Nissan verkocht in 2011 slechts twaalf Murano’s in Nederland. Een dieselmotor en een verbeterd interieur komen versterking bieden.
‘De originele crossover’, zo betitelt Nissan de Murano. De bonkige SUV-achtige was tien jaar geleden al een grote hit in de VS – de markt waarvoor ie oorspronkelijk was bedoeld – en maakte in 2003 de oversteek naar Europa. Het was altijd een bijzondere verschijning, maar met slechts een 3,5-liter grote benzine-V6 op het programma waren er maar weinig Europeanen voor de grote Japanner te porren. Hoe lekker die motor (uit de befaamde 350Z) ook was.
Toen kwam het re-design. Van scherp en gewaagd maakte de Murano plots de overstap naar ronde vormen en wulpse welvingen. Hij zag er na deze behandeling nooit meer zo uniek uit als aanvankelijk, maar hoe langer je naar ‘m kijkt, hoe prettiger het ontwerp op het netvlies ligt. Hij oogt lekker fris, al kan dat dus ook komen doordat we ‘m allesbehalve dagelijks tegenkomen.
Inmiddels heeft Nissan – rijkelijk laat – besloten om het 2,5-liter viercilinder dieselblok te gaan leveren in de Murano. Het is maar al te zeer de vraag of deze motor potentiële kopers bij auto’s als de BMW X5 en Volkswagen Touareg kan weglokken, want erg spectaculair kunnen we ‘m niet noemen. Met een bedeesde 190 pk weet hij de zware Murano weinig flitsend van z’n plek te stuwen, en zo zijdezacht en stil als de zescilinders waaraan we in dit segment gewend zijn geraakt, is hij evenmin.
Wat vooral voor de Murano blijft spreken, is de hoeveelheid verwennerij die je als bestuurder over je krijgt uitgestort. Dikke, zachte fauteuils zorgen ervoor dat je het honderden kilometers lang kunt uithouden, terwijl de zacht schakelende zestraps automaat je al het werk uit handen neemt en het onderstel z’n best doet om je niets van een eventueel pokdalig wegdek te laten merken. In contrast met dit alles staat de besturing, die nogal zwaar is. We nemen aan dat dit een speciale aanpassing is geweest om ons Europeanen te plezieren, maar in deze auto, waarmee je toch nooit een stevig potje zult gaan hoeken, misstaat het wat ons betreft een beetje.
Als luxe cruiser is de diesel-Murano prima geslaagd. Echt snel is ie niet, sportief ook niet, maar daarmee hebben we onze belangrijkste kritiek wel gespuid. Als je in opperbest welbehagen je familie en vrienden wilt vervoeren in een auto waarover je aan de bar nog eens een goed gesprek kunt voeren, waarnaar men misschien nog eens zal omkijken als je langs zoeft, dan heb je aan de Murano een heel goede. Ben je veeleisender – zoals de meeste kopers in dit segment – kijk dan vooral ook even naar auto’s die wel voor dit werelddeel ontworpen zijn.
Nissan Murano 2.5 dCi
11/20
Cijfers
0-100 km/u: 10,5 s
Top: 196 km/u
Verbruik: 8,0 l/100 km
Motor: 2.488 cc viercilinder turbodiesel
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 190 pk
Koppel: 450 Nm
Gewicht: 1.895 kg
CO2: 210 g/km
Prijs
NL: € 69.350
BE: € 50.150
Vonnis
Onderscheidend en origineel, maar deze auto smeekt om een diesel-zescilinder. Vier cilinders zijn hier te weinig geraffineerd. Desondanks een moeiteloze kilometervreter
Reacties