Wat is Leapmotor? Als je ons dit voorafgaand aan deze persintroductie had gevraagd, hadden we je het antwoord schuldig moeten blijven. En nu? Nog steeds eigenlijk. Een gonzende presentatie van de guitige CEO ten spijt is bij ons vooral blijven hangen dat het merk sinds een jaar een ‘strategische alliantie’ heeft met Stellantis – goed voor de Chinese activiteiten van de groep, handig voor Leap-motors leap naar Europa.

Want nu kun je hun auto’s bij het dealernetwerk van Opel, Peugeot en consorten kopen en laten onderhouden. Leapmotor beweert bij hoog en laag dat deze T03 heel stijlvol is, maar dat gooien we maar op een vertaalfoutje. Hij kijkt vrolijk en toch sip uit z’n koplampjes, als een vergeten knuffel. Meteen een gratis TG-stijltip: als je 15-inch wielen monteert en wilt voorkomen dat ze compleet sneu ogen, maak dan niet de wielkastranden zwart.

De Nieuwe Chinezen

Maar goed, al sinds de komst van ‘de nieuwe Chinezen’ roepen we dat ze beter een zwik betaalbare autootjes onze kant op kunnen sturen dan SUV’s van 70 mille – aangezien ook andere merken uit het oosten ooit zo hun eerste stapjes op dit continent zetten. Je zou dus kunnen stellen dat hiermee onze gebeden zijn verhoord. Eh, joepie? De Leapmotor T03 is 3,62 meter lang en claimt ruimte te bieden aan vier volwassenen. Spoiler: dat doet ie ook, nét.

Hun hoofden en benen passen verrassend redelijk, maar hun koffers kunnen niet mee – door die wielen op de hoeken is de bagageruimte ongeveer zo breed als een bierkrat (breed genoeg, dus). Nou ja, de inzittenden genieten mooi wel van elektrische ramen en klimaatcontrole. Ook heb je twee schermen van 8 en 10 inch, navigatie, een achteruitrijcamera, een glazen dak, adaptieve cruisecontrol en een app waarmee je je T03 op afstand kunt voorverwarmen of van het slot kunt halen.

Geen opties: alles is gewoon standaard aanwezig op de Leapmotor T03

Alles is standaard, het enige wat je kunt kiezen is de lakkleur: grijs, grijswit of grijsblauw. Vanbinnen oogt de T03 keurig, maar de stoelen bieden nagenoeg geen zijdelingse steun, de audio klinkt ruk en de stemassistent begrijpt je niet. Ook vindt Leapmotor het nodig om het verplichte ‘rijgeluidje’ voor de voetgangersveiligheid onder de 30 km/u ook nadrukkelijk ín de auto te laten horen. Tot zover worden de verwachtingen die je bij de eerste aanblik voelde opborrelen dus redelijk waargemaakt.

Maar dan. We zijn in de omgeving van Milaan en je weet wat dat betekent: we moeten rijden als Italianen, inclusief bruusk invoegen en slalommen tussen de verloren stukken bumper. Wat blijkt: de T03 valt op dit vlak helemaal niet tegen. Hij is zwaarder dan een Spring, maar nog altijd geen lomperik, en met 95 pk en 158 Nm komt ie relatief goed vooruit.

Minuscule draaicirkel

De vervelendste ‘hulpjes’ kun je gemakkelijk uitschakelen; met één swipe kom je bij een shortcut-menu. De besturing is niet heel direct, maar de draaicirkel is minuscuul, en het onderstel is lang niet onprettig – het bonk- en stuitergedrag dat kleine autootjes nog weleens parten speelt, blijft achterwege. En wanneer we over kinderkopjes roffelen, valt er geen piepje of kraakje te bespeuren.

De opgegeven WLTP-actieradius van 265 kilometer is ook al niet gek, gezien z’n accu van 37,3 kWh. Snelladen doet de T03 met 45 kW, en hou je vast: volgens Leapmotor heeft ie een optimale 50/50-gewichtsverdeling. De Westlake-banden (hoe?) piepen en slippen al als je naar ze kijkt, dus dat kan een stuk beter.

Is de Leapmotor T03 de moeite waard?

Wat opvalt, is dat de T03 rondom schijfremmen heeft. Er zijn gerenommeerde fabrikanten die meer dan twee keer zo dure auto’s nog afschepen met trommeltjes achter. Is ie spannend? Natuurlijk niet. Is ie beter dan de voorlopige alleenheerser in het segment van de sub-20k EV’s, eerdergenoemde Dacia Spring? Dat moet nog maar eens nader worden onderzocht, maar hij is in ieder geval sneller en hij rijdt verder op een lading.

Is ie ongeveer 83 keer zo goed als de rammelende brommobielen die je voor hetzelfde geld kunt kopen? Ontegenzeggelijk. En daarmee kunnen we wel stellen dat, met alle meer en minder gevestigde Chinese merken die hier inmiddels actief zijn, het zomaar eens Leapmotor zou kunnen zijn dat het petieterige sleuteltje tot écht Europees succes in handen heeft.

Prijs:  € 19.950 (NL) / € 18.900 (B)
Aantal motoren:  1
Power: 95 pk/70 kW, 158 Nm
Accu: 37,3 kWh
Aandrijving: voorwielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 12,7 s
Topsnelheid: 130 km/u
Verbruik: 16,3 kWh/100 km
Actieradius: 265 km
Laadtijd: 36 min. bij 45 kW (30-80%)
Afmetingen: 3.620 x 1.577 x 1.652 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.400 mm
Gewicht: 1.175 kg
Bagage: 210/880 l

Reacties

  • Modelauto verzamelaar heeft op 15 november 2024 geschreven:

    Staat er aan de onderkant ook made in China op.

    • China Export heeft op 15 november 2024 geschreven:

      Ja met weekmakers die in de EU verboden zijn, net als bij die rommel die mensen bij de Action kopen. En dan verbaasd zijn als hun kinderen allemaal rare ziektes krijgen.

      Reageer
    Reageer
  • Henri heeft op 15 november 2024 geschreven:

    Mensen die dit overwegen moeten zich serieus laten nakijken. Weg met die Chinese spionage rommel!!

    Reageer
  • Blegh heeft op 15 november 2024 geschreven:

    wat een lelijk hok

    Reageer
  • Mark heeft op 15 november 2024 geschreven:

    Wat een negatief verhaal. Je krijgt een erg goedrijdende elektrische auto met alle luxe voor 17k na SEPP subsidie. Perfecte 2e auto. De piepjes kun je trouwens uitzetten. Ga eens proefrijden, heb ik ook gedaan en overweeg hem Al is de Hyundai Inster in alles beter, deze kost ook weer meer. Als het je enige auto is, zou ik persoonlijk kiezen voor een tweedehands Tesla Model 3. Deze rijden ook met 500k kilometers perfect en zijn onderhoudsvrij.

    • Maarten VD heeft op 15 november 2024 geschreven:

      Een Tesla 500k kilometers zonder problemen? In welke wereld leef jij? Bij alle onderzoeken van JD Power komen de Tesla’s keer op keer als één van de meest onbetrouwbare auto’s naar voren.

      Reageer
    • @mark heeft op 15 november 2024 geschreven:

      Als jij in een auto gaat rijden waarmee je via de sensoren en camera’s gegevens over je buren, je werk, etc., rechtstreeks naar China gestuurd worden, dan vind ik je persoonlijk een egocentrische l*l.

      Daarnaast is dit nauwelijks een auto te noemen en heeft het de bouwkwaliteit van een Lada. Zoals Karel terecht aangeeft: je zou hier nog niet dood in gevonden willen worden.

      Reageer
    Reageer
  • Loekie heeft op 15 november 2024 geschreven:

    Bij een auto die in het thuisland maar 5000 euro zal kosten,kun je dit soort auto en afwerking verwachten….Het blijft triest dat wij in Nederland nog altijd t.o.v andere eu landen de hoofdprijs betalen voor auto s…met als resultaat het oudste wagenpark van Europa…..,

    Reageer
  • Karel heeft op 14 november 2024 geschreven:

    Dus alles is slecht maar omdat ie Chinees en goedkoop is, scoort het alsnog een ruime voldoende? Heel vreemd dit.

    De werkelijke conclusie is dat het een waardeloos barrel met spionage software is, waarvoor je 20 ruggen moet betalen. Hoeveel oneindig veel betere auto’s kan je daarvoor wel niet kopen?! Een normaal mens gaat hier niet in rijden al krijg je 20k toe.

    • Maarten heeft op 14 november 2024 geschreven:

      Dat past wel bij die China promo troep die ze hier al een tijd dumpen. Zal vast flink voor betaald worden door het Chinese propaganda ministerie.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)