Hebben wij weer. Krijgen we de breedst inzetbare Mercedes SL ooit mee – waarmee je dankzij vierwielaandrijving prima op wintersport zou kunnen – is het stralend weer. Nu kunnen we de Mercedes-AMG SL 63 dus enkel als vanouds testen: met het dak open en met het zonnetje op ons bol. Een beetje medelijden is wel op z’n plek.
Naast de vierwielaandrijving is er een hoop te melden over de nieuwste SL, een typenaam die meer dan 70 jaar geleden voor het eerst verscheen. Om te beginnen is het allang niet meer de lichtgewicht racer (SL staat voor Sport-Leicht) die het ooit was. De AMG SL 63 weegt ondanks het gebruik van aluminium, magnesium en koolstofvezel nog een forse 1.970 kilo. Moet je nagaan hoe dat was uitgepakt als hij nog steeds een metalen klapdak had gehad.
Zelfs een viercilinder voor de SL
Ander nieuws is dat de SL dit keer zowaar met een viercilinder leverbaar is. Een iets afgeknepen versie van de turbomotor uit de AMG A-klasse komt met achterwielaandrijving, een automaat en een afgenomen gewicht van 1.810 kilo. Een flink contrast met het motoraanbod van de vorige SL, waarin je zelfs nog een V12 kon krijgen. Overigens mag je deze SL ook best zien als de directe vervanger van de Mercedes-AMG GT Roadster, aangezien de vorige SL al wat jaartjes uit productie is.
Qua design is de nieuwkomer minder een volbloed sportauto en meer een open S-klasse geworden in vergelijking met de GT. De GT was wat ons betreft wat onderscheidender, waar de SL nu moeiteloos in de line-up van Mercedes past. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Hoe dan ook is het fijn dat de Mercedes voor deze generatie SL ook andere betalingen accepteert dan uitsluitend AOW–cheques – dat imago schudt ie goed af.
Maar wat is de Mercedes-AMG SL 63 nou eigenlijk??
Volgens Mercedes is de SL een sportwagen die geschikt is voor dagelijks gebruik. Dat zijn over het algemeen tegenstrijdige eigenschappen, dus trokken ze een trukendoos open met multilink-ophanging vóór en adaptieve dempers met stalen veren (dus geen luchtvering). Op de 63 zit een primeurtje voor het merk: actieve hydraulische stabilisatoren. Het resultaat? Niet extreem overweldigend.
Zelfs in de Comfort-modus blijft de Mercedes SL aan de stugge kant. Je stapt heus niet gebroken uit na een lange rit, maar als je bij de EQS (we weten het: totaal geen sportauto) merkt welke mate van comfort Mercedes óók kan produceren, valt er nog wat te halen. Al moeten we zeggen dat de stoelen voortreffelijk zitten. Dan moet het wel een goede sportauto zijn, toch?
Toch niet helemaal een sportauto
Nou, de Mercedes SL is bijna twee meter breed en op een A4’tje na vijf meter lang. Tel daarbij het gewicht op van bijna twee ton en het geheel nodigt niet uit tot een potje jagen. De SL voelt in alles aan als een fijne lange-afstandscruiser voor in mediterrane gebieden, op het onderstel na. We weten zeker dat hij je zou verbazen als je hem uitlaat op het circuit, want zo ver zijn techniek en banden de afgelopen jaren wel gekomen, maar hij nodigt er simpelweg niet toe uit.
De SL volgt overigens je commando’s gewillig op met bakken grip, en dankzij de vierwielaandrijving is het niet zo’n hooligan als je misschien van een AMG zou verwachten. Overigens leent de 4,0-liter V8 zich dan wel weer voor het beoogde bipolaire karakter van een dagelijks gereden sportauto. Met de uitlaat open en het pedaal tegen het tapijt vliegt de cabrio onder luid kabaal in 3,6 seconden naar de 100 km/u en gaat hij door tot maar liefst 315 km/u. Hou dat toupetje dan maar goed vast.
De twee gezichten van de Mercedes-AMG SL 63
En ondanks alle steeds strengere regeltjes en extra filters in het uitlaatsysteem klinkt de SL 63 zelfs standaard erg goed. Maar de motor laat zich ook heerlijk rustig bedienen en opereert dan kalmpjes op de achtergrond. Zorg op tempo wel dat je een windvanger plaatst achter de voorstoelen, want zonder is het een waaierige bedoening in de cabine. Zelfs bij 100 km/u zijn de wervelingen aanzienlijk meer aanwezig dan bij een tweezitter van een paar klassen lager.
De Airscarf die warme lucht blaast in je nek biedt in combinatie met de stoelverwarming overigens ook heel wat soelaas. Plaats je een windscherm, dan ontstaat er wel een scheiding tussen de voorste passagiers en de mensen op de achterbank.
Voor zover die daar tenminste passen, want we hebben begrepen dat zelfs in de CAO van een niet nader te noemen chocoladefabriek staat beschreven dat de zittingen te krap zijn voor de inwonende medewerkers. Mercedes houdt zelf een maximale lengte aan van 1,5 meter voor de achterpassagiers, maar wij zien het als een plek voor je weekendtas of snelle boodschap.
Het interieur van de Mercedes-AMG SL 63
Mooi om te zien is hoe Mercedes een duidelijk onderscheid aanbrengt in de interieurs. Waar de elektrische lichting vrijwel letterlijk het volledige dashboard bedekt met scherm, gaat deze AMG voor een ‘hyperanaloge’ aanpak. De bedoeling was om de minimalistische uitstraling van 300 SL over te brengen. Je krijgt nog wel een knoeperd van een tablet, maar verder is het inderdaad heel strak en mooi vormgegeven.
En ondanks dat je letterlijk buiten zit, voel je je geborgen en lekker ingebouwd in de SL. Het scherm op de middenconsole kantelt trouwens, zodat het rechtop staat als je het dak opent – dit helpt tegen reflecties van de zon. Daardoor laat het zich iets ongemakkelijker aflezen, maar er zijn inderdaad geen hinderlijke weerkaatsingen. Het dak opent en sluit zich trouwens in 15 seconden tot snelheden van 60 km/u. Daarvoor kun je het touchscreen gebruiken, maar je kunt ook gewoon het knopje ingedrukt houden, dat werkt een stuk beter.
Eindoordeel van de Mercedes-AMG SL 63 4Matic+
Dat is wel het sterke punt van de AMG SL: met een leuke akoestische ondersteuning van de V8 zien en gezien worden. De forse cabriolet heeft een enorme aanwezigheid die niet onopgemerkt blijft – de meesten vinden het ook gewoon een vet ding om te zien.
Dat ie eigenlijk net geen sportauto is en net geen cruiser, maakt dan niet zoveel meer uit. De vraag is alleen: ga je 262.000 euro (196.000 euro in België) spenderen aan een SL 63, of ga je toch stiekem eerst een proefrit maken in de viercilinder, die toch 100.000 euro (België: 70.000 euro) minder kost?
Specificaties Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ (2022)
Motor
3.982 cc
V8 biturbo
585 pk @ 5.500 tpm
800 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,6 s
top 315 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,6 l/100 km
285 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.705 x 1.915 x
1.354 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.970 kg
80 l (benzine)
213 l (bagage)
Prijzen
€ 232.481 (NL)
€ 196.625 (B)
Reacties