Je kunt niet altijd zes gooien in het leven. De ene keer mag je op pad met extreem dik en snel spul, een andere keer word je afgescheept met slechts het instapmodelletje. Zoals deze Lucid Air Pure RWD, waarmee je het helaas moet stellen met 442 pk op de achterwielen. Wat een karigheid. Geintje natuurlijk. Want ook al verschilt deze Pure in prestaties enorm van de bizarre Air Dream Edition met 1.127 pk, deze ‘instapper’ is op vrijwel ieder vlak verrassend goed, leuk, snel en ook nog eens knap.
Een ander opmerkelijk voordeel: dit specifieke model is volgens Lucid zelf de efficiëntste elektrische productieauto die er top dit moment is. Met de Air Pure heeft Lucid geprobeerd om een pakketje samen te stellen waarin accugrootte, aantal motoren, stroomlijn en verbruik precies mooi samenkomen. Het resultaat: een bereik – op papier – van 747 kilometer. Een serieus cijfer.
Geen ‘bereikvrees’ in de Lucid Air Pure
En hoewel je het in de praktijk misschien niet exact zult aantikken, kunnen we uit eerste hand bevestigen dat je geen last hoeft te hebben van bereikvrees. Zelfs niet als je je Air Pure RWD tussendoor nog even uitlaat op een circuitje, ergens verscholen in een Oostenrijks Alpendal. Daar toont deze elektrische Amerikaan zich niet alleen efficiënt, maar vooral ook vermakelijk. Dat ie achterwielaandrijving heeft, draagt daar zeker aan bij.
De Air Pure laat zich makkelijk dirigeren, zet hier en daar een klein stapje zijwaarts, maar grijpt ook bijna onmerkbaar in om je heelhuids thuis te brengen. Je vergeet bijna dat je met een dik twee ton wegende unit rijdt. Dit zijn rijeigenschappen waar je ook op de ‘gewone’ weg veel aan hebt. De Air Pure communiceert helder, laat zich minstens zo soepel sturen als zijn vierwielaangedreven broeders en komt ook in vermogen niks tekort – even inhalen op de snelweg is zo gepiept.
De Lucid Air Pure is goedkoper dan de Tesla Model S
En dat voor een prijs waar je bij lange na geen basisversie van de Tesla Model S voor hebt; die is bijna 6 mille duurder. Bovendien heeft de Model S een beduidend lager bereik. Maar de Lucid Air Pure heeft nóg een belangrijke troef in handen: hij is mooi, heel mooi zelfs. Z’n ranke, bijna mysterieuze neus met dunne, langgerekte koplampen, sierlijke lijn naar achteren en volronde achterwerk maken ’m tot een nekkendraaier.
Reken er dan ook op dat medeweggebruikers zich in rare bochten wringen om een foto van je Lucid te maken als je ermee de weg op gaat. Daar heb je natuurlijk niks aan, maar toch voelt het soms lekker om je goede smaak bevestigd te krijgen. Dat mooie manifesteert zich niet alleen aan de buitenkant; ook vanbinnen is de Air Pure een huzarenstukje. Hij deelt het gehele interieur met z’n duurdere evenknieën, dus als je daarmee bekend bent, weet je wat je kunt verwachten.
Smaakvolle materialen
In het kort: een lekker minimalistisch dashboard met een overzichtelijk centraal scherm dat je kunt wegklappen, fijn zittende stoelen, een mooi gebogen en breed instrumentarium en een beefy stuurtje. En dat met gebruik van smaakvolle materialen. Achterin onderscheidt de RWD zich op een belangrijk punt duidelijker van de vierwielaandrijvers uit het gamma van het merk. Het batterijpakket van deze uitvoering is kleiner en dat levert vlak voor de achterbank de nodige ruimtebesparing op.
Oftewel: je passagiers hebben in deze Air Pure RWD beduidend meer beenruimte, en minder het idee dat ze met hun knieën naast hun oren achterin zitten. De Air Pure RWD heeft de juiste papieren om een serieuze optie te zijn voor iedereen die een Tesla Model S overweegt en voor wie een verschroeiende 0-naar-100-tijd niet zaligmakend is. En mocht je soms tóch trek hebben in een sprintje, gebruik dan de launchcontrol.
Dan verschijnt er een Californische beer je op je instrumentarium die je met een startvlaggetje uitdaagt om zo snel mogelijk de rem los te laten. Doe je dat, dan ga je geen strepen trekken, maar heb je zeker lol genoeg. In een verrekt mooie auto.
Prijzen: € 88.000 (NL) / € n.n.b. (B)
Aantal motoren: 1
Power: 442 pk/325 kW, 600 Nm
Accu: 92,0 kWh
Aandrijving: achterwielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 4,7 s
Topsnelheid: 200 km/u
Verbruik: 12,3 kWh/100 km
Actieradius: 747 km
Laadtijd: 27 min. bij 200 kW (80%)
Afmetingen: 4.975 x 1.939 x 1.417 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.960 mm
Gewicht: 2.100 kg
Bagage: 627 l
Beton heeft op 14 november 2024 geschreven:
US-vriend van mij had vorig jaar de dure versie geleast. Helemaal perfect behalve software fouten waardoor hij vaak niet werkte. In 10 maanden 45 dagen bij de dealer gestaan en na de laatste keer maar zijn geld terug gekregen. Hoop dat het nu beter is, maar de software deed vaak de auto niet een starten. En de garage kon het nooit vinden. Dus wel kopen met teruggeef/betaal garantie. Uiteindelijk heeft hij dus 10 maanden voor niks gereden /(nou ja, 8.5 maand dan)
sander heeft op 14 november 2024 geschreven:
ik heb er een proefrit mee mogen maken maar ik was enorm onder de indruk van deze auto , erg mooi en rijden als een trein echt ongekend. enorm mooi interieur en veel heel veel ruimte vooral achterin. mooie afwerking binnen en buiten. en eerlijk is eerlijk ik ben nog nooit zo keurig en zeer professioneel te woord gestaan door een van de verkopers. elke vraag werd zonder aarzeling beantwoord ,zelf redelijk verregaande technische vragen werden goed beantwoord. ook het feit dat ik niet van plan was mijn bmw z4 in te ruilen en een lucid te kopen maakte geen enkel verschil. top ervaring!
Sabrerator heeft op 13 november 2024 geschreven:
Prachtauto!
Zag er van de week nog een rijden, soort van lichtbeige met zilver dak. Wat een chique verschijning!