De Lucid Air Dream Edition R is een extreem krachtige elektrische sedan uit Silicon Valley. Klinkt dat bekend? Het is alsof nieuwe elektro-start-ups enkel een kans maken als ze hier zijn ontstaan. Het USP van de Lucid Air is dat ie z’n pijlen juist niet richt op de Tesla Model S; het merk claimt dat dit eerst en vooral een elektrische rivaal is van de Mercedes S-klasse. Oftewel een tegenhanger van de EQS, plus alles wat BMW en Audi ertegenover kunnen zetten.

Hij blaast dan ook niet hoog van de toren over z’n sprinttijd, maar wel over z’n actieradius: tot maar liefst 837 kilometer. Vergelijkbaar met wat je vroeger uit een tank diesel wist te halen. Hiervoor moet je wel de juiste versie van de vijf hebben: het gamma van de Air gaat van de Pure (486 pk, 653 kilometer bereik) tot de Dream Edition R die je hier ziet (945 pk en die 837 kilometer).

De Lucid Air Dream Edition R moet ver rijden

De R staat voor ‘range’, actieradius dus, maar er is ook een Dream Edition P die wat bereik opoffert voor prestaties (1.126 pk, 758 kilometer en van 0 naar 96 km/u in 2,5 seconden). De prijs van de topversie is ruim het dubbele van die van de instapper: het gaat in Amerika van 77.400 dollar (zo’n 70.000 euro) tot 169.000 dollar (circa 150.000 euro). Behalve de Pure hebben alle versies twee motoren en daarmee vierwielaandrijving. In Nederland moet de vanafprijs zo’n 100.000 euro worden. De Lucid Air Dream Edition gaat hier 220.000 euro kosten.

De nadruk lijkt op luxe te liggen, en toch liet Lucid ook de nodige technici uit Europa overkomen om de auto fatsoenlijk te laten rijden, zoals onderstelspecialisten van Aston en Jaguar – en ene Jean-Charles Monnet, de voormalige aerodynamica-expert van Red Bull Racing. Zo komt het dat je hier kijkt naar een auto met een EQS-achtige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,20. Maar dan, zo durven wij wel te beweren, gecombineerd met een mooier uiterlijk. Een traditionele sedanvorm, subtiel geüpdatet voor het EV-tijdperk.

De kleinere wielen zijn beter voor de actieradius van de Lucid Air Dream Edition R

Wil je die actieradius halen? Vergeet deze wielen. Alleen op 19 inch haal je die 837 kilometer – op de 21-inchers kom je 64 minder ver. Al scheelt dat je bij een snellader slechts een toiletbezoekje, want Lucid claimt dat je bijna 500 kilometer kunt bijladen in 20 minuten.

Misschien wel het meest verrast zijn we door het feit dat de Lucid Air Dream Edition R op 21-inch wielen heerlijk comfortabel is – dit is een oprecht soepele en luxueuze sedan. Hij gebruikt z’n 2,5 ton gewicht in z’n voordeel. Dat zou problemen moeten geven op het vlak van controle en precisie, maar Lucid heeft duidelijk flink geïnvesteerd in mensen met verstand van zaken. Hoewel de Air dus vooral een door en door solide en stille limo moet zijn (missie geslaagd), is er merkbaar veel aandacht besteed aan plezierige rijeigenschappen.

De rijmodi van de Lucid Air

Als bestuurder kun je kiezen uit drie rijmodi: Smooth, Swift en Sprint. Die laatste gebruik je één keer – enkel om te zien hoe gestoord acceleratie met 945 pk aanvoelt – waarna je voor je dagelijkse kilometers in Smooth blijft hangen en Swift inschakelt voor je favoriete wegen. Die beide modi houden het vermogen onder de 600 pk, maar we zouden zo geloven dat de volle mep nog steeds beschikbaar is, zo hard als het ding vooruit spuit.

Hoe heftiger de modus, hoe strakker de demping en hoe scherper de remmen en de stuurrespons, al zijn de verschillen subtiel. De Air zal zich niet plots ontpoppen als een circuitspecial, maar in bochten gedraagt ie zich verrassend lichtvoetig. En hij heeft een slim trucje. David Lickfold, ex-onderstelman van JLR, zorgde dat de Air intelligent op je wensen inspringt.

Hij geeft de prioriteit aan de actieradius als ie weet dat je aan het cruisen bent – hij gaat dan over op tweewielaandrijving en verzacht het rechterpedaal – en komt tot leven als hij merkt dat je haast hebt. Dus hoe meer de talrijke algoritmen van de Air inzien dat je een beetje lol wilt trappen op een achterafweggetje, hoe meer vermogen ze op de achteras zullen loslaten. De maximale koppelverdeling tussen voor en achter is 30:70.

De Lucid Air Dream Edition R blijft zwaar

Deze Lucid Air Dream Edition R schudt nooit z’n grootte of gewicht af zoals de beste sportsedans met verbrandingsmotor dat kunnen, maar gezien z’n massa is ie behoorlijk innemend. En in welke modus je je ook bevindt, er zit een paar centimeter aan ‘weet je het zeker?’-speling in het pedaal om ongelukjes te voorkomen. Dus als je in de Sprint-stand moet niezen, bestaat er een kans dat je niet meteen met dubbel de toegestane snelheid een kruising over vliegt.

Een kanttekening trouwens, mocht je van plan zijn om een Air met bijna 1.000 pk op een weg in een Californische canyon op Sprint te zetten: het is een beetje als het afsteken van een Romeinse kaars in je beneden-wc. Heel even spannend, maar dan vooral beangstigend. Als we het zo inschatten, zullen de instapmodellen op dit soort wegen meer dan snel genoeg zijn.

Het interieur van de Air

Laten we de binnenkant eens bekijken. De Air is mede zo aantrekkelijk door z’n terugtrekkende daklijn. Oké, Lucid noemt het zelf een glazen overkapping. En inderdaad, je kon zoiets ook al bestellen op de Opel Astra, een jaar of vijftien geleden. We gokken dat de trend nooit helemaal is aangeslagen vanwege de buitensporige kosten van de extreem hoge/lange voorruiten. De luchtigheid die het de cabine verschaft, is echter meer dan welkom. Helaas kun je de optie niet krijgen op de basisuitvoeringen van de Air.

De algehele sfeer is lichter en minder formeel dan bij de Duitse concurrentie, en net wat meer ‘conventioneel auto-interieur’ dan bij een Tesla. Op een heel goede manier. Hoewel de meeste van de Air-instellingen op het vrij grote portretvormige scherm in het midden worden bediend, zijn er ook – zet je schrap, generatie Z – echte knoppen.

Ja, als je je nog herinnert hoe het vóór het smartphonetijdperk was, zul je op prijs stellen hoe Lucid de wereld van toen en nu heeft samengebracht. Je wisselt van rijmodus via het scherm, de klimaatcontrole bedien je met de knoppen. De instrumenten zijn digitaal, maar bevinden zich waar je ze verwacht: midden achter de bovenste opening van het stuur. Een stuur dat trouwens bijna geheel rond is. Hier geen moeilijke squircles of verwarrende yokes.

De Lucid Air Dream Edition R kan ook duurzaam zijn

En dan de materialen. Je kunt de boel met leer laten bekleden, maar Lucid biedt ook een diervrij alternatief aan dat PurLuxe heet, en je kunt de deuren en het dashboard laten uitvoeren in alpacawol (zoals bij deze Dream Edition R). Niet diervrij nee, maar wel hernieuwbaarder en duurzamer dan koeienhuid.

De grote aantrekkingskracht van het interieur – naast z’n coole deurgrepen en grondige massagefuncties – is voor ons de stilte. De Air mag dan ongewoon goed rijden voor iets van dit formaat, je legt de S-klasse pas écht het vuur na aan de schenen met rust en kalmte. Normaal gezien word je je bij het ontbreken van een benzine- of dieselmotor bewust van alle andere geluiden die reizen met zich meebrengt. De Air is overal fluisterstil, zelfs bij een vlotte rit over de snelweg.

Achterin is de bewegingsvrijheid riant, maar hoewel de beenruimte het midden houdt tussen wat de Model S en de S-klasse bieden, kunnen langere mensen hun voeten wellicht wat moeilijk onder de voorstoelen kwijt. Qua bagageruimte niets te klagen: je kunt achterin 458 liter meenemen (de brede klep opent zich heel elegant) en in de neus nog eens 280 liter. Dat laatste is bijna twee keer de hoeveelheid opslag die je bij een Porsche Cayman krijgt, al is de ruimte zelf veel vlakker en ondieper. Het grote spul zal achterin moeten.

Actieradius is niet alles

Bijzonder is dat Airs met een hogere uitrusting de 21-inch wielen standaard meekrijgen, terwijl de 19- en 20-inchers waarmee het geadverteerde grote bereik wordt gehaald op de optielijst staan. Het lijkt erop dat Lucid de prioriteit legt bij stijl en snelheid; je mag zelf beslissen of je het actieradiuscijfer met 10 procent wilt opkrikken.

De Grand Touring en Dream Edition zitten behoorlijk dik in de uitrusting. Op de lager geprijsde versies is DreamDrive Pro een optie (Lucids verzameling zelfrijdende en actieve veiligheidstechnologieën), maar in Europa worden die zaken mogelijk standaard, aangezien een aantal ervan inmiddels vrij belangrijk is om een goede Euro NCAP-score te halen.

Al met al zou de Lucid Air het hier behoorlijk goed kunnen gaan doen – als ie tenminste niet te laat komt voor het feestje. Hij biedt scherper weggedrag en een huiselijker interieur dan welke Tesla dan ook, en dat in een auto met de onweerstaanbare kwaliteiten om the latest thing te zijn.

Specificaties Lucid Air Dream Edition Range (2022)


Aandrijflijn: 2 e-motoren, AWD
Vermogen: 945 pk
Acceleratie: 0-96 2,7 s
Koppel: 1.390 Nm
Actieradius (opgave): 837 km
Topsnelheid: 270 km/u
Gewicht: 2.290 kg
Accugrootte: 113 kWh
Bagageruimte: 458 l achter / 280 l voor
Prijzen:
€ 220.000 (NL)
n.b. (B)

Reacties

  • Ikke heeft op 17 mei 2022 geschreven:

    Geen van beide. De EQS is zoveel beter en voor zoveel minder geld dat niemand deze onbewezen auto daarboven zal kiezen. Tesla is al uitgespeeld in deze markt. De S en X verkopen voor geen meter meer. De 3 en Y alleen nog in bepaalde markten omdat daar de hype nog leeft en de concurrenten leverproblemen hebben. In voorlopermarkt Nederland zijn die ook al klaar.

    Reageer
  • Frank heeft op 15 mei 2022 geschreven:

    Mooie calibra! DIKKE KNIPOOG.
    Ik wacht op de shooting brake versie, volgens mij is die in europa nog niet geshowt, maar maatje van mij werkt voor lucid en tekening ziet er top uit, plus meer ruimte!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)