De vorige Note was voor Nissan een aardig succes, maar het bleek tijd voor een nieuwe. Z’n vormgeving is er op vooruit gegaan, al lijkt dat niet voldoende om een nieuw succes te kunnen behalen.

De nieuwe Note is een kruising tussen een mini-MPV en een gewone hatchback: veel binnenruimte waardoor er plaats is voor vijf volwassenen, een hogere en eenvoudige instap terwijl het uiterlijk niet de saaie vorm van een klein busje heeft. Dat laatste zorgt ervoor dat ie er qua looks een stuk op vooruit is gegaan en dat zal een jonger kooppubliek zeker aanspreken.

Eenmaal in de auto valt ons direct een aantal zaken op: de gebruikte plastics zijn hier en daar van de allergoedkoopste en simpelste soort, daar waar concurrenten fraaiere en zachtere materialen gebruiken. Daarnaast bieden de stoelen weinig zijdelings steun en is de zitting voor iemand van 1 meter 85 aan de korte kant – niet heel prettig. Het middenconsole met zwarte pianolak, een klein maar prettig navigatie/infotainment-scherm en de bedieningsknoppen voor warm en koud ziet er keurig uit en zorgt ervoor dat het interieur nog enigszins wordt opgefleurd.

Nissan gaat er prat op dat dit de eerste auto in het zogenaamde b-segment is waarbij je een lane-departure-systeem kunt bestellen, een paar camera’s die rondom de auto kunnen kijken zodat je niet overal tegenaan botst én wordt gewaarschuwd voor bewegende objecten om je heen, en een signaleringssysteem voor je dode hoek. Onderzoek onder potentiële kopers (toch een wat oudere doelgroep) wees uit dat men daaraan veel waarde hecht om het autorijden te vergemakkelijken. Het is allemaal optioneel, maar prettig dat het leverbaar is. Vooral als je de 70 gepasseerd bent.

Rijden met de Note is niet per se plezierig. De 1.2-motor met supercharger komt in het lage toerengebied echt kracht tekort, de besturing is vaag en weinig communicatief en het aanspreken van de remmen – hoewel ze prima vertragen – vergt een enorme pedaalslag: eerst gebeurt er niets, pas als je flink stampt, minder je vaart. De driecilinder produceert een lekkere rasp, maar als je abrupt van het gas af gaat, stottert de auto alsof ie in een kleine hoestbui belandt: een euveltje dat duidt op een matige correctie van de onbalans van het motorblok.

Moet je de Note op basis van bovenstaande maar overslaan bij je overweging een ruime, keurig ogende auto te kopen? Tja. Lastig. De Note is verre van briljant en rijdt nogal zouteloos, maar de prijs zal voor een met opties volgestouwde uitvoering waarschijnlijk rond de 20.000 euro liggen. Dat is simpelweg een goede aanbieding.


Nissan Note 1.2 DIG-S



8/20



Motor

1.198 cc

driecilinder

98 pk / 147 Nm



Aandrijving

voorwielen

5v handbak



Prestaties

0-100 in 11,7 s

top 181 km/u



Verbruik/milieu

4,3 l/100 km

99 g/km CO2, A-label



Afmetingen

4.100 x 1.695 x 1.530 mm (L x B x H)

2.600 mm (wielbasis)

1.118 kg



41 l (benzine)

411/1.982 l (bagage)



Prijzen

NL n.n.b.

BE n.n.b.



Het vonnis

Laat wat steken vallen, maar de prijs wordt waarschijnlijk dusdanig dat het toch een goede aanbieding is om vijf volwassenen in redelijk comfort te kunnen vervoeren. Maar dat kun je met een trein ook

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear