Dit is de nieuwe Maserati MC20 Cielo. Dat betekent ‘hemel’ – een open dak dus. Net als zijn Coupé-broertje gebruikt ​​deze Cielo Maserati’s zogeheten Nettuno, de gloednieuwe 3,0-liter V6-turbomotor. Hoewel het niet de meest bedwelmende V6 is om naar te luisteren, helpt een open dak natuurlijk altijd bij het luistergenot. Bovendien is een tuner met een luidere uitlaat nooit ver uit de buurt.

De motorspecificaties zijn bekend: 630 pk en 730 Nm. De Maserati MC20 Cielo is in staat om vanuit rust 100 km/u te halen in 3,0 seconden. De 200 km/u tikt hij in 9,2 seconden aan en 320 km/u is de topsnelheid. Hij heeft dezelfde actieve ophanging als de dichte versie. De Maserati MC20 Cielo weegt slechts 65 kilo meer met een totaalgewicht van 1.540 kilo.

Een belangrijk verschil in de monocoque van de Maserati MC20 Cielo

Een interessant detail van de open versie is de manier waarop Maserati in de weer is gegaan met koolstofvezel. De MC20 Cielo gebruikt hetzelfde monocoque-ontwerp van koolstofvezel als de coupé, maar de koolstofvezellagen zijn aangepast. De monocoque is het centrale deel waar de passagiers in zitten en waar alles op gemonteerd is.

Waar de monocoque van de coupé is afgestemd op een laag gewicht, is de monocoque van de MC20 Cielo ontworpen voor meer torsiestijfheid. Een dak biedt bij auto’s veel stevigheid en om te zorgen dat de auto zonder dak niet te veel tordeert, is de kuip verstevigd. De elektrische MC20 (die nog onthuld moet worden) zal opnieuw een sterkere monocoque hebben om de batterijen te huisvesten.

Het dak van de Maserati MC20 Cielo is ondoorzichtig te maken

Het dak van de Cielo is gemaakt van helder glas, en veel ook – Maserati zegt dat het een oppervlakte heeft van meer dan een halve vierkante meter. Het geheel is elektrisch inklapbaar: het duurt slechts 12 seconden om het met een druk op de knop te openen of te sluiten. Druk stevig op een andere knop en het glas verandert van helder in ondoorzichtig (en vice versa) dankzij de LCD-technologie. De Porsche Taycan werd eerder al uitgerust met een dergelijke optie.

Er is ons verteld dat het elektrochrome dak bruikbaar is in ‘vrijwel’ alle temperaturen, en het ‘garandeert een perfecte warmteafdichting en minder geluid in de auto’. Tenzij het dak eraf is, natuurlijk.

Geen achterruit meer

Je kunt de nieuwe in- en uitlaat van de Maserati MC20 Cielo zien in de achterste boogstructuur, cruciaal voor het maximaliseren van de luchtstroom en motorkoeling. De achterruit van de MC20 Coupé is vervangen door een soort luifel voor het herbergen van het intrekbare dak. Er zit ook een enorme drietand op, voor het geval je plotseling vergeet met welk merk auto je reed.

Er is veel werk gedaan aan de vloer om ook de luchtstroom onder de auto te verbeteren, waardoor deze ‘een hoge aerodynamische belasting’ kan genereren. De cabine blijft zoals bij de MC20 Coupe, maar met een kleine aanpassing: de draaiknop die de verschillende modi aanpast, is nu digitaal en kan tussen Wet, GT, Sport, Corsa en ESC Off wisselen. De prijs van de Maserati MC20 Cielo voor Nederland is nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)