Het doel van de Lamborghini Huracán Evo is te bewijzen dat je als supercar-rijder wel degelijk zowel het laken als het geld kunt houden. Zelden was een snelle auto zo makkelijk te rijden terwijl de bestuurder toch alle touwtjes in handen houdt.
De Lamborghini Huracán Evo is een andere auto
Hij is op vier gebieden herzien: de voertuigdynamica, de motor, het design (en daarmee de aerodynamica) en het interieur. De natuurlijk ademende V10 produceert nu 640 pk bij 8.000 tpm (457 pk per ton) en 600 Nm aan koppel bij 6.500 tpm. Goed voor een top van ‘meer dan 325 km/u’ en een tijd van 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u.
Lamborghini claimt dat deze Huracán Evo zeven keer beter omgaat met de luchtstromen dan de auto waarvoor hij in de plaats komt. Dankzij een nieuwe voorspoiler, diffuser en luchtgordijn, een nieuwe diffuser achter, een andere plek voor de uitlaten (nu met titanium kleppen) en het geïntegreerde spoilertje achterop. De Huracán Evo is haast als de Performante, minus de actieve aerodynamica.
Maar aanzienlijk belangrijker dan al die wissewasjes staat deze Huracán Evo voor een filosofische stap voorwaarts door de introductie van het Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata-systeem (LDVI). Een computer die alles wat het onderstel en de aandrijving weten bijeenbrengt en daar een voorspellend element aan toevoegt. ‘Hierdoor worden de verschillende parameters opnieuw gedefinieerd. De rijervaring wordt zo responsiever, zintuiglijker en beweeglijker dan ooit wordt’, zegt Lambo’s grote baas Stefano Domenicali.
Hij maakt een triljard berekeningen
Een stel acceleratoren en gyroscopische sensoren die in het midden (op het zwaartepunt) van de Lamborghini Huracán Evo zitten, voorzien de LDVI van real-time info over de laterale, longitudinale en verticale krachten. Evenals het aantal graden dat de carrosserie helt, duikt en omhoog komt. De magnetische demping van de ophanging wordt ook in de berekeningen meegenomen.
Net als de tractiecontrole, de vierwielaandrijving, de torque vectoring, de dynamische besturing en de actieve achteras. Dat leidt allemaal tot ongeveer een triljard berekeningen in 0,2 milliseconden. Met als doel ieder dood of inert gevoel aan de auto om te toveren in een heroïsche belevenis, en van iedere behoorlijke bestuurder een superheld te maken.
Het systeem is niet heel anders dan de systemen die al door Ferrari en McLaren al worden gebruikt, hoewel dat voorspellende element wel een beetje een enge ontwikkeling is. Bij Lamborghini noemen ze het onderling ‘feed forward’ (in tegenstelling tot ‘feedback’, snap je?). Het gedrag van de auto wijzigt zich afhankelijk van de modus waarin je rijdt. Het comfortabele, dagelijkse Strada, de wat luidruchtiger stand Sport of de scherpere, Pirelli-vernietigende circuitdag-modus Corsa.
De Lamborghini Huracán Evo is machtiger dan ooit
Sport kent ook een instelling die in alles doet denken aan een driftmodus, maar Lamborghini weigert ’m zo te noemen omdat Huracán-rijders graag het idee krijgen dat ze hun eigen lot in handen hebben, zelfs als dat niet zo is. We kunnen echter bevestigen dat het wel zo werkt in de Lamborghini Huracán Evo.
De V10 is uiteraard machtiger dan ooit en vormt nog altijd de ouderwetse hartslag van een steeds meer technologische ervaring. Hoewel: de zevenbak met dubbele koppeling kan het op het circuit allemaal maar ternauwernood bijbenen. Terwijl de koolstof-keramische remmen – voor 380 millimeter groot, achter 356 millimeter – wat meer gevoel zouden mogen bieden. En de besturing bezit niet de vrijwel kristallen helderheid van een McLaren.
De herziene cabine van de Lamborghini Huracán Evo is een openbaring, met een nieuw, 8,4 inch groot touchscreen. Dat valt te verkiezen boven het MMI in de Urus, want het geeft een waanzinnig mooi beeld en is helemaal naar je eigen voorkeuren in te stellen.
Het is met gebaren te bedienen en biedt een volledig data-overzicht van de bezigheden van het LDVI. We wensen je alvast succes met het bijhouden van dat laatste. Telemetrie door middel van twee camera’s is een optie. Je kunt kiezen uit een eindeloze lijst aan materialen en stoffen voor het interieur.
Leverbaar in alle smaken
Hoewel de auto qua uiterlijk niet rigoureus is veranderd, bevestigt Lamborghini’s designchef Mitja Borkert dat het bieden van meer personalisatiemogelijkheden deel van de opdracht was. ‘Andere automakers bieden maar één smaak’, zegt hij. ‘Lamborghini biedt nu alle smaken.’
Dat geldt ook voor de rijeigenschappen. De Lamborghini Huracán Evo is overladen met de nieuwste technologie, maar voelt op de een of andere manier toch meer organisch aan. Het is bijna zorgwekkend hoe makkelijk het is om ’m hard te rijden.
Wil je rustig wat kabbelen, dan bokt hij niet. Je hoeft niet altijd meer op de toppen van je kunnen te rijden. In wat voor bui je ook bent, de Lamborghini Huracán Evo schikt zich geheel naar je wensen. Is dat een doorslaggevende tactiek?
Specificaties Lamborghini Huracán Evo (2019)
Motor
5.204 cc
V10
640 pk @ 8.000 tpm
600 Nm @ 6.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top >325 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,6 l/100 km
335 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.520 x 1.933 x 1.165 mm
(l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.422 kg
83 l (benzine)
100 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
Het vonnis
De Huracán Evo ziet er fantastisch uit, heeft een formidabele motor, biedt een tot dusver ongekende toegankelijkheid en bizarre prestaties. Wel schijnt de prijs nu dichter bij die van een Ferrari 488 of McLaren 720S te komen
natalie heeft op 1 juni 2020 geschreven:
de huracan evo is heel cool