Lotus heeft de Europa S uit 2006 veranderd zodat de auto door meer mensen begrepen wordt. Gelukkig hoeven de liefhebbers niet te treuren, het blijft een Lotus
Ken je het gevoel wanneer je in een echte sportauto stapt? Allereerst natuurlijk de moeite om erin te komen, daarna verstel je het kuipstoeltje – als dat gaat – en misschien het stuur – wat meestal nooit gaat. Wanneer je klaar bent met deze formaliteiten wil je nog maar een ding. Als een kind dat met veel moeite zijn ijsje uit de verpakking heeft gehaald: jezelf belonen voor je moeite. Bij de Lotus SE is deze beloning duidelijk: je wilt rijden, en het liefst zo sportief mogelijk. Lees hard. De SE leent zich hier prima voor.
Het luxemodel uit de Lotus Europa-stal werd begin dit jaar voor het eerst aan het grote publiek getoond. Lotus wil met de SE publiek trekken die de Exige en de Elise te ruig vinden voor dagelijks gebruik, en zelfs de standaard Europa te Spartaans vinden. De SE is handelbaarder, maar het blijft een pittige sportauto – zoals we van Lotus gewend zijn.
De tweeliter turbo-middenmotor levert een vermogen van 225 pk en een koppel van 300 Nm. De SE schiet van 0 naar 100 km/u in slechts 5,4 seconden, dat is een halve seconde sneller dan de standaard Europa. Wanneer we de auto de garage uitrijden, is het hard werken: langzaam rijden betekent dat je alleen met Rambo-armen makkelijk kunt sturen.
Gelukkig is de Lotus niet gemaakt om langzaam te rijden. Eenmaal op de weg voelt de knappe Lotus heerlijk aan. Het geluid van de motor doet voor ons hetzelfde wat Bob Marley doet voor een Rastafari, het maakt ons erg blij. Gelukkig bevindt de motor zich op nog geen halve meter achter ons zodat we er met volle teugen van kunnen genieten. De Lotus Europa SE trekt veel bekijks. Dat is logisch, want hij ziet er erg goed uit. Omdat de Lotus zo laag bij de grond ligt lijken de 17- (voor) en 18-inch velgen nog groter.
Zowel van binnen als van buiten merk je dat Lotus erg zijn best heeft gedaan op de SE. Binnenin is de auto voorzien van vier verschillende soorten leer met keurig afgewerkte stiknaden. Je krijgt hierdoor echt het gevoel dat je in iets speciaals rijdt. Op hogere snelheid zijn de rijeigenschappen erg prettig. Het zware sturen op langzame snelheid wordt helemaal goed gemaakt door het stuurgedrag als je wat harder rijdt. De suspensie en de brede banden van Goodyear zorgen voor veel grip en balans, zelfs op nat wegdek.
Qua wegligging valt er op de SE weinig aan te merken. Je moet het wel erg bont maken of erg veel pech hebben wil je met deze auto de macht over het stuur verliezen. Wanneer dit gebeurt, heb je gelukkig nog airbags voor jezelf en je bijrijder. De SE heeft geen esp, wel abs. Dat laatste grijpt pas erg laat in, zodat je sportief kunt remmen zonder te worden gecorrigeerd. Voor de prijs van een SE heb je niets anders dat zoveel rijplezier biedt, dus waar wacht je nog op?
Reacties