Nu elk automerk zo ongeveer 27 crossovers in het gamma heeft, zul je als fabrikant op zoek moeten naar een andere manier om met iets onderscheidends te komen. Bij Kia denken ze dat de volgende trend zich wat dichter naar het asfalt zal bewegen, in die zin dat men weer iets zal willen dat lager is en sportiever rijdt. Dat betekent een minder hoog profiel en een minder opgepompte vormgeving. Maar dan wel zonder het stoere, ‘avontuurlijke’ aspect te verliezen. Niet geheel toevallig is deze Kia XCeed precies zo’n soort auto.
Als we Kia moeten geloven, was deze versie van hun middenklasse-hatchback eigenlijk een ongelukje. ‘De Ceed-variant die per toeval werd bedacht’, kopt een persbericht. ‘We hadden vooraf nooit gedacht dat we een dergelijke crossover zouden lanceren’, aldus Gregory Guillaume, vice-president Design. Aha. Maar inmiddels spreekt het merk de verwachting uit dat ze van de Kia XCeed meer exemplaren gaan verkopen dan van de Ceed hatchback, SW en ProCeed bij elkaar. Dat is wel een verdraaid gunstig ongelukje, dan.
Opnieuw getekend
Natuurlijk is het idee van een hatchback met wat plastic opdofferij en een fractioneel hoger onderstel niet nieuw. Maar meestal is de carrosserie bij zo’n auto nog hetzelfde als die van de hatchback die aan de basis stond. In het geval van de XCeed werd alles opnieuw getekend en zijn alleen de voordeuren uitwisselbaar met een gewone Ceed. Geen half werk, daar bij Kia.
De XCeed staat zo’n 4 centimeter hoger. Dat komt deels door nieuwe veren en deels door de forse 18-inch wielen met dikkere banden. Ook is ie 8,5 centimeter langer dankzij een opgerekte overhang voor en achter. De grondspeling komt in de buurt van die van de Nissan Qashqai. Dat is vrij fors in vergelijking met bijvoorbeeld een Toyota C-HR of VW T-Roc, zo toont Kia ons triomfantelijk in een overzichtje. Hoe handig dit kan zijn in een stedelijke omgeving mogen we uitzoeken op een terreintje vol nep-stoeprandjes en gaten in het wegdek. Kia denkt kennelijk dat we regelmatig door derde-wereldsteden rijden.
Wel is het aardig om hier te merken dat er meer aandacht in het onderstel ging zitten dan alleen een stel hogere veren. Zo werden ook de dempers vernieuwd en kregen deze op de vooras hydraulische bumpstops. De insteek is dat het comfort van langere veerwegen gepaard gaat met goede body control en een snelle respons op je stuuraanwijzingen. Niet per se relevant terwijl we met 5 km/u door kuilen klappen, maar we worden in ieder geval niet uit onze stoelen geketst.
Dynamiek en technologie
Op de weg valt de balans van het nieuwe onderstel meer op. In bochten is de XCeed niet per se snel de kluts kwijt. Wanneer we opzettelijk te hard doorduwen, voelen we de speciaal ontwikkelde Continentals de strijd tegen het onderstuur verliezen. Het gaat geleidelijk en is allemaal heel vriendelijk en controleerbaar. Oneffenheden worden mooi egaal afgerond, de XCeed is niet heel zwaar en heeft vrij synthetische, maar prettig lichte besturing. Het is goed om te zien dat het ontwikkelingsteam eenzelfde hoeveelheid aandacht aan de dynamiek gaf als aan het uiterlijk.
Er zijn een paar unieke kleuren waarin je de XCeed kunt bestellen, waaronder het goudgeel op de foto’s. Ook kun je kiezen voor een speciaal interieurpakket met gele stiksels en accenten. Op het dashboard prijkt een extreem breed touchscreen. Voor het eerst is er ook een set digitale tellers, die er net zo simpel en duidelijk uitzien als het infotainment. Op dat vlak kunnen veel andere merken nog een voorbeeld nemen aan Kia. Er is een app die je contact laat houden met de auto en je bijvoorbeeld op afstand een route laat instellen.
Kia verwacht dat de meeste XCeed-klanten geen kale auto willen. De uitrustingsniveaus zijn daarom vrij riant, zeker ook op het vlak van rijassistentie. Bij de basis-ComfortLine krijg je al onder meer rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en led-lampen met automatisch grootlicht. De middelste uitvoeringen voegen daar voetgangersdetectie, verkeersbordenherkenning en een stuurhulp (Lane Follow Assist) aan toe. Onze ExecutiveLine heeft dodehoekdetectie en een waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruitrijden. Bovendien is ie volgeladen met navigatie, stoel- en stuurverwarming en de eerdergenoemde 18-inch wielen. Praktisch is de mogelijkheid om twee bluetooth-apparaten tegelijk te koppelen. Bijvoorbeeld jouw telefoon om te bellen en die van je passagier om slechte muziek af te spelen.
De techniek van de Kia XCeed
Zoals elk zichzelf respecterend middelgroot model van nu heeft ook de XCeed de nodige rijhulpjes aan boord. Bij De ExecutiveLine biedt daarbovenop Niets wereldschokkends, maar de gemiddelde, steeds luier wordende automobilist zal er blij mee zijn.
Qua motoren kun je kiezen uit een 1,0-liter driecilinder of een 1.4 of 1.6 viercilinder. Er is ook een 1.6 diesel, maar die is in Nederland niet leverbaar. Ook is er sinds kort een plug-in hybride die tot 48 kilometer elektrisch kan rijden. In de toekomst volgen er nog een mild-hybride variant en zelfs een 48-volt dieselhybride. Wij stappen in een ‘gewone’ benzineversie: de 1.4 T-GDi met zeventraps DCT-automaat.
Van die transmissie worden we niet bijzonder blij. Net als bij bijvoorbeeld oudere VW DSG’s duurt het een seconde of twee voor de koppeling vanuit stilstand klaar is met aangrijpen, en dat zijn natuurlijk precies de twee seconden die je nodig had om snel een drukke weg op te schieten zonder aanstormend verkeer te hinderen. Frustrerend, zoiets, al gedraagt de transmissie zich tijdens het rijden wel voorbeeldig.
Ga voor de handbak
We switchen naar een 1.4 T-GDi met handgeschakelde zesbak, en die wordt juist al snel een favorietje van ons. Licht en duidelijk schakelgedrag, prettige bakverhoudingen en een koppeling waar je kuitspieren geen boodschap aan hoeven te hebben. Zo zouden wij onze XCeed bestellen, zonder meer. De motor zelf heeft ook last van een wat lakse respons, maar daar valt op te anticiperen. Hij weet er vervolgens prima de gang in te krijgen en blijft qua geluid mooi op de achtergrond. Sowieso is het geluidsniveau aan boord van de XCeed erg laag. Het ontwikkelingsteam zorgde voor extra isolatie vanwege de grotere wielen en banden, maar kreeg het uiteindelijk voor elkaar om de auto zelfs stiller te maken dan de gewone Ceed.
Hoewel onze ervaring met de XCeed dus bijzonder positief is, eindigen we toch met een domper. Voor een crossover, of iets dat ernaar neigt, zul je immers altijd dieper in de buidel moeten tasten dan voor een hatchback. Ook in dit geval gaat het om pittige bedragen: in Nederland begint de Kia XCeed bij 27.995 euro voor de driecilinder ComfortLine. Ga je voor een leuke motor, wat kleurtjes en een paar extra snuisterijen, dan ben je zomaar 35 mille verder. Dat blijft lastig te verkroppen voor een auto in deze klasse. Zeker als je bedenkt dat een gelijk uitgeruste normale Ceed niet een paar honderd, maar duizenden euro’s goedkoper is.
Specificaties Kia XCeed 1.4 T-GDi ExecutiveLine (2020)
Motor
1.396 cc
viercilinder turbo
140 pk @ 6.000 tpm
242 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
137 g/km CO2
Afmetingen
4.395 x 1.826 x 1.495 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.270 kg
50 l (benzine)
426 / 1.378 l (bagage)
Prijzen
€ 36.995 (NL)
€ 30.640 (B) – Sense
Reacties