Er schijnt dus werkelijk, al is het alweer een tijdje geleden, ‘serieus’ onderzoek te zijn gedaan naar welk autogeluid het meest opwindend is voor vrouwen. Het ‘serieus’ staat tussen aanhalingstekens omdat het werd uitgevoerd door een verzekeraar op Bermuda, dat wij eerder associëren met cocktails en palmen en hún uitwerking op dames, maar goed. Mannen en vrouwen werden blootgesteld aan diverse autogeluiden, waarna hun testosteronniveaus werden gemeten. We zullen je de complete resultaten besparen, maar duidelijk was wel: het geluid van een Maserati GranTurismo was voor vrouwen volstrekt onweerstaanbaar – bij 100 procent ging het testosteronniveau omhoog. Goed, cijfers liegen als geen ander, maar 100 procent..? Daar zit niet bepaald veel marge in.
Het geluid van een Maserati GranTurismo
Een tussenweg is er niet. Het is een geluid met een nauwelijks vergelijkbaar, heel eigen karakter. Het lijkt (logischerwijs, want daar wordt ie gemaakt) nog het meest op dat van een Ferrari – datzelfde hoogtoerige en vooral, met een druk op de Sportknop, hetzelfde haast angstaanjagende volume. Aan de andere kant is het veelzijdiger, omdat het meer evolueert met het klimmen der toeren. Het begint, direct na het starten, met een diepe grom met hoge boventonen, rond de 3.000 toeren zoemt er een resonantie door de hele auto (en alles waar je langs rijdt) die de haren in je nek allerlei grappige dansjes laat maken. Vanaf dat punt is het één grote achtbaan van ronken, brullen, snerpen, beuken en gillen, tot aan de redline die net de 8.000 tpm niet bereikt. Mocht dat gewelddadig overkomen: dat doet het ook. Maar het valt zonder meer in de categorie Zinvol Geweld en klinkt bij elke 100 toeren klimmen of dalen (dat laatste wordt veelal voorzien van prettig geknetter uit de uitlaat) weer anders. Dit is zo’n steeds zeldzamer wordende motor waarmee je 1.000 kilometer kunt rijden zonder ooit twee keer hetzelfde geluid te horen.
Ook voor de Maserati GranTurismo komt er een einde aan
Dat heeft alles te maken met het ontbreken van een turbo. Die onderbreekt nu eenmaal de ‘vrije uitloop’ van de uitlaatgassen, en dempt daarmee het geluid. Een turboloze motor wordt immers een zeldzamer wordend verschijnsel. Zelfs mamma Ferrari is inmiddels overstag. Het ligt dus voor de hand dat ook Maserati binnenkort de draai zal gaan maken. Zeker omdat de Maserati GranTurismo inmiddels alweer tien jaar zo goed als ongewijzigd op de markt is. Op zich al een bijzondere prestatie.
Dat hij dat volhoudt heeft alles te maken met zijn volkomen tijdloze schoonheid. Vergelijk het met de Aston Martin DB9: die hield het ook probleemloos (en eveneens turboloos, trouwens) een jaar of twaalf vol en is nog altijd beeldschoon. De GranTurismo is dat, net als die DB9, over twintig jaar nog. Daarbij is Maserati natuurlijk maar een klein fabrikantje in een grote boze buitenwereld, en in zo’n bedrijf wordt een euro pas uitgegeven als hij een keer of tien is omgedraaid. De focus lag de laatste jaren vooral bij (potentiële) moneymakers als de Ghibli en Levante: pas als die enige omzet genereren is er geld voor een opvolger van de GranTurismo.
De mensen bij Maserati houden het bij de kleine updates
Fijnslijperijen die het uiterlijk en de eigenschappen van de GranTurismo grotendeels in stand houden, maar er net voor zorgen dat hij bijdetijds blijft. In het geval van de MC (naast de Sport de enig overgeblevene GranTurismo – de ‘gewone’ 4.2 is dit jaar komen te vervallen) vertaalt zich dat al enige jaren in steeds woester wordend spoilerwerk en steeds grotere en talrijker wordende luchtinlaten. Naar onze onbescheiden mening wordt hij er daardoor niet per se mooier op, maar goed. De nieuwe voorspoiler levert wel een iets betere luchtweerstand op (0,32 in plaats van 0,33). De koplampen zijn licht gewijzigd (alleen het gedeelte achter het glas), en ook de achterbumper is mild aangepast.
De grootste en zeker meest welkome wijziging in het interieur van de GranTurismo is het infotainmentsysteem. Het vorige draaide volgens ons nog op MS-DOS. Het navigatiesysteem leek alleen wegen te kennen die in het begin van onze jaartelling waren aangelegd. Het nieuwe systeem komt regelrecht uit de Levante en springt meteen een paar lichtjaren vooruit. Zo mag je iPhone of Android-toestel nu ook maximaal meedelen in de feestvreugde. Het scherm heeft zelfs veel met die twee gemeen. De belangrijkste functies (audio, navigatie, boordcomputer et cetera) zijn bijvoorbeeld weergegeven met icoontjes die je naar hartenlust heen en weer kunt schuiven om ze een prominentere plek op je scherm te geven of naar een soort sneltoetsen-taakbalkje te verplaatsen. Hadden we nog niet eerder in een auto gezien. Maar misschien hadden we eerder niet goed gekeken – kan ook, natuurlijk. Het werkt in ieder geval makkelijk en snel.
Voor de rest is er niet al te veel veranderd
Andere banden; Pirelli P Zero’s, die een 5 procent kortere remweg opleveren en toch 30 procent langer meegaan. Succes met dat laatste, trouwens. Er zijn wat andere interieurkleuren en wielontwerpen, dan ben je er wel zo’n beetje. Maar misschien is bij een auto als de GranTurismo dat wat níet werd veranderd wel belangrijker dan de wijzigingen. Wat blijft is namelijk een waanzinnig fraaie sportauto waar je met z’n vieren in kunt. Hij juicht rijstijlen verschillend van beleefd cruisen tot onbeleefd scheuren van harte toe. Hij is bovendien voorzien van één van de aller-, allerlaatste turboloze V8-motoren. Alleen daarvoor al: koop ‘m. Doe het nu.
Specificaties Maserati GranTurismo
Motor
4.691 cc
V8
460 pk @ 7.000 tpm
520 Nm @ 4.750 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 301 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,3 l/100 km
301 g/km CO2 [energielabel G]
Afmetingen
4.920 x 1.915 x 1.353 mm (l x b x h)
2.942 mm (wielbasis)
1.670 kg
90 l (benzine)
260 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
VONNIS
Je weet het bij Maserati nooit, maar dit zou wel eens je laatste kans kunnen zijn om een van ’s werelds mooiste (oké: subjectief) en best klinkende (volstrekt niet subjectief) auto’s ter wereld te kopen. Doe het voor het te laat is
Reacties