Voor veel fabrikanten is het niet langer interessant om kleine stadsautootjes te bouwen. Eisen vanuit Europa waaraan de auto’s moeten voldoen op het vlak van uitstoot, rijhulpjes en veiligheidstechnologie zouden de toch al kleine winstmarges in deze klasse tenietdoen – of de prijzen te ver opkrikken. Voorlopig lijken Koreaanse merken immuun voor die argumenten: je kijkt hier naar de vernieuwde Kia Picanto.

We zeggen ‘vernieuwd’ omdat de auto in de basis hetzelfde is gebleven als zijn voorganger. Een geheel nieuw platform of nieuwe motoren, dat zat er even niet in. Maar als je ‘m zo bekijkt, zou je het niet direct zeggen. Kia heeft ‘m knap in lijn weten te trekken met het imposante, hoekige ontwerp van hun grootste model, de EV9. Front en kont zijn opgefrist met lekker lange led’jes en de hippe GT-Line-versie heeft zelfs een diffuser. De wielen variëren van 14 tot 16 inch en er valt te kiezen uit tien lakkleuren.

Een bekende motor voor de Kia Picanto

Kia maakt een versie van de Picanto met 1,2-liter motor, maar alleen de zuinigere 1,0-liter komt naar Nederland. Het vermogen maakt het merk nog niet bekend, maar ondanks enkele technische aanpassingen verwachten we niet dat het de 67 pk van zijn voorganger sterk zal ontlopen. Schakelen gaat met een handmatige of een gerobotiseerde vijfbak.

Aan boord krijg je nu standaard een 8,0-inch aanraakscherm met navigatie, CarPlay/Auto en bluetooth. Ook de tellers zijn vervangen door een display. Je krijgt stemherkenning, verkeersinfo via Kia Connect en de nodige over-the-air updates – heel volwassen allemaal. De zwik rijhulpjes die je erbij krijgt, verschilt per uitvoering, maar kan onder meer voetgangersherkenning, rijstrookassistentie en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer bij het achteruitrijden omvatten. Op rijdynamisch vlak zijn er zelfs dingen die Cornering Brake Control en Straight-line Stability heten. Spannend allemaal.

Wanneer komt ie?

In de zomer van 2024 kunnen we de nieuwe Kia Picanto op de weg verwachten. De prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. Het is te hopen dat ze in de buurt blijven van de 17 mille (14 in België) die de huidige Picanto moet kosten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)