Mitsubishi kent twee momenten in de geschiedenis dat het merk in Nederland helemaal door het dak ging. De eerste keer was de legendarische Carisma-campagne waarbij half Nederland een rode poster voor het huiskamerraam hing. De tweede keer was de Outlander PHEV, die plotseling met 0 procent bijtelling te leasen was. Zonder overdrijven: de volledige productie ging naar Nederland.

De bijtellingsgekte voor plug-in hybrides is al even voorbij. Je betaalt gewoon 22 procent bijtelling, ongeacht het verbruik of de uitstoot. Deze nieuwe crossover moet dus op eigen kracht opboksen tegen de Volkswagen Tayrons (review) en de Opel Grandlands (review) van deze wereld. Is de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV zonder subsidie de moeite waard?

Wat is er nieuw aan deze Mitsubishi Outlander PHEV?

Op de motor na is deze Outlander helemaal nieuw. Of eigenlijk: hij is al een tijdje te koop in de VS. Grappig genoeg is de ontwikkeling voor deze auto ooit begonnen met Europa in het achterhoofd. Toen besloot het merk te vertrekken uit dit deel van de wereld en werd de ontwikkeling doorgezet voor de Amerikaanse markt. Toen voorzag Mitsubishi een roedel Renaults van het eigen logo en kreeg het merk een tweede kans in Europa. Daarom mag de Outlander nu ook hierheen komen.

De technische basis komt van Nissan; onderhuids zul je veel gelijkenissen vinden met de Qashqai en X-Trail. De elektromotoren komen bijvoorbeeld van de E-Power-aandrijflijn van Nissan. De 2,4-liter benzinemotor is wel helemaal van Mitsubishi en is een doorontwikkeling van de oude Outlander. Voor de Europese markt hebben ze het onderstel iets aangepast en het interieur nog eens onder de loep genomen. Het navigatiescherm is bijvoorbeeld iets gegroeid.

Hoe rijdt ie?

Best wel prima, eigenlijk. We reden in de dikste versie en dan krijg je keurig leer en massagestoelen. Al mogen de stoelen van ons nog wel iets lager. Het onderstel is comfortabel met een stug randje. Je kunt 85 kilometer helemaal elektrisch rijden, maar zelfs als de benzinemotor bijspringt heb je dat nauwelijks in de gaten. De elektromotor is in de meeste gevallen zelf beter hoorbaar. Met 300 pk is ie lekker bij de les.

Het interessante is dat de Outlander (net als de vorige) altijd op de elektromotoren rijdt. Zelfs als de accu leeg is (in werkelijkheid is ie dan nog voor 30 procent vol, maar je kunt de EV-modus dan niet meer gebruiken). Tot ongeveer 70 km/u dient de benzinemotor alleen als generator voor de accu. Boven de 70 wordt de benzinemotor direct aan de voorwielen gekoppeld en helpt ie mee met de aandrijving. Er is dus ook geen versnellingsbak en de benzinemotor schakelt niet.

Het is wat ons betreft alles wat de Nissan Qashqai E-Power (review) had moeten zijn. De Nissan rijdt ook helemaal elektrisch en de benzinemotor laadt alleen de accu op, maar hij heeft geen stekker. En zo is de Nissan niet heel zuinig. Jammer, want het is wel een fijne en soepele aandrijflijn. De Outlander kun je wél aan een laadpunt hangen en de benzinemotor helpt mee met de aandrijving op de juiste momenten. Je krijgt dus wel de souplesse, maar ook het lage verbruik als je netjes laadt.

Hoe is het interieur van de Mitsubishi Outlander PHEV?

De duurste versie heeft donkere hemelbekleding, en dat maakt het geheel tot een chique bedoening. Een paar puntjes aftrek zijn er voor het gebruik van nepkoolstofvezel op de deuren en een spatje hard plastic hier en daar. Verder is het keurig afgewerkt en het optionele Yamaha-audiosysteem klinkt erg goed. Het infotainmentsysteem werkt prima, maar de graphics komen wel een tikkeltje verouderd over.

De Mitsubishi Outlander PHEV heeft nog veel echte knoppen in het interieur en deze geven ook nog een aangename feedback. Het is alleen even goed zoeken naar hoe je alle piepjes uitzet. Deze zitten niet onder het menu ‘piepjes’, maar je moet ze via het scherm achter het stuur deactiveren. Dit moet – net als bij elk ander merk – bij elke rit opnieuw. Wel heeft Mitsubishi de irritantste en luidste snelheidswaarschuwing die we tot nu toe hebben meegemaakt.

Verder nog bijzonderheden?

Wat Nissan ook niet heeft is het vierwielaandrijvingssysteem, dat Mitsubishi S-AWC noemt. In de basis komt dit systeem uit de Lancer Evo. We konden een stukje op onverhard rijden, en daar merk je heel goed dat de auto elk wiel individueel afremt. Als je bijvoorbeeld te snel een bocht in gaat en onderstuur krijgt, remt de auto het binnenste wiel af om je de bocht in te trekken. Meer merken doen dit, maar de Outlander doet dit wel heel goed.

Wat is de prijs van de Mitsubishi Outlander PHEV?

Je krijgt altijd dezelfde PHEV-aandrijflijn in Nederland. De vanafprijs is 51.900 euro en daarmee is ie nipt goedkoper dan bijvoorbeeld een Volkswagen Tayron. De Outlander PHEV heeft 100 pk meer, maar mag met 1.600 kilo wel weer 200 kilo minder trekken dan de Volkswagen. En die rijdt nog iets verder op pure elektrokracht. Hoef je geen vierwielaandrijving, dan kun je voor 7.000 euro minder ook een Grandland PHEV kopen.

De duurste Outlander is de Instyle+ voor 63.490 euro. Dan krijg je leer waarvoor de koeien zijn doodgeknuffeld in plaats van doodgeknuppeld (of zoiets – het schijnt fijner leer te zijn dan in de normale Instyle). Ook is ie uitgerust met donkere hemelbekleding, massagestoelen en de ultieme versie van het Yamaha-audiosysteem. Technisch gezien blijft deze auto dus gelijk aan de instapper.

Dus, moet je de Mitsubishi Outlander PHEV kopen?

We verklaren je niet voor gek als je voor de Outlander gaat. Qua prijs en specificaties komt ie redelijk mee met de concurrentie, maar we vinden het vooral de stoerdere keuze. De nieuwe Outlander oogt bijna Amerikaans groot en het is weer eens wat anders dan de bekende Volkswagens en Peugeots. Deze Outlander zal bovendien bovengemiddeld zijn mannetje staan in het onverharde, maar dit zal voor velen geen argument zijn.

Je levert iets in op verfijning en afwerking, en het infotainmentsysteem voelt een generatie ouder aan dan dat van de nieuwste concurrenten. Maar mocht je overwegen om een Nissan Qashqai E-Power te nemen, dan zouden we sowieso adviseren om voor deze te gaan.

Mitsubishi Outlander PHEV specificaties (2025)

Prijzen€ 51.990 (NL) / niet leverbaar (B)
Motorinhoud2.360 cc
Motortypeviercilinder hybride
Power306 pk/225 kW
Aandrijvingvier wielen, traploos
Acceleratie0-100 km/u in 7,9 s
Topsnelheid170 km/u
Verbruik0,8 l/100 km
CO2-uitstoot19 g/km
Tankinhoud53 l (benzine)
Afmetingen4.719 x 1.862 x 1.752 mm (l x b x h)
Wielbasis2.704 mm
Gewicht2.045 kg
Bagage498 l

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *