Mercedes-AMG GT C Roadster: 1e rij-indruk

Onze eerste testkilometers met de ruigste open Mercedes tussen de cactussen van Arizona

Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT C Roadster
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT C Roadster
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT C Roadster
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT C Roadster
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT C Roadster
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT C Roadster
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT C Roadster
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT C Roadster
Mercedes-AMG GT C Roadster
Mercedes-AMG GT C Roadster
Mercedes-AMG GT C Roadster
Mercedes-AMG GT C Roadster
Mercedes-AMG GT C Roadster
Mercedes-AMG GT C Roadster
Mercedes-AMG GT C Roadster
Mercedes-AMG GT C Roadster

TopGear stapt net uit de Mercedes-AMG GT C Roadster. In ons volgende nummer lees je het complete rijverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mercedes-AMG GT Roadster
Uitvoering: GT C
Locatie: Phoenix en omstreken, Arizona, VS
Weersomstandigheden: bewolkt en 20-25 graden

Wat hebben we hier voor knalapparaat?

Met de facelift van de AMG GT heeft Mercedes meteen wat nieuwe varianten geïntroduceerd. Eerst en vooral de Roadster, waarop menig zon- en herrieaanbidder al jaren zit te wachten. Maar ook een nieuwe motorvariant: naast de AMG GT, AMG GT S en AMG GT R is er nu ook de AMG GT C. En nee, ‘C’ staat niet voor Comfort.

Waarvoor dan wel?

Dat weet niemand. Maar de C valt tussen de S en de R in qua vermogen, koppel en performance-uitrusting. Dat wil zeggen: bij de Coupé. In het geval van de Roadster is het de sterkste variant, aangezien de enige andere open optie de standaard GT is. Volg je het nog? Ach, het gamma van de Porsche 911 is nog ingewikkelder, dus AMG is al aardig op weg om die aartsrivaal een loer te draaien.

Genoeg geneuzeld. Wat zijn de specs van de Mercedes-AMG GT C Roadster?

Die zijn niet misselijk. Het (bijna letterlijk) briesende beest gooit er 557 pk en 680 Nm uit. Hij katapulteert je van 0 naar 100 in 3,7 seconden en bereikt een top van 316 km/u. Niet hier, natuurlijk, want we hebben het over Arizona, waar de sheriffs streng zijn en de cellen klein.

Was het dan wel een boeiende rit?

Eh, ja. Er zaten nogal wat bochten in de testroute. Bochten die we zo hard mogelijk hebben aangevallen als er even niemand keek. De GT C Roadster krijgt, behalve de imposante wide body van de GT R, ook een hoop van diens technologie mee: een elektronisch sperdifferentieel, een adaptief sportonderstel, grotere remmen en dito spoorbreedte, achterwielbesturing en een heuse Race-modus. Dit alles geeft ‘m een rotsvaste wegligging, en dat – gecombineerd met bijterige besturing en (optionele) koolstof-keramische schijven – zorgt dat we ons nauwelijks kunnen inhouden.

Is er ook normaal mee te rijden?

Noodgedwongen (nogmaals: de sheriff kijkt mee) hebben we ook dat geprobeerd, en ja: de Mercedes-AMG GT C Roadster is een auto die zowel in cruise- als in lunatic-modus imponeert. Een lastige truc die niet alle fabrikanten beheersen, maar Mercedes lijkt er patent op te hebben. Daarbij is rustig rijden nooit een straf: zorg dat je het uitlaatknopje ingedrukt hebt, en je geniet net zo hard met 30 als met 230 km/u.

Heeft ie ook launch control en hebben jullie daar een filmpje van?

Nou, wat toevallig dat je het vraagt. Ja, we hebben inderdaad een filmpje van de GT C die zo rap mogelijk van z’n plek gaat. Check het lawaaispektakel hieronder.

En kunnen we dan ook virtueel een stukje met jullie meerijden?

Ook dat!

Onze volledige rijtest van de Mercedes-AMG GT C Roadster lees je in TopGear 143, die vanaf 20 april in de winkels ligt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken