We kunnen heel naarstig op zoek gaan naar ingewikkelde metaforen, treffende vergelijkingen maken of allerlei vergezochte punten van kritiek benoemen, maar een review van de vernieuwde Kia XCeed kun je eigenlijk in één zin maken: ‘Als je hem mooi vindt en verder geen specifieke wensen hebt, kun je hem gerust kopen.’ Mooi, wij gaan weekend vieren. Sluiten jullie af als jullie klaar zijn?

Helaas, de hoofdredactie verwacht toch net iets meer inspanning van onze kant. Je kijkt naar de vernieuwde Kia XCeed, de verhoogde versie van de gewone Ceed. Gaaf zijn de nieuwe achterlichten, die nu een soort honingraatpatroon hebben. Het oogt een beetje als fabriekstuning, maar hij kan het wel hebben. Ook mag je deze XCeed nu voor het eerst als GT-Line bestellen, of als GT-PlusLine, zoals dit exemplaar. Daardoor ziet ie er net even wat dikker uit.

Weinig mis met de Kia XCeed

Nog belangrijker is dat er nog steeds helemaal niets mis is met deze Kia XCeed. Hij ziet er aardig uit, heeft een modaal brandstofverbruik, is verstandig geprijsd, zit erg fijn en rijdt comfortabel genoeg. Alles wat je maar nodig hebt in een auto. Een collega die wel de moeite nam om een metafoor te verzinnen, omschreef de auto treffend als een broodje kaas: misschien zal niemand de Nederlandse lunch noemen als lievelingsmaaltijd, maar iedereen (zonder specifieke wensen) kan het waarderen.

Niet alleen de sportievere bumpers zijn nieuw, ook de graphics voor het infotainmentsysteem. Kia kiest voor een paarse vormgeving met een minimalistisch home-scherm. Duik je de menu’s in, dan krijg je voor de icoontjes een soort neonachtige vormgeving, wat iets smaakgevoeliger is. Past dan weer goed bij de achterlichten. Belangrijker is dat het systeem vlot werkt en dat alles logisch is ingedeeld. Als je liever het scherm van je telefoon ziet, dan kan dat natuurlijk ook, via de bekende Apple- en Android-koppelingen.

Echt geen minpunten?

Of we nog iets te miepen hebben? We dachten dat je het nooit zou vragen. Het zijn wel allemaal kleinigheden. Je passagier zal de eerste keer het portier nooit volledig sluiten, waardoor de auto paniekerig begint te piepen als je wegrijdt. Je moet de deur net iets harder dichtdoen dan bij andere auto’s. Niet één passagier die we meenemen, sluit de deur helemaal bij de eerste poging. Niet per se kritiek, meer een observatie.

Onder het bedieningspaneel van het infotainmentsysteem zitten ophoginkjes die net niet lekker uitgelijnd zijn met de icoontjes van bijvoorbeeld de navigatie of de instellingen. Dit lijken knopjes, maar het zijn slechts versieringen en ze hebben verder geen functie. De echte knopjes zijn de icoontjes zelf. Het pluspunt: er zijn tenminste knopjes.

Net als bij Hyundai zet je het volume harder door het knopje op het stuur omhoog te duwen. Het volgende nummer selecteren is dan weer het knopje omlaag. Vreselijk. En de hendel van de middenarmsteun voelt goedkoop aan. Tot slot zijn steentjes van de weg binnenin goed hoorbaar. Je begrijpt: stuk voor stuk zijn dit zaken waar je snel genoeg aan went.

Niet spannend, wel goed

Spannend om te rijden is de Kia XCeed niet, maar niemand zou TopGear nog serieus nemen als we dat als kritiekpuntje zouden opschrijven. Overigens heb je wel versies met 204 pk, wat meer dan genoeg moet zijn. Onze versie was die met 160 pk, die voor het Nederlandse verkeer puf genoeg had om vlotjes mee te komen. Iemand een broodje kaas?

Specificaties Kia Xceed 1.5 T-GDi 160 GT-PlusLine (2023)


Motor
1.482 cc
viercilinder turbo
160 pk @ 5.500 tpm
253 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 208 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,2 l/100 km
141 g/km CO2 C Label
Afmetingen
4.395 x 1.826 x
1.495 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.300 kg
50 l (benzine)
426 / 1.394 l (bagage)
Prijzen
€ 41.695 (NL)
€ 34.290 (B) – GT-Line

Reacties

  • Conclusie heeft op 9 mei 2023 geschreven:

    Het is een Opel Kadett. Niet echt goed, zeker niet mooi, maar omdat de buur ‘m acceptabel vindt, zijn er veel mensen die het kopen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)