In de film LA Story wordt de existentiële crisis van Steve Martins ­personage Harris Telemacher versterkt door zijn baan. Hij is namelijk tv-weerman in een stad waar het weer altijd hetzelfde is: warm en zonnig. Maar dit moet Harris’ geluksdag zijn, want de beroemde palmbomen van Los Angeles buigen voor een machtige storm, de regen ketst van de snelwegen en de lucht ziet er apocalyptisch onheilspellend uit.

Fijn voor Harris, maar niet zozeer voor de nieuwe Mercedes-AMG SL. De zevende generatie van de toonaangevende sportauto van Mercedes-Benz is weer voorzien van een stoffen vouwdak, nadat hij het de afgelopen twintig jaar deed met een ruimtevretende opklapbare hardtop. Het ­nieuwe dak doet wonderen voor het uiterlijk van de SL, maar het blijft voorlopig netjes opgevouwen terwijl ik noordwaarts rijd op de Ortega Highway, die het zuidelijk gelegen Orange County verbindt met Riverside.

Op (gevaarlijk) pad met de Mercedes-AMG SL 55

Deze weg staat te boek als een van de dodelijkste van de VS; een 45 kilometer lang stuk asfalt dat een oude, inheems-Amerikaanse trail volgt en behekst schijnt te zijn. Motorrijders zijn er verzot op. Momenteel ligt het vol gruis en rotsen die zich uit het omringende landschap hebben losgewerkt, wat nog een beetje extra sensatie toevoegt aan een weg die toch al z’n best doet om me van mijn stuk te brengen.

De uitgaande SL was hier niet zo best mee omgegaan; de nieuwe voelt onmiddellijk aan als een veel scherper instrument. Snellere besturing, superieure carrosseriecontrole, veel meer lenigheid. Dit is een grote resetknop voor een auto die in de jaren ’50 uit de racerij voortkwam en verwerd tot de belichaming van Hollywood-elegantie. Clark Gable, Bobby Ewing en Richard Gere’s American Gigolo kozen allemaal voor de SL – de auto als barometer van de popcultuur.

De oude SL was een beetje de weg kwijt

Maar de laatste tijd was de mojo van het model ver te zoeken. Vandaar dat deze door AMG ontwikkelde generatie op een geheel nieuwe basis staat die niets deelt met bestaande Mercedessen. Hij krijgt de nieuwste MBUX-interface van de S-klasse, maar met enkele aanpassingen die specifiek zijn voor de SL, waaronder een centraal scherm dat kan kantelen om reflecties te voor­komen. Dat zal vandaag niet nodig zijn.

De Mercedes-AMG SL ziet er super uit, vind je niet? Met een (soort van) korte overhang voor en achter, dunne ‘digitale’ koplampen, een silhouet met een lange motorkap en een korte kont, een scherp hellende voorruit en modieuze ingetogen oppervlakken.

‘Dit is de eerste SL die ik heb ontworpen, en dat terwijl ik al zo lang bij Mercedes zit’, zegt vice-president design Gorden Wagener tegen TopGear. ‘De 300 SL Gullwing is de blauwdruk, de auto die ik steeds in gedachten hield toen we aan de nieuwe werkten. Dat was een UFO toen ie voor het eerst op de markt kwam, weet je wel? We startten met een leeg vel papier zodat we alles zelf konden vormgeven. De SL was altijd een spiegel van het decennium waarin hij tot stand kwam, en dit is de SL voor het digitale tijdperk, een tijdperk van transformatie. Het was belangrijk om zijn geschiedenis mee te nemen, maar hem ook erg technisch te maken en vooruitstrevend vorm te geven.’

De Mercedes-AMG SL 55 is geen hybride

Maar geen elektrificatie – nog niet, althans. In plaats daarvan trekt de nieuwe SL ten strijde met twee versies van Mercedes’ uitstekende 4,0-liter ‘hot V’ V8 biturbo. De Mercedes-AMG SL 55 heeft 476 pk, levert 700 Nm aan koppel, gaat van 0 naar 100 in 3,9 seconden en haalt 295 km/u. De SL 63 heeft 585 pk en 800 Nm, is al na 3,6 seconden bij de 100 en gaat door tot 315 km/u. Er volgen ook een plug-in hybride en een volledig elektrische versie, hoewel de SL de EQ-badge niet zal dragen.

Om de motor geschikt te maken, werden verschillende aanpassingen doorgevoerd: er is een nieuwe oliecarterpan, de intercoolers werden verplaatst, er is actieve carterventilatie en een opnieuw vormgegeven inlaat en uitlaat. Ook werd de motor uitgerust met vloeistofgevulde actieve motorsteunen om ongewilde vibraties te dempen. Het koelsysteem van de SL heeft drie niveaus om de motor, turbo’s, intercoolers, transmissie en motorolie te koelen. AMG’s negentraps MCT-automaat is nu uitgerust met een natte koppeling in plaats van een koppelomvormer; dat scheelt gewicht en massatraagheid, wat weer goed is voor snellere schakeltijden.

F1-techniek in de Mercedes-AMG SL

Mercedes heeft ook met een schuin oog naar de Formule 1 gekeken, en dus zijn er verschillende aero-widgets om de stabiliteit te verbeteren, de luchtweerstand terug te dringen en de koeling te optimaliseren. In de voorbumper vind je een spoiler en een splitter om de opwaartse druk te reduceren en de luchtstroom te dirigeren, en er zijn twee kanalen voor optimale remkoeling.

Een tweedelig, actief Air Panel gebruikt elektronisch geactiveerde lamellen om de luchtstroom in banen te leiden en ofwel de luchtweerstand in te perken, ofwel de koeling te maximaliseren. Achterop zit een actieve spoiler die vijf verschillende posities kan aannemen. Ook is er een optioneel aerodynamicapakket waarmee je nog meer opvalt, en je kunt kiezen uit aero-geoptimaliseerde 20- of 21-inch lichtmetalen wielen.

Stijf en zo licht mogelijk

In de structuur van de auto worden aluminium, staal, magnesium en koolstofvezel-composietmaterialen gemixt om meer stijfheid te creëren en de boel toch (relatief) licht van gewicht te houden. De voorruit is omringd door buizen uit heetgevormd hoogsterktestaal voor maximale bescherming bij een koprol. De dwarse stijfheid van de SL ligt 50 procent hoger dan die van de AMG GT, en dat is geen geringe prestatie. De kale carrosseriestructuur weegt 270 kilo, hoewel de 63 als geheel nog altijd een niet-erg-atletische 1.970 kilo op de weg brengt.

Zoals je merkt valt er een boel over de nieuwe SL te bespreken, waarbij niet de minste vraag is hoe we hem precies moeten zien ten opzichte van zijn AMG GT-broertje. De eerste indruk is dat de V8 in de Mercedes-AMG SL 55 zo’n charismatische motor is dat hij de gehele auto dreigt te overweldigen, vooral in de Sport-modus. Het is onmogelijk om niet schaamteloos te genieten van dat borrelende, sonore en egocentrische uitlaatgeluid. Maar het duurt niet lang voor je beseft dat de SL een veel minder panische en hectische machine is.

En veel meegaander, zonder ook maar een beetje slordig te worden. De 55 gebruikt een herziene versie van AMG’s stalen Ride Control-ophanging met adaptieve dempers en nieuwe lichtgewicht veren; de 63 heeft actieve rolstabilisatie met hydraulisch verbonden dempers. Ook is er een nieuwe vijfvoudig gelinkte vooras om de kinematica te verbeteren, met een soortgelijke set-up aan de achterkant. De belangrijkste ­componenten bestaan uit gesmeed aluminium. Er is veel aandacht besteed aan het onderstelcomfort, en een relaxt voorkomen is altijd de modus operandi van de SL geweest.

Een hoop rijmodi

Toch kun je nog altijd veel naar je smaak afstellen. De transmissie heeft niet minder dan zes Dynamic Select-modi waaruit je kunt kiezen: Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual en Race (de laatste is een optie op de SL 55, maar standaard op de 63). Mercedes heeft ook zijn eigen versie van Ferrari’s Side Slip Control ingebouwd onder de noemer AMG Dynamics, waarbij je een Basic-, Advanced-, Pro- en Master-instelling kunt selecteren om te profiteren van iets wat Mercedes ‘wendbaarheidvergrotende interventies’ noemt. Een elektronisch bediend sperdifferentieel is standaard op de SL 63 en beschikbaar op de Mercedes-AMG SL 55 als onderdeel van het AMG Dynamic Plus-pakket.

Zowel de 55 als de 63 gebruikt stalen composietremschijven met aan de voorkant een doorsnede van 390 millimeter en klauwen met zes zuigers, tegen 360 millimeter en zwevende klauwen met enkele zuigers achter. Koolstof-keramische remmen zijn een optie. Uiteraard krijg je dezelfde duizelingwekkende voorraad rijassistentiesystemen als bij andere Mercedessen uit de topklasse, hoewel de rijstrookhulp veel minder opdringerig is dan in andere auto’s.

Het interieur van de Mercedes-AMG SL 55

Vanbinnen is de nieuwe SL een mix tussen de AMG GT en de meest recente S-klasse. Overal kom je invloeden uit de luchtvaart tegen: een vleugelachtige structurele opzet, vier gegalvaniseerde turbine-openingen voor de ventilatie. Het 12,3-inch display voor de neus van de bestuurder heeft bovenaan een slimme uitsnede en bevat zijn eigen unieke graphics en informatie. De Track Pace-datalogger van AMG is standaard op de 63: deze kan meer dan 80 parameters vastleggen, en je kunt zelf circuits toevoegen aan de selectie die al in het systeem is opgeslagen. Het goede nieuws is dat dit een SL is waarmee je op een circuitdag geen modder­figuur zult slaan.

De cabine wordt gedomineerd door het 11,9-inch centrale scherm in portretvorm, dat je elektrisch tussen hoeken van 12 en 32 graden kunt verstellen om reflecties te vermijden wanneer je het dak hebt laten zakken. Het display is gelukkig makkelijk te gebruiken en prachtig om naar te kijken. De deurpanelen zijn slim gelaagd en het geheel ziet er vooral ’s nachts schitterend uit, hoewel de aanraakgevoelige knopjes voor de buitenspiegels beginnen te wiebelen wanneer ze nat worden.

Het ontbreekt je aan niets

De stoelen zijn zo gevormd dat ze lichter lijken dan ze werkelijk zijn, met een hoofdsteun die is geïntegreerd in de rugleuning. Ze zijn ontzettend comfortabel. Let ook op het feit dat de nieuwe SL voor het eerst sinds de R129 uit 1989 weer een 2+2-configuratie heeft, hoewel ik me afvraag wie hier precies achterin zou passen. Wellicht iemand die klein is en masochistisch is ingesteld. Een kleine masochist, bijvoorbeeld.

De voorinzittenden ontbreekt het in ieder geval aan niets. De SL is een auto met een indrukwekkende bandbreedte – intelligent ontworpen, maar niet emotieloos. Het is een fenomenale verwen-GT die, mocht je plots de geest krijgen, ook het ruigere werk niet schuwt.

Specificaties Mercedes-AMG SL 55 (2022)


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
476 pk @ 5.500 tpm
700 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 295 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,8 l/100 km
268 g/km CO2
Afmetingen
4.705 x 1.915 x
1.359 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.950 kg
70 l (benzine)
213-240 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)