Wat is Leapmotor? Als je ons dit voorafgaand aan deze persintroductie had gevraagd, hadden we je het antwoord schuldig moeten blijven. En nu? Nog steeds eigenlijk. Een gonzende presentatie van de guitige CEO ten spijt is bij ons vooral blijven hangen dat het merk sinds een jaar een ‘strategische alliantie’ heeft met Stellantis – goed voor de Chinese activiteiten van de groep, handig voor Leap-motors leap naar Europa.

Want nu kun je hun auto’s bij het dealernetwerk van Opel, Peugeot en consorten kopen en laten onderhouden. Leapmotor beweert bij hoog en laag dat deze T03 heel stijlvol is, maar dat gooien we maar op een vertaalfoutje. Hij kijkt vrolijk en toch sip uit z’n koplampjes, als een vergeten knuffel. Meteen een gratis TG-stijltip: als je 15-inch wielen monteert en wilt voorkomen dat ze compleet sneu ogen, maak dan niet de wielkastranden zwart.

De Nieuwe Chinezen

Maar goed, al sinds de komst van ‘de nieuwe Chinezen’ roepen we dat ze beter een zwik betaalbare autootjes onze kant op kunnen sturen dan SUV’s van 70 mille – aangezien ook andere merken uit het oosten ooit zo hun eerste stapjes op dit continent zetten. Je zou dus kunnen stellen dat hiermee onze gebeden zijn verhoord. Eh, joepie? De Leapmotor T03 is 3,62 meter lang en claimt ruimte te bieden aan vier volwassenen. Spoiler: dat doet ie ook, nét.

Hun hoofden en benen passen verrassend redelijk, maar hun koffers kunnen niet mee – door die wielen op de hoeken is de bagageruimte ongeveer zo breed als een bierkrat (breed genoeg, dus). Nou ja, de inzittenden genieten mooi wel van elektrische ramen en klimaatcontrole. Ook heb je twee schermen van 8 en 10 inch, navigatie, een achteruitrijcamera, een glazen dak, adaptieve cruisecontrol en een app waarmee je je T03 op afstand kunt voorverwarmen of van het slot kunt halen.

Geen opties: alles is gewoon standaard aanwezig op de Leapmotor T03

Alles is standaard, het enige wat je kunt kiezen is de lakkleur: grijs, grijswit of grijsblauw. Vanbinnen oogt de T03 keurig, maar de stoelen bieden nagenoeg geen zijdelingse steun, de audio klinkt ruk en de stemassistent begrijpt je niet. Ook vindt Leapmotor het nodig om het verplichte ‘rijgeluidje’ voor de voetgangersveiligheid onder de 30 km/u ook nadrukkelijk ín de auto te laten horen. Tot zover worden de verwachtingen die je bij de eerste aanblik voelde opborrelen dus redelijk waargemaakt.

Maar dan. We zijn in de omgeving van Milaan en je weet wat dat betekent: we moeten rijden als Italianen, inclusief bruusk invoegen en slalommen tussen de verloren stukken bumper. Wat blijkt: de T03 valt op dit vlak helemaal niet tegen. Hij is zwaarder dan een Spring, maar nog altijd geen lomperik, en met 95 pk en 158 Nm komt ie relatief goed vooruit.

Minuscule draaicirkel

De vervelendste ‘hulpjes’ kun je gemakkelijk uitschakelen; met één swipe kom je bij een shortcut-menu. De besturing is niet heel direct, maar de draaicirkel is minuscuul, en het onderstel is lang niet onprettig – het bonk- en stuitergedrag dat kleine autootjes nog weleens parten speelt, blijft achterwege. En wanneer we over kinderkopjes roffelen, valt er geen piepje of kraakje te bespeuren.

De opgegeven WLTP-actieradius van 265 kilometer is ook al niet gek, gezien z’n accu van 37,3 kWh. Snelladen doet de T03 met 45 kW, en hou je vast: volgens Leapmotor heeft ie een optimale 50/50-gewichtsverdeling. De Westlake-banden (hoe?) piepen en slippen al als je naar ze kijkt, dus dat kan een stuk beter.

Is de Leapmotor T03 de moeite waard?

Wat opvalt, is dat de T03 rondom schijfremmen heeft. Er zijn gerenommeerde fabrikanten die meer dan twee keer zo dure auto’s nog afschepen met trommeltjes achter. Is ie spannend? Natuurlijk niet. Is ie beter dan de voorlopige alleenheerser in het segment van de sub-20k EV’s, eerdergenoemde Dacia Spring? Dat moet nog maar eens nader worden onderzocht, maar hij is in ieder geval sneller en hij rijdt verder op een lading.

Is ie ongeveer 83 keer zo goed als de rammelende brommobielen die je voor hetzelfde geld kunt kopen? Ontegenzeggelijk. En daarmee kunnen we wel stellen dat, met alle meer en minder gevestigde Chinese merken die hier inmiddels actief zijn, het zomaar eens Leapmotor zou kunnen zijn dat het petieterige sleuteltje tot écht Europees succes in handen heeft.

Prijs:  € 19.950 (NL) / € 18.900 (B)
Aantal motoren:  1
Power: 95 pk/70 kW, 158 Nm
Accu: 37,3 kWh
Aandrijving: voorwielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 12,7 s
Topsnelheid: 130 km/u
Verbruik: 16,3 kWh/100 km
Actieradius: 265 km
Laadtijd: 36 min. bij 45 kW (30-80%)
Afmetingen: 3.620 x 1.577 x 1.652 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.400 mm
Gewicht: 1.175 kg
Bagage: 210/880 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)