Het zijn de ruiten die het ’m doen. Als je er bewijs voor wilt hebben dat de nieuwe vijfde-generatie Lexus RX heus met enige aandacht voor detail in elkaar is gezet, kijk dan naar de ruiten. Ze zijn doodstil, hooguit behoudens het gedempte tikje als ze het frame raken. Dito voor de inklapbare spiegels.
En zo geldt dat eigenlijk als een voorbeeld voor de rest van de auto – je krijgt al heel snel het gevoel dat dit een Lexus is die allerlei glitter- en glamourdingen heus heeft overwogen, maar besloten heeft het simpel en daardoor beter te houden. Nou ja, soort van, dan.
Lexus RX heeft een anders, knapper uiterlijk
Het is niet direct een muurbloempje, maar aan deze kant van het SUV-spectrum kijk je dan ook zo’n beetje tegen auto’s als de Porsche Cayenne en de Range Rover Sport aan. Hij is dus niet klein, maar er zijn wat vriendelijke hobbels en bobbels in het koetswerk die er samen met wat elegante lijnen en een complexe grille wonderlijk genoeg voor zorgen dat hij wat kleiner lijkt dan hij is. Lexus noemt het Next Chapter Design. Het is mooi en komt uiterst Japans en gelikt over.
Datzelfde gaat op voor het interieur – een groot 14-inch beeldscherm, wat relevante knoppen op relevante plekken en het uitgesproken gevoel dat iemand heeft gekeken naar het Hyperscreen van Mercedes en subiet besloot en heel andere kant op te gaan.
Het werkt allemaal prima, al bemoeien sommige van de elektronische assistenten (die je eigenlijk vooral van dienst zouden moeten zijn) zich zo nadrukkelijk met je rijgedrag dat je jezelf al snel aanleert om het uitzetten van die ellende tot een vast onderdeel van je startroutine te maken.
De uitvoeringen van de nieuwe Lexus RX
Het grotere nieuws is de keuze aan aandrijflijnen. Aan de basis van het gamma staat de hybride RX 350h, dan is er de onze, de plug-in hybride 450h+ (die in Nederland goedkoper is dankzij de lagere BPM), en dan volgt de sportievere RX 500h Turbo Hybrid.
Allemaal viercilinder hybrides met variërende woestheid, allemaal vierwielaangedreven. De Lexus RX 500h testten we eerder al eens, maar de versie waar we hier vooral in geïnteresseerd zijn is de 450h+; vooral omdat Lexus zelf denkt dat de meeste kopers voor deze uitvoering zullen gaan.
En hij is goed. Er is dankzij de dik 300 pk aan systeemvermogen zat snelheid voorhanden als je daarom vraagt en je kunt in het gunstigste geval zo’n 125 kilometer voort op alleen het accupakket, waarvan in de brute praktijk ongeveer 65 kilometer overblijft; doorgaans genoeg voor woon/werkritjes zonder de benzinemotor wakker te maken.
Als je dat toch doet, blijft het geluid beperkt tot wat gemompel op de achtergrond, al kan het af en toe wat zeurderig gaan klinken. Hoewel dat meer aan de e-CVT-versnellingsbak ligt dan aan iets anders. Als de thuis getapte elektriciteit op is, schakelt het systeem over op de normale hybride aandrijving, wat in ons geval leidde tot een testverbruik van 4,2 l/100 km.
De Lexus RX 450h+ is als een goede wijn
Deze RX is bovendien een bijzonder relaxende plek om je tijd door te brengen, er is veel ruimte en comfort en hij rijdt bijzonder prettig. De besturing is wat licht en de ophanging kan op sommige ondergronden wat stram overkomen, maar over het algemeen zoeft ie op een stille, effectieve manier zorgeloos door het leven. En zo is deze nieuwe Lexus een kalme, volwassen visie op ‘de grote SUV’ en het soort auto dat ongetwijfeld alleen maar beter wordt naarmate je er meer tijd in doorbrengt.
Specificaties van de Lexus RX 450h+ Luxury Line (2023)
Motor
2.487 cc
viercilinder hybride
309 pk
koppel n.b.
Aandrijving
vier wielen
CVT-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,5 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,1 l/100 km
27 g/km CO2 A Label
Afmetingen
4.890 x 1.920 x
1.695 mm (l x b x h)
2.850 mm (wielbasis)
2.110 kg
55 l (benzine)
612 l (bagage)
Prijzen
€ 88.995 (NL)
€ 91.550 (B) – Executive Line
Wim heeft op 8 november 2023 geschreven:
ik vind eerlijk gezegd 90 mille geen detail.