Waarschijnlijk bestond er op de hele wereld niet één mens die een probleem had met hoe snel de McLaren 720S was. Behalve dan de mensen die vinden dat een Kia Picanto al te snel is, maar voor hen is dit sowieso niet het juiste website. Er was ook niemand die klaagde over de wegligging. En toch heeft McLaren aan zijn vervanger, de 750S, nog maar wat vermogen toegevoegd en de verhoudingen in de versnellingsbak korter gemaakt, zodat ie nog wat meer ‘urgentie’ heeft in een rechte lijn.
Aan de ophanging is ook het een en ander gewijzigd: de componenten zelf zijn nu lichter en de ontzettend slimme software die elke demper aanstuurt, is opnieuw geprogrammeerd. Dat moet hem ongeveer zo comfortabel maken als een 720S tijdens je gemiddelde woon/werkritje, en bijna zo woest als een 765LT als je daar toevallig een keer zin in mocht hebben.
Het resultaat is een auto die haast grenst aan het geniale. Geen andere supercar combineert zo’n onwerkelijke hoeveelheid comfort en gebruiksvriendelijkheid met zulke angstaanjagende niveaus van prestaties en wegligging. Slechts 30 procent van de onderdelen van de McLaren 750S zijn nieuw, vergeleken met zijn voorganger. Dus wellicht denk je: ‘Maar wacht even, was die oude niet bijna net zo goed? En waarom ziet de nieuwe er eigenlijk nagenoeg hetzelfde uit?’ Ah, ja, dat zijn allemaal terechte vragen.
750S lijkt – inderdaad – veel op de 720S
Allereerst: ga McLaren nou niet zitten uitlachen omdat ze het uiterlijk maar zeer mild hebben veranderd. De 720S kwam misschien alweer zeven jaar geleden op de markt, hij oogt nog altijd als een regelrecht ruimteschip. En kijk eens naar de aanpak van andere supercarfabrikanten: aan de Lamborghini Huracán is meer verbouwd dan aan Marijke Helwegen en een Ferrari F8 is gewoon een 488 met een andere neus. En dan was die 488 zelf ook nog eens een met een turbo opgeleukte 458 Italia. Uit 2009.
De 30 kilo lichtere 750S heeft iets meer downforce en verbeterde koeling, maar ziet er nog altijd frisser en exotischer uit dan de veel nieuwere hybride Artura. Oeps. Maar het zijn de details waarop Woking echt zijn best heeft gedaan. Bijvoorbeeld qua bouwkwaliteit: zorgen dat de vlinderdeuren niet lekken en het dashboard nooit kraakt. En eindelijk heeft McLaren een goed reagerend, storingsvrij touchscreen dat erkent dat er zoiets bestaat als Apple CarPlay.
Wat mist er nog aan de McLaren 750S?
Nee, perfect is hij niet. De lichtere uitlaat produceert inderdaad de beloofde verbeterde soundtrack op weg naar de 8.500 toeren per minuut, maar bij half gas is hij nog altijd flatulent. En het is jammer dat het vakje in de armsteun net niet groot genoeg is voor je iPhone, zeker nu je een reden hebt om hem in te pluggen. Toch is het een stuk lastiger om hier minpunten aan te wijzen dan bij de 720S.
De ingenieurs benadrukken dat talloze ‘pijnpuntjes’ op de productielijn zijn aangepakt, zodat het makkelijker is om de 750S te bouwen en hij geen stuk chagrijn in de McWerkplaats zal zijn. De neuslift gaat nu sneller én ver genoeg omhoog om ook echt over een verkeersdrempel heen te komen zonder begeleidend maagomdraaiend geschraap. Je kunt al je favoriete rijinstellingen opslaan onder één knop, zodat je niet telkens weer eindeloos door knopjes en menu’s heen moet. De garantie is nu ook overdraagbaar naar een andere eigenaar en er is een hoge-resolutiecamera om mee naar achteren te kunnen kijken.
Is dit postermateriaal voor de slaapkamer?
Dat misschien niet per se. Maar waar het altijd tof geweest is om een McLaren voorbij te zien rijden, was het beslist niet altijd een voltijds pretje om er een te bezitten. Veel van de kleine dingetjes die voor steeds groter wordende irritaties zorgden, lijken nu definitief tot het verleden te behoren. Líjken, hè; alleen de tijd kan leren of het ook echt zo is.
Er is in ieder geval goed naar eigenaren geluisterd en er is ook zeker veel gedaan met hun kritiek. En nu de rest van de auto zo compleet en zo verschrikkelijk goed is, lijkt het erop dat de eigenaren van de laatste V8-supercar van McLaren ook eindelijk een gebruikservaring tegemoet kunnen zien die strookt met de manier waarop hun auto eruitziet en rijdt.
Specificaties van de McLaren 720S (2024)
Motorinhoud
3.994 cc
Motortype
V8 biturbo
Power
750 pk/551 kW, 800 Nm
Aandrijving
achterwielen, 7v automaat
Acceleratie
0-100 km/u in 2,8 s
Topsnelheid
332 km/u
Verbruik
12,2 l/100 km
CO2-uitstoot
276 g/km
Tankinhoud
72 l (benzine)
Afmetingen
4.543 x 1.930 x 1.196 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.670 mm
Gewicht
1.277 kg
Bagage
150 + 210 l
Prijs
€ 358.174 (NL)
€ 284.800 (B)
Reacties