40 mille. Wat koop je daar tegenwoordig nog voor? Een parkeervak in Lutjebroek? Drie volle tanks benzine? Geef ons een minuut gratis winkelen in een supermarkt en we sprokkelen het equivalent van dat bedrag zo bij elkaar. Zo zijn we inmiddels ook geconditioneerd om het normaal te vinden dat je een dergelijke som mag aftikken voor een chique, goed uitgeruste B-segment EV. Je weet wel, zo’n stadskarretje dat vroeger (met verbrandingsmotor) voor de meeste mensen nog wel bereikbaar was.

Zelfs al beginnen ze kaal en met kleinere accu’s vaak rond de 30.000 euro, het blijft veel geld. Een nieuwe generatie EV’s vanaf zo’n 25.000 euro is aanstaande, maar voor nog minder kun je nu al terecht bij Dacia (een Spring voor amper 20 mille) of bij een van de Chinese nieuwkomers, zoals Leapmotor. Hun wat lullig ogende T03 viel niet eens tegen toen we ’m onlangs testten.

Elk ontwerpelement is afgekeken bij de Leapmotor C10

Het prijsvechten zet Leapmotor meteen voort in hogere segmenten. Zo bieden ze deze C10 aan – formaat Skoda Kodiaq – voor minder dan 40.000 euro. Hij ziet er wat serieuzer uit dan z’n broertje, zelfs al hebben ze zo’n beetje elk ontwerpelement bij een ander merk afgekeken. Grille-loos zalmneusje, camera’s in de spatborden, verzonken handgrepen, afgeronde achterzijde met doorlopend led-licht en de merknaam groot gespeld: vink ze allemaal maar af.

Leapmotor C10 Design 69.9 kWh groen (2025) zijkant rechts zijkant bomen mist

Bij de eerste aanblik zou ie van elke willekeurige autobouwer kunnen komen, waarbij Nio en Smart ons te binnen schieten. Die zijn immers ook niet erg onderscheidend. Goed, voor een dergelijke prijs kun je de Leapmotor C10 een hoop vergeven, dus laten we maar eens instappen. Hier hangt dezelfde vibe als aan de buitenzijde: identiteitsloos, met twee tabletachtige schermen en nul knoppen, behalve de multifunctionele op het stuur. Oftewel precies wat jij tegenwoordig wil (toch?).

Het is niet zomaar uit de kast getrokken meuk

Wel moet gezegd dat Leapmotor niet zomaar wat meuk uit de kast heeft getrokken. Als ambitieus, tien jaar oud bedrijf (de joint venture met Stellantis, die onder meer toegang verschaft tot diens dealer- en onderhoudsnetwerk, is er pas sinds een jaar) bouwen en ontwikkelen ze veel in eigen huis.

De boel draait op Snapdragon en het OS is op Android gebaseerd, maar zoals vaker zijn er te veel handelingen nodig voor simpele functies. En van 0 naar 100 accelereren in 7,5 seconden ga je niet halen als je eerst alle overspannen ‘hulpjes’ uit moet zetten. De afwerking is meer dan keurig, de stoelen (die je plat kunt leggen – ‘Sleepmotor’?) zitten prima en achterin heb je volop ruimte, gevoelsmatig nog eens aangezet door een panoramadak van 2,1 vierkante meter.

Leapmotor C10 Design 69.9 kWh groen (2025) interieur lichtbruin scherm dashboard links

De 256 tinten sfeerverlichting kunnen meebewegen op de muziek, net als bij die zelfbouw-pc waar je in 2005 zo trots op was. Er zijn twee uitvoeringen, Style en Design, en alles is verder standaard – je kunt alleen kiezen uit vijf lakkleuren en twee interieurkleuren. De bio-bekleding is Ökotex-gecertificeerd en er is zelfontwikkelde, 840-watt audio met twaalf speakers aan boord.

Rijden met de Leapmotor C10 is, eh, ja, geen idee

Dan het rijden: tja. We moeten bekennen dat we onze aantekeningen er meteen even bij moesten pakken, want we konden ons al snel bar weinig specifieks van de testrit met de C10 meer herinneren. Het rijdt, stuurt en veert ongeveer zo middle-of-the-road als z’n uiterlijk doet vermoeden. Niet slecht dus, maar ook allesbehalve opmerkelijk.

Leapmotor C10 Design 69.9 kWh groen (2025) links achter schuin rijdend over weg langs de zee

Onder de 30 km/u klinkt er een luide zoem, die bedoeld zal zijn voor voetgangers maar om een of andere reden ook binnen hoorbaar is. Dit valt extra op omdat de auto verder zo stil is. De rijmodi hebben een vrij heftig effect – zwaar en scherp in Sport, vederlicht en met heel geleidelijke vermogensafgifte in Comfort en Eco – wat te prijzen valt, want daar heb je die keuzemogelijkheid immers voor.

Het is allemaal niet wereldschokkend

Met 218 pk op de achterwielen wordt het allemaal niet erg spannend, maar je komt meer dan goed mee met het verkeer. Het onderstel werd afgesteld door Stellantis in Italië en is dan ook niet gek. De Leapmotor C10 mag 1.500 kilo trekken, maar dan ga je de opgegeven actieradius van 424 kilometer niet halen. De DC-laadsnelheid van 83 kW is niet wereldschokkend.

De vraag is of ons commentaar iets uitmaakt wanneer je zoveel auto krijgt voor je geld. Om in de Stellantis-stal te blijven: kies je een vol opties geladen Fiat 500e of deze stille, ruime maar anonieme knots van een familie-SUV?

Prijzen: € 40.550 (NL) / € 37.900 (B)
Aantal motoren: 1
Power: 218 pk/160 kW, 320 Nm
Accu: 69,9 kWh
Aandrijving: achterwielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 7,5 s
Topsnelheid: 170 km/u
Verbruik: 19,8 kWh/100 km
Actieradius: 424 km
Laadtijd: 30 min. bij 83 kW (30-80%)
Afmetingen: 4.739 x 1.900 x 1.680 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.825 mm
Gewicht: 1.980 kg
Bagage: 370/835 l

Reacties

  • Conclusie heeft op 31 januari 2025 geschreven:

    Typisch Chinees: slechte software, bizar hoog verbruik, matige wegligging, matige bouwkwaliteit. Lijkt goedkoop maar onder aan de streep gewoon een slecht aanbod voor teveel geld.

    Daarbij laten we de gebruikelijke en terechte bezwaren tegen dit soort Chinese merken nog buiten beschouwing.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)