Steeds als er een nieuwe S-klasse verschijnt, vragen wij ons af hoe Mercedes z’n opvolger in vredesnaam nog beter zal kunnen maken. Toch lukt het ze steevast om er een schep bovenop te doen in hun zoektocht naar de perfecte auto.
‘De S-klasse bevat vandaag al de technologieën die andere auto’s pas over tien jaar zullen krijgen.’ Het is een oud cliché, en bij elke generatie S roept iedereen het opnieuw. Tot nu toe heeft er altijd een kern van waarheid in gezeten, maar de logische vraag is: houdt het ooit op? Kan de auto als concept ooit uitontwikkeld zijn?
Zo ja, dan zouden we dat als eerste aan de S-klasse moeten merken. Die zou dan langzamerhand minder vernieuwend worden, ons bij een nieuwe generatie minder heftig versteld doen staan van z’n vooruitstrevendheid. Op het eerste gezicht zou deze S die trend wel eens kunnen gaan inzetten. Kijk naar de lijst met gadgets en vondsten: de auto houdt zelf afstand, remt zelf af, stuurt zelf bij, parkeert zichzelf, bereidt zichzelf voor op botsingen, herkent voetgangers en dieren en kan z’n grootlicht langs tegenliggers schijnen. Prachtig hoor, maar kennen we dit alles niet ergens van? Zijn het ongekende, verbazende, wereldschokkende functies zoals vorige S-klasses die hadden? Dat niet.
Zodoende benaderen we de S 400 Hybrid met het idee dat we het begin van het einde gaan ervaren. Een limousine die, ja, verfijnder en beter is dan zijn voorganger, maar waarmee geen significante stappen in de ontwikkeling van ‘de auto’ meer worden genomen. Dat dachten we. Uiteraard zitten we ernaast.
De nieuwe S-klasse is een auto zoals we nog nooit hebben meegemaakt. Stil, snel en volmaakt comfortabel natuurlijk; maar het is de manier waarop alle systemen geperfectioneerd zijn en met elkaar samenwerken die de meeste indruk maakt. De interactie met het digitale binnenste van de S is alweer vanzelfsprekender geworden en wordt verbluffend mooi uitgebeeld op het brede, heldere scherm. Voor je neus zit eenzelfde soort scherm dat de functie van dashboard uitdraagt en op commando verandert in een night vision-monitor. Het design en het oog voor detail zijn onovertroffen en boven alles gericht op jouw welzijn. De stoelen zijn hemels, elke armsteun en luidspreker een kunstwerkje. De adaptieve cruisecontrole (met filekruipfunctie) in combinatie met de zelfsturende modus is het eerste rijhulpsysteem dat ons niet het bloed onder de nagels vandaan haalt met rare keuzes of stomme acties, en dat we dus ook echt willen gebruiken.
De verlengde S 400 Hybrid is een genot van rust en weelde. Hij rolt stapvoets elektrisch door de stad, maar spreekt meteen z’n pareltje van een V6 aan als het harder moet gaan. Hoewel de auto mooie verbruikcijfers noteert, zal de welgestelde bijtellingsfreak nog even moeten wachten op de geheel nieuwe S 500 Plug-in Hybrid, die binnenkort geïntroduceerd wordt. Ons maakt het niet uit welke motorisering Mercedes ons voorzet: de S-klasse is als vanouds een fantastische stap in de toekomst.
Mercedes S 400 Hybrid Lang
16/20
Motor
3.498 cc
V6 hybride
306 + 27 pk / 385 Nm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 in 6,8 s
top 250 km/u
Verbruik/milieu
6,3 l/100 km
147 g/km CO2, A-label
Afmetingen
5.246 x 1.899 x 1.496 mm (L x B x H)
3.165 mm (wielbasis)
1.845 kg
70 l (benzine)
510 l (bagage)
Prijzen
NL € 101.950 (25%)
BE € 101.398
Het vonnis
Echte hybridefans wachten nog even, maar de S-klasse is in elke vorm een tour de force van technologie, kwaliteit en design. Hij bedwelmt ons met zijn volmaaktheid en z’n prijs is relatief mild
Reacties