Bereikvergroter, ja – dat woord zouden we graag ingeburgerd zien, in plaats van range extender. Welbeschouwd is het verschil met een ‘gewone’ plug-in hybride dat de brandstof-motor hier puur fungeert als generator om de accu bij te laden, niet om de wielen direct aan te drijven. Hoe dan ook: met uitzondering van de Lynk & Co 01 hebben we op onze markt nog maar weinig Chinese merken met brandstofmotoren in de weer gezien. Kan de Leapmotor C10 REEV onze veeleisende Europese zieltjes voor zich winnen?

De auto zelf kennen we al in vol-elektrische vorm – een van de twee modellen waarmee Leapmotor, een jong merk dat close is met Stellantis en van diens dealer- en servicenetwerk gebruikmaakt, onze markt vorig jaar bestierde. Het merk meldt trots dat ze sinds de introductie al 26 verbeteringen over-the-air doorvoerden. Waarop wij denken: hadden jullie ’m dan niet beter eerst kunnen afmaken?

De REEV komt náást de gewone Leapmotor C10

Die elektrische C10, generiek maar ruim en rijk uitgerust, krijgt nu dus gezelschap van deze REEV. Geen punten als je raadt waar die afkorting voor staat. Het totale bereik is 974 kilometer, waarvan 145 kilometer elektrisch; cijfers waarmee je vandaag de dag prima kunt aankomen. En de C10 REEV kan met 65 kW snelladen, wat bij een accu van 28,4 kWh best zoden aan de dijk zet. De auto gebruikt dezelfde elektromotor als de EV, aangevuld met een 68 pk sterke benzinegenerator van 1,5 liter.

Leapmotor C10 REEV wit (2025) zijkant rechts schuin voor

Leapmotor zegt dat de nadruk bij deze motor lag op weinig vibraties, weinig slijtage en dus lage onderhoudskosten. Die laatste zaken kunnen wij moeilijk beoordelen, maar het eerste beamen we direct: wanneer we willen wegrijden moeten we naar het scherm turen om te weten of de motor loopt. Zelfs rijdend met een lagere acculading blijft ie keurig op de achtergrond – behalve als je hard bergop wilt blazen – dat is Leapmotor C10 REEV vergeven.

Ogenschijnlijke kwaliteit

De deuren van de C10 openen zich zonder dat je ze voelt ontgrendelen, een voorbode voor de kwaliteit van afwerking en materialen die je in het interieur vindt. Net als bij de EV is de instap wat vreemd door de hoge vloer, maar is de ruimte aan boord riant. De vormgeving is simpel en rustgevend, al is alles afgekeken van andere merken: op het scherm te bedienen ventilatieopeningen, Stuttgartse stengels, multifunctionele knoppen op het stuur waarmee je de spiegels kunt verstellen – waar kennen we dat ook alweer van?

Gelukkig vormen de verkeerdom werkende raamknopjes (naar voren duwen = raam omlaag) toch nog een onderscheidend element. Softwarematig schijnt de Leapmotor C10 REEV goed in elkaar te steken: Leapmotor ontwikkelde alles zelf en regelt de hele boel (vermogensmanagement, interieur, bestuurderszaken, carrosseriefuncties) via een centrale ‘supercomputer’ met een architectuur die draait op Qualcomm Snapdragon. Ons is niet bekend of je dat kunt eten, maar de gamers onder jullie zegt het vast iets.

Leapmotor C10 REEV wit (2025) interieur dashboard

De gebruikerservaring van het infotainment is niet verkeerd, met hier en daar wat te veel handelingen voor vaak gebruikte functies. Leuk is dat je tijdens het parkeren de afstand in centimeters tot het obstakel op je scherm te zien krijgt. Stom is dat de navigatie diep inzoomt op élke kruising of afslag, ook als je op een snelweg rechtdoor rijdt.

Pieptechnisch gezien moet je alle rijhulpen uitzetten

Van het idee om alle rijhulpjes nu eens ingeschakeld te laten, zijn we snel genezen. Zoals bij veel Chinese auto’s is dat pieptechnisch niet te doen. Ook weigert de stuurhulp van onze testauto dienst en blijft de adaptieve cruisecontrol continu remmen, accelereren, remmen, accelereren. Technologie: indien niet feilloos, compleet nutteloos We dreigen eraan voorbij te gaan dat de Leapmotor C10 REEV prettig rijdt. De besturing is licht, het (Europees getunede) onderstel treft een behaaglijke balans en weet hellen van de carrosserie toch tegen te gaan.

Leapmotor C10 REEV wit (2025) zijkant rechts achter schuin rijdend

De tractie wordt op nat wegdek goed in de hand gehouden, al had de respons vanuit stilstand wat gewilliger gemogen, en met de vier energiemodi (iets anders dan rijmodi) zijn de acculading en het gebruik van de generator exact te controleren. De klapper: ook deze Leapmotor C10 REEV kost relatief weinig voor de hoeveelheid auto die je krijgt. Maar is dat genoeg om mensen uit het bekendere, meer uitontwikkelde spul te krijgen?

Prijs (NL)€ 39.050
Prijs (B)€ 37.400
Motorinhoud1.499 cc
MotortypeViercilinder hybride
Vermogen215 pk / 158 kW, 320 Nm
AandrijvingAchterwielen, traploos
Acceleratie (0-100 km/u)8,5 seconden
Topsnelheid170 km/u
Verbruik0,4 l / 100 km
CO₂-uitstoot10 g/km
Tankinhoud50 liter (benzine)
Afmetingen (l x b x h)4.739 x 1.900 x 1.680 mm
Wielbasis2.825 mm
Gewicht1.950 kg
Bagageruimte400 / 1.375 liter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *