Enige tijd geleden besloten ze bij AMG hun portfolio naar beneden uit te breiden, zodat ze konden vissen in de vijver waarin Audi met haar S-modellen de scepter zwaaide. Het gevolg, nadat ze na een handvol auto’s met ‘450 AMG’ op de achterklep besloten dat dat toch niet de juiste naamgeving was, waren de AMG 43-modellen: pittige zescilinders voor degenen die de briesende 63’ers te heftig (of te duur) vinden.
Onlangs is er een nieuw type AMG bij gekomen: de 53, waar ook deze Mercedes-AMG E 53 Coupé toe behoort. Met een aandrijflijn die lijkt op die van de 43, maar dan mild geëlektrificeerd. We testten deze eerder in de CLS en waren bijzonder enthousiast.
Met de Mercedes-AMG E 53 Coupé door Austin
Nu rollen we door de omgeving van Austin, Texas, in de vernieuwde E-klasse Coupé. Vlak voor we achter het stuur stapten, reden we nog de woeste Mercedes-AMG GT 63 S 4-door op het Circuit of the Americas. Je zou denken dat zo’n AMG E 53 dan een beetje tegenvalt. Vergeet het maar: we zijn alleen maar meer van ’m onder de indruk.
De Mercedes-AMG E 53 Coupé – twin-blade grille, zij-skirts, vier ronde uitlaten – heeft een 3,0-liter zes-in-lijn met turbo en elektrische supercharger, goed voor 435 pk en 520 Nm. Daar kan kortstondig 22 pk en 250 (!) Nm bij worden opgeteld via de EQ Boost-starter/generator die zich tussen de motor en transmissie heeft genesteld.
Samen met de supercharger vult dit elektrohulpje de (kleine) gaten op die de turbo laat vallen. Daarnaast zorgt ie voor pijlsnel en schokvrij start-stopgedrag: dit is een van de weinige auto’s waarbij we die functie niet uitzetten, omdat ie zo prettig en naadloos werkt.
De Mercedes-AMG E 53 Coupé is bloedsnel en rustgevend
Het resultaat is een auto die zowel bloedsnel (van 0 naar 100 in 4,4 seconden, top 270 km/u met het optionele AMG Driver’s Package) als relaxt en rustgevend is. Anders dan de 63-versie, die met z’n bad boy-karakter en rauwe soundtrack toch sneller opruiend werkt.
Zo bezien is de 53-aandrijflijn misschien wel ideaal voor de E-klasse Coupé. Dit is immers een auto voor levensgenieters, een echte GT die vooral gemakkelijk en moeiteloos moet rijden. Hij klinkt prachtig zuiver en egaal, loopt zijdezacht en is altijd voorzien van AMG’s fijne negentraps Speedshift TCT-automaat in combinatie met variabele vierwielaandrijving.
Op de stoelen hou je het lang uit, het interieur is weelderig en je krijgt keurig je gordel aangereikt wanneer je instapt. Op de schaarse momenten dat je in de VS een bocht snel kunt nemen, voelt de E 53 wendbaar, gewillig en trefzeker aan.
Amerikaans wegdek
Z’n instelbare, luchtgeveerde onderstel biedt je een breed spectrum aan demping. Af en toe ontwaren we wat kreuntjes en kraakjes rond z’n stijlloze zijruiten, maar dat wijten we eerder aan het belabberde Amerikaanse wegdek dan aan een gebrek aan stijfheid in z’n fraaie carrosserie.
Met de Mercedes-AMG E 53 Coupé en de overige 53-modellen heeft AMG iets aangeboord dat weleens bij heel veel mensen zou kunnen aanslaan: een nieuw niveau van gesmeerd vergaarde snelheid. En uit hun brede gamma is de E-klasse Coupé misschien wel de auto waar deze insteek het best bij past.
Specificaties Mercedes-AMG E 53 Coupé
Motor
2.999 cc
zescilinder twincharged
435 + 22 pk @ 6.100 tpm
520 + 250 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,7 l/100 km
200 g/km CO2 (G-label)
Afmetingen
4.826 x 1.860 x 1.430 mm (l x b x h)
2.873 mm (wielbasis)
1.895 kg
66 l (benzine)
425 l (bagage)
Prijzen
€ 119.433 (NL)
€ 84.095 (B)
Vonnis
4,4 seconden naar de 100: niet zo lang geleden was dat een supercar-waardig cijfer. Nu doe je het in stijl en souplesse met deze verwencoupé; voor een smak minder geld dan de V8modellen. Daar kunnen wij ons prima in vinden
Mkaya heeft op 19 januari 2019 geschreven:
Is er een zwarte C43 tussen de foto’s stiekem ingeslopen?
Mattijn Nederend heeft op 21 januari 2019 geschreven:
We wilden even kijken of je wel aan het opletten was 😉