Hoewel hij zijn hoekige offroad-uiterlijk volledig heeft afgeschud in ruil voor een mellow crossover-voorkomen, lijkt het erop dat de nieuwe Land Rover Discovery capabeler is dan ooit. Op papier maakt ie meteen indruk met een beste lijst kwaliteiten. Zeven zitplaatsen, elektronisch geregeldeklim-, kruip- en klautermodussen, de mogelijkheid om 90 centimeter diep water te doorwaden; het zijn van die dingen die je niet bepaald bij elke boodschappenauto tegenkomt.
Hoeveel cilinders heeft deze Land Rover Discovery?
Aan de basis van een goede terreinwagen staat een potente motor, want zonder voldoende kracht om jezelf een hellinkje op te trekken, kom je nergens. Nou ja, tenzij je in plat, vlak en vastgelopen Nederland woont. Je zou de viercilinder-Discovery daarom kunnen zien als uitgelezen poseurmobiel voor spaarzame Hollanders. Maar daarmee zou je ‘m ernstig tekortdoen.
De Ingenium-dieselmotor, bekend uit ander Jaguar Land Rover-spul, is te krijgen met 180 (Td4) of 240 pk (Sd4). De eerste is een prijspakker voor 74.360 euro (51.700 euro in België), maar in de Sd4 heeft het bescheiden blokje maar iets minder vermogen dan de 3,0-liter Td6 en helpt ie de Discovery dan ook slechts 0,2 seconden langzamer van 0 naar 100 km/u. Ondertussen daalt het verbruik en ligt de opgegeven CO2-uitstoot zomaar 24 g/km lager. Dat vindt onze overheid een beloning (of liever: een iets minder hoge straf), zoals te zien is in de prijzen: 82.360 euro voor een Sd4 in SE-uitvoering tegen 96.210 euro voor een vergelijkbare V6. Ter vergelijking: in België hebben we het over een verschil van een schamele twee mille.
Natuurlijk is te merken dat de viercilinder harder moet werken. De Sd4 komt 100 Nm koppel tekort ten opzichte van de Td6, dus moet de achttraps automaat vaker een versnelling terugschakelen (soms niet al te subtiel, waardoor je plots harder vooruitschiet dan je wilde) en is er tijdens bevlogen acceleratie wat meer lawaai, dat bovendien rauwer klinkt dan de zalvende woesj van de V6.
Een ramp?
Nee hoor. In alle andere omstandigheden – zelfs bij Autobahn-snelheden – is de Land Rover Discovery Sd4 de verfijning zelve. Je krijgt hetzelfde prachtige en praktische interieur, dezelfde doordachte technologie, en ja, dezelfde designtechnisch uitgedaagde (lees: hoe krijgen ze het in hemelsnaam voor elkaar?) achterkant. Hij heeft dezelfde luchtvering die het wegdek onder je wegveegt, en hetzelfde ongemeen vaardige vierwielaandrijvingsysteem. Voor de vorm testten we dat laatste in de dieptes van een Luxemburgse mineraalmijn, waar we het gladde leem trotseerden en over verschillende obstakels stommelden zonder een centje pijn.
Is dit nog steeds een echte Land Rover Discovery?
De nieuwe Land Rover Discovery mag dan wat softer lijken dan vroeger, en de komst van een viercilinder stoot je bij een mastodont als deze misschien tegen de borst – maar dit zijn nieuwe tijden, en een Land Rover blijft een Land Rover. De dag dat deze auto’s je in het terrein niet meer versteld doen staan, is de dag dat je beter een vliegend varken kunt pakken.
Met de Discovery Sd4 zul je – in het dagelijks verkeer of in de blubber – weinig tekortkomen. De Ingenium-viercilinder is prettig en meer dan adequaat, al blijft de V6 voor de echte verwenfactor de motor die je wilt.
Motor
1.999 cc
viercilinder turbo
240 pk @ 4.000 tpm
500 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,3 s
top 207 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,3 l/100 km
165 g/km CO2 E Label
Afmetingen
4.970 x 1.940 x
1.846 mm (l x b x h)
2.923 mm (wielbasis)
2.184 kg
77 l (diesel)
1.137 / 2.406 l (bagage)
Prijzen
€ 79.910 (NL)
€ 66.700 (B)
Marcel B heeft op 31 mei 2017 geschreven:
Hahahaha. Tel je zo rond de 90 K af voor een vierkant hok met terreinmogelijkheden (die nooirt iemand gebruikt) zit er een viercilindertje in. …………whahahahaha. Buikpijn van het lachen. Het is bijna net zo erg als een Macan met 4 cilinder.