobbelen. Nog twee kritiekpuntjes: de motor zou wat geïnspireerder mogen klinken en het zicht rondom is niet je dat.
Dat gezegd hebbende is de Stinger zonder meer een aangename verrassing. Hij rijdt uitstekend, stuurt érg goed, is mooi, vlot zat en zit ramvol qua uitrusting. Maar of dat voldoende is?
Kia Stinger 2.0T GT Line
Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
255 pk @ 6.200 tpm
353 Nm @ 1.400 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 240 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,3 l/100 km
190 g/km CO2
Afmetingen
4.830 x 1.870 x 1.400 mm (l x b x h)
2.905 mm (wielbasis)
1.642 kg
60 / 1.114 l (benzine)
406 l (bagage)
Prijzen
€ 67.995 (NL)
€ 45.700 (B)
Vonnis:
Deze Stinger steekt de Grote Duitse Drie wel, maar zal ze niet zo hard bijten dat het zeer doet. Kia zegt zelf al dat hij er meer is om het merkimago een boost te geven – en daar hadden ze nauwelijks een betere auto voor kunnen bouwen
Reacties
Luc J heeft op 21 oktober 2019 geschreven:
Al jaren dweep en rijd ik met BMW. Huidige auto is een 320i Touring, automaat.
Vandaag een testrit gemaakt met de Stinger 2,0T RWD. Deze Stinger heeft niets te leren van BMW wat betreft precisie en communicatie van het stuur. Mooie lineaire opbouw. Wachten op een competitief voorstel van de verkoper.
Let say, mooie goed rijdende auto. Ik kom ook van 2 x Bmw 320i, helemaal niets mis mee, maar de Stinger was net te mooi om te laten staan.
Kia zal nog veel mensen verbazen, op het design bureau moeten zeer getalenteerde mens bezig zijn.
Mijn wagen is de 2 liter benzine.
Ik heb er een gekocht,had van te voren een Mercedes E400 Avangarde A.M.G.Line 2014 maar ik vond en vind die Mercedes een waardeloze auto,en jullie schrijven allemaal onzin over auto`s,maar deze STINGER geeft mij zoveel rijplezier sinds mijn CORVETTE niet meer meegemaakt geweldig in een woord geweldig nooit nog een Duitse auto waar jullie altijd zo over stoefen.
Luc J heeft op 21 oktober 2019 geschreven:
Al jaren dweep en rijd ik met BMW. Huidige auto is een 320i Touring, automaat.
Vandaag een testrit gemaakt met de Stinger 2,0T RWD. Deze Stinger heeft niets te leren van BMW wat betreft precisie en communicatie van het stuur. Mooie lineaire opbouw. Wachten op een competitief voorstel van de verkoper.
Eric heeft op 4 januari 2019 geschreven:
Let say, mooie goed rijdende auto. Ik kom ook van 2 x Bmw 320i, helemaal niets mis mee, maar de Stinger was net te mooi om te laten staan.
Kia zal nog veel mensen verbazen, op het design bureau moeten zeer getalenteerde mens bezig zijn.
Mijn wagen is de 2 liter benzine.
Hoeks heeft op 20 mei 2018 geschreven:
Ik heb er een gekocht,had van te voren een Mercedes E400 Avangarde A.M.G.Line 2014 maar ik vond en vind die Mercedes een waardeloze auto,en jullie schrijven allemaal onzin over auto`s,maar deze STINGER geeft mij zoveel rijplezier sinds mijn CORVETTE niet meer meegemaakt geweldig in een woord geweldig nooit nog een Duitse auto waar jullie altijd zo over stoefen.