Klaar voor een korte uitleg over de compacte modellen van Mercedes? Mooi, komt ie – misschien begrijpen we er zelf dan ook nog eens iets van. De A-klasse hatchback is al tijden een uitstekende instapper in de wereld van het merk met de ster. Maar in markten waar hatchbacks niet per se heel gewild zijn – zeg: ongeveer de hele wereld buiten West-Europa – bestaat er behoefte aan een versie met vier deuren en een kofferbak.
De eerste generatie CLA voorzag daarin, en gezien het succes lag een opvolger in de lijn der verwachting. Dit is ’m. Maar als je denkt met een soort A-klasse sedan van doen te hebben: zo mag je ’m dus niet noemen van Mercedes. Niet alleen omdat ze zelf vinden dat de CLA een ‘vierdeurs coupé’ is; ook omdat er tegenwoordig een ander model is dat A-klasse Limousine heet.
Je zou zeggen dat die twee elkaar nogal bijten, maar Mercedes is ervan overtuigd dat ze prima naast elkaar kunnen bestaan. Op de grond van de presentatieruimte waar ze ons alles over de nieuwe Mercedes CLA vertellen, staan twee ‘voetafdrukken’ getekend waarop duidelijk te zien is dat de A-klasse Limousine een stuk korter en smaller is. De CLA is zelfs zo groot dat ie enkele millimeters langer is dan een C-klasse. Dus hij hapt niet één, maar twee van z’n stalgenoten naar de kuiten. Om maar eens met een boze schreeuwkabouter te spreken: en wat is daar ’t praktisch nut van?
Mercedes vindt de Mercedes CLA volstrekt logisch
Volgens Mercedes is het allemaal volstrekt logisch. De CLA trekt een jonger koperspubliek (er staat bij de persintroductie zelfs een zwarte uitvoering met hippe oranje randjes, die we maar even overslaan) en spreekt mensen aan die er nog niet eerder aan gedacht hadden om een Mercedes te kopen. Waarop wij denken: een vlot aangeklede A of C is toch ook niet bepaald een bejaardenmobiel? Nou ja, het is maar goed dat wij niet in de productplanning werken – we zouden dit soort zaken waarschijnlijk veel te nuchter benaderen.
Alle babbels over positionering terzijde geschoven: de nieuwe CLA is wat ons betreft een bijzonder mooie auto. Designbaas Gorden Wagener ruimde de lijnenvoering op, net als hij eerder bij de CLS deed, en zorgde voor een strak en samenhangend ontwerp dat stijl en technologische vooruitgang uitstraalt. De wielbasis groeide met 30 millimeter ten opzichte van zijn voorganger, maar de beenruimte voor en achter bleef nagenoeg gelijk: er zit vooral meer ruimte tussen de voorwielen en het passagierscompartiment, voor een meer gestrekt uiterlijk van opzij.
De nieuwe Mercedes CLA kreeg een voorover hellende grille – Mercedes leent de term shark nose van hun Beierse concurrenten – plus in de kofferklep doorlopende achterlichten en de kentekenplaat in de bumper, zoals voorbehouden aan de coupémodellen van het merk. Hij is zichtbaar breder en lager dan de A-klasse, wat ’m een breedgeschouderd voorkomen geeft, als een boos beestje in de aanvalshouding. Door het grotere frontale oppervlak is de Cw-waarde van de coupé overigens iets minder gunstig dan die van de A-klasse Limousine, maar nog altijd een knappe 0,23.
De motoren van de Mercedes CLA
De motoren en technologische gebbetjes zullen je bekend voorkomen: alles debuteerde al eerder in de A-klasse. De CLA slaat de lichtste 160-versie over en opent het gamma met de CLA 180 (1.4 met 136 pk), gevolgd door de Mercedes CLA 200 Coupé (163 pk), 220 (2.0 met 190 pk) en 250 (224 pk). Dieselen kan voorlopig alleen met de CLA 180 d (116 pk). De 180 en 200 hebben standaard een handgeschakelde zesbak, de rest een zeventraps DCT-automaat, en de 220 en 250 zijn met 4Matic-vierwielaandrijving te krijgen.
We rijden een Mercedes CLA 200 met automaat en worden meteen blij verrast. Hoewel hij qua aandrijving aan de onderkant van de selectie zit, is de 200 al behoorlijk levendig en verfijnd. Tot het punt dat je je afvraagt of je de grotere 2,0-liter motor van de 220 en 250 wel echt nodig hebt. (Antwoord: natuurlijk. We probeerden ook kort een CLA 250 en vooral bij tussenacceleraties op snelheid wordt het verschil duidelijk.) In de Comfort-stand blijft de transmissie iets achter qua respons, al misstaat dat niet per se bij het deinende, E-klasse-achtige veergedrag waarop het instelbare onderstel je trakteert. Dat is genieten op de snelweg; maar zet de boel in Sport en je bent klaar om rotondes en achterafweggetjes te verslinden.
Elke Mercedes CLA krijgt standaard een grotere stabilisatorstang, multi-link achterwielophanging, hydraulische motorsteunen en variabele besturing die voorspelbaar en natuurlijk aanvoelt. Dit zorgt, samen met de flink grotere spoorbreedtes (+63 millimeter vóór, +55 millimeter achter), dat de CLA uitstekend met bochten overweg kan. Mocht je uitgestoeid zijn, dan kan hij ook tot op zekere hoogte zelf rijden. Tijdens de korte periode dat we dit op de Autobahn probeerden, werkte het goed. De auto is stabiel binnen zijn rijstrook, wisselt probleemloos naar die ernaast bij het aantikken van de richtingaanwijzer en neemt zijn snelheid netjes over van verkeersborden.
Zo heb je af en toe tijd om een beetje rond te kijken in het prachtige interieur, eveneens bekend uit de A-klasse en nog altijd niets minder indrukwekkend. Twee brede schermen naast elkaar, aaiknopjes op het stuur om door de menu’s te scrollen, in camerabeelden geprojecteerde wegwijzers met straatnamen: het werkt allemaal prachtig. De ‘hé Mercedes’-spraakassistent heeft een update gehad en is nu slim genoeg om alleen naar de stem te luisteren van degene die het laatst ‘hé Mercedes’ zei. De stoelen zijn compact maar comfortabel en kennen trucjes om je lichaam bij een lange rit niet te vermoeien. Achterin zitten is voor een middellange Hollander prima te doen, mits deze het niet erg vindt dat zijn kuif langs het hemeltje borstelt.
Pienter welzijn
Onder de noemer Energizing Comfort heeft de nieuwe Mercedes CLA (optioneel) een aantal maatregelen aan boord die het reizen een stuk aangenamer moeten maken. Denk bijvoorbeeld aan een samenspel van airco, stoelverwarming en -ventilatie, audiosysteem en sfeerverlichting om een bepaalde mood te creëren. De stoelen kunnen de rugleuning of de helling van de zitting af en toe automatisch iets bijstellen om je niet te lang in één houding te laten zitten.
Je kunt je CLA ook koppelen aan een speciale Mercedes-smartwatch (of iets Garmin-compatibels) zodat hij via je hartslag en een slim algoritme kan aangeven welke instellingen op dat moment bij je passen. Niet energizing, maar wel behoorlijk slim: als je met je hand de binnenspiegel nadert, gaat het leeslampje aan of uit, en op het hoofdscherm kun je een favoriete functie instellen – zoals ‘navigeer naar huis’ – die geactiveerd wordt als je het peace-teken met je wijs- en middelvinger maakt.
Je hebt een CLA vanaf 36.364 euro (30.613 euro in België); deze Mercedes CLA 200 begint bij 38.511 euro (32.549 euro in België), zo’n twee mille meer dan de A 200 Limousine. Hij mag dan wat overbodig lijken naast die auto, we denken dat we na deze test iets beter begrijpen wat Mercedes bedoelt als ze zeggen dat hij een ander soort publiek trekt. Het kwieke en lichtvoetige van de standaardversie is vermakelijk en moet straks haast wel een bijzonder leuk sturende AMG opleveren. Tot die tijd, en ook daarna, ben je met deze CLA 200 helemaal het dametje of heertje.
Specificaties Mercedes CLA 200 Coupé
Motor
1.332 cc
viercilinder turbo
163 pk @ 5.500 tpm
250 Nm @ 1.620 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,2 s
top 229 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,3 l/100 km
121 g/km CO2, B-label
Afmetingen
4.688 x 1.830 x 1.439 mm (l x b x h)
2.729 mm (wielbasis)
1.420 kg
43 l (benzine)
460 l (bagage)
Prijzen
€ 40.689 (NL)
€ 34.727 (B)
Reacties