
Een rondetijd neerzetten op de Nürburgring Nordschleife is iets waar bijna ieder merk met sportwagens zich mee bezighoudt. Zo is er altijd de strijd om Porsche van de troon af te stoten. Kijk naar de GT2 RS en de Porsche 919 Hybrid Evo. Nu zit Lotus achter het record aan van de 911 Hybrid Evo op de Nürburgring, met een krankzinnige Evija die de Evija X heet.
De informatie over de Evija X is voorlopig spaarzaam, maar wat wel duidelijk is, is dat deze auto onderhuids ongeveer hetzelfde als een normale Evija met 2.039 pk. Maar de Lotus Evija X heeft, zoals je wellicht is opgevallen, een ietsjes grotere spoiler achterop, een luchtschep op de neus en andere toevoegingen om zoveel mogelijk downforce te genereren. Deze X staat trouwens niet op de productieplanning. Dat meldt Lotus aan TopGear Nederland.
Niet de snelste op de Ring, maar dat kan nog komen
De Lotus Evija X doet 6 minuten en 24,047 seconden over een rondje op de Nürburgring. Daarmee is de Lotus een minuut trager dan de Porsche en zit ie zo’n twintig seconden achter de Volkswagen ID.R, maar daar heeft Lotus een reden voor. Volgens het merk is deze ronde verreden op 13 oktober 2023. ‘Het was een vochtige dag, dus we verwachtten niet echt veel’, schrijft Lotus in een statement. Toch pakt de Evija X even de derde snelste tijd ooit voor prototypes. ‘We denken dat er meer in zit’, voegt Lotus toe. Bekijk de beelden op de ‘vochtige’ Nordschleife hierbeneden.
Meer van TopGear


Deze Lotus Evija eert F1-legende Emerson Fittipaldi

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Lotus Evija in actie

Lotus Evija: elektrische hypercar met 2.000 pk

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Dit is de snelste sedan op de Nürburgring ooit

Je ziet gelijk waarom deze kansloze Mercedes-rijder bijna crasht op de Nürburgring

Je kunt nu de 24 Uur van de Nürburgring rijden in Assetto Corsa Competizione

VIDEO: Voor deze Porsche 911 Dakar zijn er geen track limits op de Nürburgring

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Mag je groot licht gebruiken om in te halen op de Nürburgring?

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
