Dit nogal uitgerekt ogende geval is de Land Rover Defender 130. Inderdaad: een 110 met een extra stuk carrosserie aan de achterkant en een paar zitplaatsen extra. Dit is niet iets wat gewoonlijk de TopGear-speekselklieren aan het werk zet, maar als jij er een hebt besteld, kunnen we ons voorstellen dat je niet kunt wachten tot ie eindelijk een keer wordt geleverd.
En dat dat moment inmiddels tot ‘ergens in 2023, denken we’ is opgelopen. Probleem: bij Jaguar Land Rover slingeren minder chips rond dan aan het eind van een bovengemiddeld besprenkeld studentenfeestje. En de productieachterstanden belopen inmiddels niveaus waarvan Sagrada Familia-bouwers zullen zeggen dat het ‘dan bij ons nog best meevalt’.
Uitvoeringen van de Defender
De 130 is al het vierde model in het Defender-gamma – waarbij de andere rollen worden vervuld door de 90, 110 en de bestelversie Hard Top. Hij is het nauwst verwant aan de 110, maar achter de achterwielen is er nog eens een stuk carrosserie geplakt van 340 millimeter, waardoor je er zomaar met acht man tegelijk in kunt.
Het aantal keuzemogelijkheden qua aandrijflijn is wel iets beperkter dan bij de kleinere Defenders het geval is. Er zijn twee mild-hybride benzinemotoren en een mild-hybride diesel in de vorm van de zescilinder D300. Naar V8-motoren of plug-in hybrides zul je tevergeefs zoeken.
Het interieur van de Land Rover Defender 130
Binnenin krijg je een 11,4-inch touchscreen en twee stoelen voorin. Tot zover niets bijzonders dus. Op de middelste rij is er minder beenruimte dan in een 110, maar wel plek voor drie passagiers, en de leuningen kunnen naar voren worden geklapt zodat je op de achterste rij kunt komen. Op die laatste rij vind je nog eens drie zitplaatsen, en Land Rover blijft erbij dat er drie volwassenen kunnen zitten. Daar zijn wij iets minder zeker van. Al was, toegegeven, onze testpersoon 1,83 meter lang.
En dan is er de bagageruimte. Met alle stoelen op hun plek is er 389 liter aan inhoud beschikbaar voor een beperkte hoeveelheid boodschappen. Maar wacht even: hoe vaak ga je nou met zijn achten uit shoppen? Vouw de achterste rij plat en je hebt 1.232 liter, en doe hetzelfde met de middelste rij en je kunt zelfs 2.291 liter kwijt. Dat is een serieuze hoop rommel.
Het rijgedrag van de lange Defender
We konden een vlot rondje rijden in de D300 en die voelt – verrassing! – nog het meest aan als een 110, met diens beschaafde manieren, prima rijgedrag en lichte besturing. De luchtvering is misschien een tandje straffer afgesteld om overweg te kunnen met het extra gewicht, maar dan ben je al echt aan het muggenziften.
Met twee turbo’s, 300 pk en 650 Nm wil ook de 2,7 ton zware 130 heus best vooruit, en de vertrouwde achttraps automaat is soepel als altijd. In het terrein moet je hooguit rekening houden met het feit dat die extra rij stoelen aan de achterkant naar buiten steekt, dus je afrolhoek is beduidend anders dan die van de 110. Maar dat zal zelden een probleem zijn op de parkeerplaats voor de supermarkt, de school of de voetbalclub.
Reacties