In een supercar lijken gewone wegen op een soort dwangbuis die je verplicht tot treuzelen. Toch jammer dat veel mensen totaal geen rekening lijken te willen houden met het feit dat jij veel geld hebt neergeteld om zo’n ding eens flink op zijn staart te trappen. Nee, dat gaat telkens maar een beetje in de weg rijden, liefst met exact de toegestane snelheid. Gek zou je ervan worden. En toch is er een simpele remedie.

Geef nóg iets meer geld uit en koop de open versie van die supercar. Het geeft onmiddellijk veel meer betrokkenheid bij je omgeving als je de vogeltjes eerst vrolijk hoort kwetteren voor ze zich in je grille storten. Daarbij is het veel bevredigender als je nu eens kunt horen wélke scheldwoorden die wielrenner van middelbare leeftijd precies naar je hoofd slingert als je hem inhaalt.

Het geluid van in de MC20 Cielo

Een niet te onderschatten extra voordeel is dat het motorgeluid je ongehinderd bereikt, waardoor je die wielrenner niet eens per se hoeft te horen als je daar geen zin in hebt. Gewoon met nog wat meer gas er voorbij. De keus is aan jou. De nieuwe Maserati MC20 Cielo is zo’n supercar.

Hij heeft een hardtop die zich terugtrekt onder een afdekplaat en dan horizontaal boven de motor ligt. Dat levert geen lelijke bultrug op en kost ook geen bagageruimte, en dat is maar goed ook, want die had ie toch al nauwelijks. Wat weer heel jammer is, want dit is nou bij uitstek zo’n auto die zich perfect leent voor wat langere reizen. Een prima GT, maar dan met de prestaties van een paar segmenten hoger, zeg maar.

Het comfort van de Maserati

Het wegklappen of weer terug laten schuiven van het dak duurt zo’n 12 seconden. Het kan met het dak open trouwens wel een beetje gaan waaien in de auto. Het gaat prima, ook op de snelweg – je hoeft je daar zeker niet verplicht te voelen het dak dan maar dicht te doen, maar toch. Doe een zijraampje omhoog en je hebt al zo goed al nergens last meer van.

Het dakpaneel zelf is trouwens gemaakt van elektrochroom glas, dat je kunt aanpassen van geheel doorschijnend naar compleet ondoorzichtig. Chic. Zoals bij de coupé gaat de deur meer naar boven dan naar de zijkant open. Dat oogt wel zo dramatisch én het zorgt ervoor dat je verrassend makkelijk in en uit de auto kunt komen. Uit een auto kreupelen en hard op het asfalt kletteren is immers extra sneu als het een auto betreft die mensen in drommen aantrekt.

Het vermogen van de Maserati MC20

Een kuip van koolstofvezel, die voor de Cielo op strategische plekken nog wat verstevigingen heeft gekregen, en een compacte, niet-hybride V6 houden het gewicht beperkt, dus de 630 pk is meer dan voldoende om de gang er stevig in te houden. De MC20 gaat bochten door zoals je dat wilt van een auto met middenmotor: moeiteloos door krappe bochten en met altijd genoeg tractie bij het uitaccelereren.

Hij is speels en meeslepend, zelfs als je ruim aan de voorzichtige kant van de limieten blijft. Het veercomfort is opmerkelijk soepel, haast McLaren-achtig. De MC20 heeft een handige niche in het landschap der supercars gevonden.

Hij kan relaxt en comfortabel zijn als je niet het onderste uit de kan hoeft te halen, maar is er altijd klaar voor als je dat wel wilt – en dan kun je het krijgen ook. In zijn open versie wordt dat veelzijdige karakter alleen maar steviger benadrukt.

Specificaties van de Maserati MC20 Cielo (2023)


Motor
2.992 cc
V6 biturbo
630 pk @ 7.500 tpm
730 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 325 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,7 l/100 km
255 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.669 x 1.965 x
1.224 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.540 kg
60 l (benzine)
150 l (bagage)
Prijzen
€ 322.634 (NL)
€ 267.650 (B)

Reacties

  • Carmen heeft op 7 oktober 2023 geschreven:

    Vergeleken met Aston Martin, Jaguar, Rolls Royce en andere kunstwerken op wielen is dit een meesterwerk.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)