De man die het ontwikkelingsprogramma van de nieuwe Land Rover Defender aanvoerde, Stuart Frith, liet onlangs aan TopGear weten dat een Land Rover Defender V8 eigenlijk niet op de planning stond toen ze acht jaar geleden aan de auto begonnen te werken. Desondanks sleutelde het team een paar prototypes in elkaar, waarna het uiteindelijk een té mooie kans bleek om niet te grijpen. Laten we voorzichtig stellen dat we heel blij zijn dat het zo is gelopen.

Officieel zou je deze Land Rover Defender V8 de P525 moeten noemen, maar voor iedereen (waaronder Land Rover zelf) is ie natuurlijk gewoon ‘de V8’. Je zult de motor wel herkennen: het is JLR’s trouwe 5,0-liter supercharged blok dat je al jarenlang in… eh, zo’n beetje alle grotere modellen van het concern kunt vinden. Hij levert in deze uitvoering een gezonde 525 pk en 625 Nm. Die bult kracht wordt vanzelfsprekend naar alle vier de wielen gestuurd, wat ertoe bijdraagt dat deze 110 met lange wielbasis in 5,4 seconden van 0 naar 100 kan spurten. (Ja, hij is er ook als korte 90. En eerlijk gezegd: veel stoerder dan dat kan het toch niet worden…)

Alleen een motor is niet genoeg

Land Rover heeft het onderstel van de Defender op meerdere punten verstevigd om overweg te kunnen met het extra vermogen – en het extra gewicht – van de V8. Dat betekent dikkere stabilisatorstangen, stijvere bussen in de ophanging en een mate van vering en demping die uniek is voor deze uitvoering.

Op de achteras vinden we een nieuw, elektronisch bediend actief differentieel, en Land Rovers bekende Terrain Response-systeem heeft een nieuwe Dynamic-modus gekregen. Die zorgt voor een scherper gaspedaal, zwaardere besturing en levendiger eigenschappen voor de variabele dempers. Goede zaak. Let wel: deze Land Rover Defender V8 behoort niet tot de exclusieve groep SVO-producten van JLR, dus ondanks de extra tuning is het nooit de bedoeling geweest dat je op een sportieve manier uit je stoel stuitert. Er is dan ook meer dan genoeg hel-, duik- en rolgedrag te bespeuren als je hard accelereert of remt – noem het maar karakter.

De Land Rover Defender V8 doet het redelijk in de bochten

Nee, de nieuwste versie van de Land Rover Defender is bepaald niet elegant in zijn rijgedrag; maar hij stuurt goed in, tolereert vlot genomen bochten en knalt er desgewenst als een donderbus weer uit. Hij steekt daarbij z’n neus in de lucht alsof hij wil gaan opstijgen, wat het op een vreemde manier zowel indrukwekkend als aandoenlijk maakt.

De soepele achttraps ZF-automaat is dezelfde waarmee alle andere Defenders worden uitgerust, al krijg je er hier een setje flippers aan het stuur bij zodat je gemakkelijk handmatig kunt op- en terugschakelen. Uiteraard beschik je ook nog steeds over de uitgebreide batterij aan offroad-instellingen en kunstjes die de Defender maken tot het capabele, allesverpulverende modderbeest dat ie is.

De Land Rover Defender V8 rijdt goed

Als je het bij dagelijks gebruik voor elkaar krijgt om het gevoel af te schudden dat alle andere weggebruikers – vooral die in de kleinste hatchbacks – je als een ietwat sneu figuur zien, is dit een fantastische auto om te rijden. En mocht het je echt helemaal niets uitmaken want ze van je denken, dan kun je de Land Rover Defender V8 sinds kort ook bestellen in een tot 300 stuks gelimiteerde Bond Edition ter ere van de release van de 25e James Bond-film, No Time to Die. Inclusief instapverlichting met 007-logo’s en een badge op de achterklep. Joh, kan jou het schelen.

Specificaties Land Rover Defender 110 V8 (2021)


Motor
5.000 cc
V8 supercharged
525 pk @ 6.000 tpm
625 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,4 s
top 191 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,1 l/100 km
340 g/km CO2 (G-label)
Afmetingen
5.018 x 1.996 x 1.967 mm (l x b x h)
3.022 mm (wielbasis)
2.678 kg
90 l (benzine)
972 / 2.277 l (bagage)
Prijzen
€ 213.067 (NL)
€ 130.000 (B)

Reacties

  • Kalfje heeft op 28 november 2021 geschreven:

    Weer bewijs dat de nieuwe landrover geen offroader maar luxe suv

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)