![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/ford-mustang-motor-met-roush-supercharger-onder-motorkap.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/ford-mustang-motor-met-roush-supercharger-onder-motorkap.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/ford-mustang-motor-met-roush-supercharger-onder-motorkap.jpg)
Nee, het is bepaald niet zo dat een Ford Mustang hier een alledaagse verschijning is. Maar ach, als je er dan toch voor gaat. Zo jaag je je paard op stang
Dit is geen gewone Ford Mustang. Nee, dit is een Ford Mustang waaraan gewerkt is door een Japanse tuner met de naam Liberty Walk. Mechanisch is ie nagenoeg standaard: een 5,0-liter grote, 421 pk leverende V8, een handmatige zesbak, achterwielaandrijving, et cetera. Wat Liberty Walk doet, is het toevoegen van – hoe zeggen we het netjes – breedte. Het startte daarmee door Lamborghini’s onderhanden te nemen, in 2008, en dat bleek – hoe zeggen we het netjes – nogal controversieel.
Ze snijden de wielkasten eraf, vervangen de dempers en de wielen, en plaatsen dan een aantal uit glasvezel opgetrokken carrosseriepanelen die werkelijk alle schaamte voorbij zijn. Het werk neemt drie tot vier weken in beslag en het geheel kost ruim 6.000 euro. Mocht je geïnteresseerd zijn: de Europese distributeur is Performance Company.
De dempers staan centraal in het nieuwe uiterlijk van de Mustang. De daarin geïntegreerde airbags kunnen zich opblazen (en weer laten leeglopen) door middel van een compressor in de achterbak en een knop in de cabine. Verlaag ‘m, en een fors deel van de wielen verdwijnt in de kasten – en de splitter sleept ineens bijna met z’n onderlip over de grond. Op die manier staat en rijdt ie ongeveer 170 millimeter lager dan een standaard Mustang.
Maar je kunt de auto ook weer met 240 millimeter verhogen, waardoor je ‘m kunt rijden als een reguliere auto met voldoende bodemvrijheid. Doe je dat, dan blijkt hij toch nog opvallend goed te rijden. Je verwacht dat hij hard en rauw zal zijn, maar de airbags zorgen ervoor dat je niet bij z’n bumpstops in de buurt komt, en hij biedt aanzienlijk meer veercomfort dan je zou denken als je ‘m ziet. Eigenlijk is ie niet veel onvriendelijker of moeilijker te rijden dan een reguliere Mustang; hij stuitert alleen een beetje in de bochten.
Het grootste probleem is dus niet hoe hij rijdt – want dat doet ie vergevingsgezind en grootmoedig – maar z’n compleet absurde breedte. De achterwielen zijn door de aanpassingen namelijk 15 centimeter naar buiten gekomen. Aan beide kanten. Met een breedte van 2,3 meter benadert de Liberty Walk de breedte van een enorme vrachtwagen. En dat is iets wat vrijwel overal voor problemen zorgt. Kijk in je achteruitkijkspiegel en je ziet haast alleen maar wielkast, wat nogal alarmerend is.
Maar bij deze auto gaat het niet om het rijden. We hadden meer pret toen we ‘m parkeerden bij een stadspark en zagen hoe mensen op ‘m reageerden. Zoals met alle auto’s die uit de garage van Liberty Walk rollen, is ook deze Mustang niet ontworpen om beter te rijden. Eerder is ie een oefening in cultuur – een artistiek project. En stiekem vinden we ‘m best tof.
Reacties