Mercedes-AMG C 63 S E Performance – een complexe naam voor een zeer complexe auto. AMG’s sportiefste sedan transformeert van een hotrod met V8 in een viercilinder hybride technomonster. Wat denk je: is minder inderdaad meer?

Dit is een auto waarin we ons behoorlijk zullen moeten verdiepen. Weg is de V8, en daarmee ook de simpele verbinding met de achteras en de sfeer van de ‘welbespraakte musclecar’ die er om de oude C 63’s hing. Wat ervoor in de plaats komt, is zo anders dat ze er meteen maar een nieuwe achternaam aan hebben gegeven. Dit is de Mercedes-AMG C 63 S E Performance, en het is een hybride.

Geen V8, wel 1.200 Nm

Een opgeschroefde versie van de 2,0-liter turbomotor uit de A 45 levert 475 pk en claimt daarmee de sterkste viercilinder productie­motor ter wereld te zijn. Doe daar een elektromotor bij en je komt op een systeemvermogen van 680 pk en een koppel van 1.020 Nm. Dat zijn supercar-achtige cijfers. Er is echter één cijfer dat daar minder bij aansluit: de sedan- en stationversie van de C 63 wegen respectievelijk 2.111 en 2.190 kilo. Hun voorgangers brachten een halve ton minder in de schaal.

En dat is omdat AMG niet alleen een motor en accu’s heeft toegevoegd, maar ook een berg nieuwe techniek. De C 63 is er nu louter met vierwielaandrijving (al is er een driftmodus waarbij de voorwielen niet meedoen) en ook vierwielbesturing is standaard. Dat past eerder bij auto’s van een groter formaat, maar het wordt hier vooral gebruikt om in lagesnelheidsbochten het gevoel van (te) veel gewicht de kop in te drukken. Terwijl het natuurlijk ook bijdraagt aan dat gewicht, maar goed.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance: de technische praat

De techniek zelf, dan. Mercedes heeft naar eigen zeggen stevig gegraaid in de schappen waar ‘AMG One’ en ‘Formule 1’ op staat. Om de diverse manieren te beschrijven waarop de aandrijflijn functioneert, zouden nog wat extra MB’s nodig hebben, maar het spreekt voor zich dat er een elektrische modus is. Die kan niet meer dan 13 kilometer lang ingeschakeld worden – daarna is de accu leeg.

Maar je kunt in ieder geval ’s ochtends in alle vroegte vertrekken in de Mercedes-AMG C 63 S E Performance zonder dat de hele buurt dat weet. Naast Electric zijn er nog maar liefst zeven andere rijmodi. En vier instellingen voor het ESP. Plus nog eens vier voor de mate van regeneratie.

Voor rustig rijden – en voor driften

Als de benzinemotor eenmaal meedoet, wordt de kracht al naar gelang de grip en de stemming van de bestuurder over de assen verdeeld, waarbij maximaal 50 procent naar de voorwielen kan en de achterwielen gewoon alles toebedeeld kunnen krijgen. Dat is wat de auto het liefst heeft voor rustig toeren, voor optimale efficiency en natuurlijk voor maximaal speelkwartier als je de driftmodus hebt geselecteerd.

Kennis die is opgedaan in de F1 is als magisch stof overal over de auto uitgestrooid. Je vindt het in de snelheid waarmee de batterij energie geeft of weer opslaat, in het complexe koelsysteem, in hoe de elektrisch aangedreven turbo bijdraagt aan de regeneratie en in de boost strategy die je op het circuit kunt selecteren.

Die laatste komt er in het kort op neer dat bij het uitkomen van bepaalde bochten er in grote gele letters ‘BOOST’ in je digitale meters zal verschijnen, zodat je weet dat het tijd is je rechtervoet helemaal naar beneden te stampen. Daarmee activeer je een kickdown-knop onder het pedaal voor maximaal vermogen en koppel. Over de rest van het circuit kun je het pedaal zo ver als het wil gaan intrappen zonder die kickdown, om e-power op te sparen voor het moment waarop je er het meest aan hebt.

Maar is dat eigenlijk leuk?

C 63’s van weleer waren onmiddellijke, onweerstaanbare charmeurs. In een notendop: deze niet. Er is gewoon te veel gaande bij deze auto om je in één klap een grijns op je gezicht te bezorgen. Wat niet wil zeggen dat ie saai is, trouwens. Verre van. Met bijna 700 pk is dit nog altijd een bloedsnelle machine die zich met bakken panache voortbeweegt, niet in de laatste plaats omdat gevoelige achterwerken kunnen merken hoe alle krachten zich continu bijzonder dynamisch over alle wielen verdelen. En dat gaat hand in hand met de extra scherpzinnigheid die de achterwiel­besturing oplevert, die in krappere bochten een constant aanwezige factor is.

Je voelt het gewicht

Maar hoewel de techniek in het midden van een bocht op bewonderenswaardige wijze de scherpe kantjes eraf haalt, is de massa van de Mercedes-AMG C 63 S E Performance bij het remmen niet te maskeren. Dan mag AMG nog zo hoog opgeven over die boost strategy en de slimme circuit-apps die ze hebben ontwikkeld, dit is niet echt de auto die je gaat kopen om je sectortijden op een trackday een zetje te geven. Het rempedaal loopt sowieso niet over van gevoel (dat krijg je met vier regeneratieniveaus), maar na een paar keer hard remmen wordt het nóg veel zachter.

Op het circuit voelt deze auto met zijn 680 pk nooit aan als een wapen – al dat extra gewicht doet meteen het vermogensoverwicht op de huidige BMW M3 teniet. Maar op de openbare weg is het nog altijd een verbijsterend snel apparaat, zeker als je dorpjes uit­accelereert naar de nationale snelheidslimiet, en je krijgt van de op afroep beschikbare 205 pk en 320 Nm van de elektromotor een schop in je rug als je je niet te druk hoeft te maken over rondetijden. De e-power leidt ook tot een behoorlijk levendige achterkant: overstuur was altijd al een eitje om op te wekken in een C 63, en daaraan verandert niets. Het wordt alleen veel eerder gecorrigeerd met een vooras die meehelpt om je weer recht te trekken.

De Mercedes-AMG C 63 S E Performance is comfortabeler dan ooit

De oude C 63 was altijd nogal stevig qua vering en demping, iets wat je voor lief nam vanwege de rest van zijn kwaliteiten. Wat dat betreft zijn de mogelijkheden nu een stuk breder, dankzij de adaptieve demping – met componenten die zijn afgeleid van de AMG GT Black Series. De paddock van de GT3, zeg maar. Glooiende binnenwegen leren ons dat de Comfort-setting lekker loom is, terwijl Sport je weer (letterlijk) keihard terugzet naar het oude stevigheidsniveau.

Er sprankelt veel aan deze auto. De negentraps automaat met flippers is bliksemsnel en zijn korte verhoudingen geven serieuze levendigheid aan de Manual-modus. De viercilinder klinkt bij lage toeren wat gewoontjes, maar wordt een stuk scherper en snerpender als je hem aan het werk zet. Er wordt ook nog het een en ander via de speakers weergegeven, maar dat kun je het best uitzetten, omdat het een amusant maar nogal afleidend deuntje laat horen als je puur op elektra rijdt.

Genoeg data en diagrammen

De Mercedes-AMG C 63 S E Performance smeekt je zo’n beetje om al zijn rijmodi af te werken en zo het beste uit hem te halen. De schermen en knoppen zijn in het begin verwarrend, maar je leert ermee omgaan en alle eindeloos aan te passen metertjes en het head-up display zijn bijzonder goed afleesbaar. Je kunt een paar haast klassieke ‘analoge’ instrumenten tevoorschijn toveren als je daar trek in hebt, en aan de andere kant van het spectrum is er een diagram van de energiestromen, met nerdy data als de hoeveelheid toeren die de turbo maakt (tot maar liefst 150.000, voor de feitenfreaks onder jullie).

Ongeveer zoals de AMG One voelt de C 63 nu voor de ene helft aan als een sportsedan en voor de andere als een rijdend experiment. Zeker ook omdat de batterijen behoorlijk wat van de bagageruimte opslokken. En een deel van die ‘F1 voor de openbare weg’-vibe komt wat geforceerd over. Maar eerlijk is eerlijk: die wat makkelijke link met de autosport bekritiseren is ongeveer hetzelfde als kritiek hebben op Land Rover omdat ze hun chique auto’s volstoppen met allerlei terreinrijsystemen.

Dit is zo’n auto die je met elke kilometer meer gaat waarderen, als de complexiteit van zijn aandrijflijn – en de beste manier om die te gebruiken – langzaam tot je armzalige hersentjes doordringt. Misschien weet de nieuwe C 63 uiteindelijk, op de lange termijn, zijn bestuurder wel degelijk te betoveren. Maar in de tijd die hij bij ons doorbracht, lukte dat hem helaas nog niet.

Specificaties Mercedes-AMG C 63 S E Performance (2023)


Motor
2.0 viercilinder hybride
680 pk, 1.020 Nm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 280 km/u
Verbruik
6,9 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Gewicht
2.111 kg
Prijzen
€ 147.834 (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)