Na een nogal buitensporige aftrapper, de Lucid Air Dream Edition (1.127 pk, 220.000 euro), is hier de iets minder buitensporige Grand Touring. Deze is slechts 831 pk sterk en kost 165.000 euro. Kijk, dat scheelt weer een paar weekendjes overwerken.

Tussen alle Chinese EV-nieuwkomers zou je als ambitieuze Amerikaanse start-up zomaar moeite kunnen hebben om eruit te springen. Toch doet de Lucid Air dat bij de eerste oogopslag: als je ’m op de foto’s al cool vindt, wacht dan maar tot je ’m in het echt ziet. Met z’n slanke front en afgeronde achterzijde is ie elegant, innemend en beeldschoon.

De impact op straat is te vergelijken met die van de Tesla Model S tien jaar geleden. Leuk feitje: al die visuele pracht is nog functioneel ook, want met een Cw-waarde van 0,197 heeft de Air de laagste luchtweerstand van alle huidige productieauto’s. En dat met echte buitenspiegels die je geen hoofdpijn bezorgen.

De actieradius is groot

Die glibberigheid helpt de Lucid Air Grand Touring mede aan zijn opgegeven actieradius van 839 kilometer (op 19-inch wielen), een getal waar zelfs de grootste EV-hater geen onaardige dingen op Facebook over kan typen. Evenmin als over zijn snellaadcapaciteit van 300 kW, waarmee je in een kwartiertje voor zo’n 400 kilometer aan stroom kunt bijladen.

Lucid ontwikkelt alles in eigen huis, van de accupakketten en motoren (die volgens hen de meeste pk’s uit het laagste gewicht per unit halen) tot de software en interface. De Air is op dit moment hun enige model, maar een grote SUV met de naam Gravity volgt snel, waarna een kleinere sedan zijn opwachting maakt.

  • Lucid Air Grand Touring voor
    Foto: © Lucid
  • Lucid Air Grand Touring zijkant
    Foto: © Lucid
  • Lucid Air Grand Touring stuur
    Foto: © Lucid
  • Lucid Air Grand Touring deurgreep
    Foto: © Lucid
  • Lucid Air Grand Touring achterbank
    Foto: © Lucid
  • Lucid Air Grand Touring voor
  • Lucid Air Grand Touring zijkant
  • Lucid Air Grand Touring stuur
  • Lucid Air Grand Touring deurgreep
  • Lucid Air Grand Touring achterbank

In dit alles zul je meer dan één overeenkomst zien met Tesla’s vroege jaren, maar daar wil Lucid niets van weten. Ze richten hun pijlen met de Air liever meteen op de Duitsers – specifiek op S-klasse-rijders die de switch naar elektra willen maken.

Het interieur van de Lucid Air Grand Touring is dik in orde

Aan de eerste indruk zal het niet liggen. Je krijgt fraai zitmeubilair met CO2-neutraal leer – in verschillende kleuren voor- en achterin – van dezelfde leverancier als Bentley gebruikt, een voorruit die tot boven je hoofd reikt, een licht, luchtig en laag dashboard met slim geplaatste schermen, praktische bagageruimtes en achterdeuren die je tot een hoek van 90 graden kunt openen en toegang bieden tot veel ruimte (nog meer als je een Pure of Touring met een kleiner accupakket neemt; vanaf 115 mille).

Er zijn vergaande autonome hulpjes, maar die mogen in Europa hun werk nog niet doen. Geeft niks, wij rijden toch liever zelf; en de Air ontpopt zich op dat vlak als nogal capabel. Er zijn drie rijmodi – Smooth, Swift en Sprint – die qua stuur- en onderstelgedrag niet erg verschillen, maar qua respons en vermogensafgifte des te meer.

De instellingen voor regeneratie zijn beperkt en het stroompedaal vereist een stevige voet, dus je zult niet snel per ongeluk in 3,2 seconden van 0 naar 100 gaan. Dat tempo is imposant, maar in tegenstelling tot veel andere EV’s die zoiets bieden, loodst de Air zichzelf ook zeer strak en standvastig de bocht om.

Kun je beter een Mercedes kopen dan de Lucid?

Hij is dus prachtig én vermakelijk, maar als je als merk aangeeft je te willen meten met de S-klasse, kun je niet aankomen met afwerkingsmissers als lijmresten op een sierstrip of een loslatend deurrubbertje. Toch jammer; maar dat zijn details, en details zijn recht te trekken. In de basis is deze Air een hebberigmakende machine. En ja, een Plaid is sneller en goedkoper, maar heeft die je ooit zo weten te bevangen?

Specificaties van de Lucid Air Grand Touring (2023)


Motor
2 elektromotoren
831 pk
1.200 Nm
112 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 270 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,9 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
839 km (WLTP)
Laadtijd
6 uur bij 22 kW
19 min. bij 300 kW (10-80%)
Afmetingen
4.975 x 1.936 x
1.408 mm (l x b x h)
2.960 mm (wielbasis)
2.335 kg
283 + 627 l (bagage)
Prijzen
€ 165.000 (NL)
niet leverbaar (B)

Reacties

  • Logisch heeft op 8 november 2023 geschreven:

    Mercedes is de benchmark, niet die elektrische Dacia die mensen alleen maar willen hebben vanwege een lage prijs.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)