Er zijn in Autoland maar een paar zekerheden. Eén daarvan is dat elke nieuwe Lotus Exige sneller is dan de vorige.
 
De grote vragen des levens zetten je altijd weer aan het denken. De afgelopen kerstdagen zijn er weer, naast letterlijke, ook heel wat figuurlijke bomen opgezet over de zin van het leven en wat er na ons komt. De woorden waarheen, waarvoor en in godsnaam waarom zullen door menig hoofd hebben gespookt.
 
Wie het intellectueel wat rustiger aandeed, vroeg zich slechts af hoe de Toppers het elke keer voor elkaar krijgen om de Arena vol te gillen en hoe lang het Lotus nog lukt steeds nieuwe en snellere versies van de Exige op de markt te brengen. Voor het moment moeten we het doen met de Exige S, voorzien van een, zoals Lotus het noemt, Performance Pack.
 
De 1,8-liter Toyota-motor met turbo levert nu 243 pk tegen 220 pk voorheen. Op het eerste gezicht geen wereldschokkende toename, maar als je je bedenkt dat het gewicht van de Lotus ongeëvenaard laag is, weet je dat het effect van de pk-toename goed merkbaar is.
 
De remschijven vóór zijn 308 mm in doorsnede en worden omklemd door remklauwen van AP Racing. Vier zuigers duwen de verbeterde remblokken tegen de schijven, ook de remslangen werden gemodificeerd. De variabele traction control compleet met launch control van de Lotus 2 Eleven maken de Exige S Performance Pack klaar voor het circuit. De sterkere koppelingsplaat en aangepaste drukgroep voorkomen rokende puinhopen onder je linkervoet.
 
Het enige zichtbare verschil is de luchthapper op het dak van de auto. Die bevordert de koeling van de cabine, al geeft Lotus ruiterlijk toe dat deze voorziening in ons kille klimaat een overbodige luxe is. Bewoners van Death Valley daarentegen zitten er wel degelijk om verlegen. (Kennelijk rijden daar ook Lotussen rond.)
 
Van binnen is het bekende kost. Eenvoudig, comfortabel en claustrofobisch zijn de sleutelwoorden. Het zicht naar achteren is verwaarloosbaar, raffinement ging aan deze auto voorbij. Als je op weg gaat met het 2008-model, ben je de verbeteringen voor het nieuwe modeljaar (luxere instrumenten en zachtere afwerking van het dashboard) al weer snel vergeten, je let alleen maar op de weg. De motor draait gretig zijn toeren en het schelle gehuil van de turbo vult al snel het interieurtje.
 
De enige tekortkoming van de reguliere Exige S is zijn gebrek aan snelheid in de rechte lijn. Met dit model is dat adequaat opgelost. De limieten die B-weggetjes stellen, het hogere vermogen en de toegenomen trekkracht lijkt met elkaar te botsen. Misschien is dit te veel van het goede?
 
De Exige S Performance Pack biedt een misselijk makende portie snelheid. De ingewanden van de meeste autojournalisten kunnen wel tegen een stootje, dus er zijn maar weinig auto’s die hen angst inboezemen. Deze auto is zo’n auto. Je mag je handjes dichtknijpen dat er zulke geweldige remmen op zitten.
 
Het Performance Pack houdt het perfecte midden tussen bescheidenheid en onbehouwen directheid. Het resultaat is een heel bijzondere auto, die sneller gaat dan je nodig hebt. Voor nog meer snelheid wacht je gewoon tot de volgende editie.

 

Reacties

Meer van TopGear