Hij moet raar opkijken, de vlotte lokale bestuurder. Zeker als er plots een Nissan Qashqai op de bumper van z’n Golf verschijnt. In de omgeving van het Franse bergplaatsje Megève is het wegennet smal en het verkeer druk. Maar op een grillig strookje asfalt hebben we gedurende een kort moment van geluk het rijk alleen. Tot we de Golf in ons vizier krijgen. Het is geen frustrerende gewaarwording. Waar de meesten hier voortsukkelen alsof ze nog honderd jaar te leven hebben, is deze man begeesterd aan het sturen op wat voor hem duidelijk een bekende weg is. Hij vormt geen obstakel, maar een uitdaging. Rij met ons mee in de Nissan Qashqai DIG-T 163.
De Qashqai laat z’n banden zachtjes kermen. Hij is niet helemaal in z’n comfortzone, dat is duidelijk. Maar hij lijkt het tegelijkertijd op prijs te stellen dat iemand de sportieve inborst van zijn merk voor de verandering eens ongenadig aanspreekt. Hij sleurt zich vooruit, remt uit alle macht, hangt in z’n veren en pakt hier en daar een stoffig hoekje van de berm mee. En dat allemaal om de VW te naderen.
Puur vermaak
We vermaken ons kostelijk. Met het stuur naar ons toe getrokken en af en toe leunend tegen de armsteunen is het een verrassend makkelijke exercitie om de Qashqai op snelheid te rijden. Er is weinig communicatie van de voorwielen. De zesbak zou in deze situatie wel wat minder licht en rubberachtig mogen aanvoelen. Maar dit zijn de karaktertrekken van een comfortabele crossover, kenmerken waarmee je leert werken als je iets doet waar de auto eigenlijk niet voor is bedoeld.
De DIG-T 163 turbomotor, dezelfde die we in de X-Trail reden, lijkt te zijn gemaakt voor deze auto. De hoeveelheid boost die hij onderin z’n toeren biedt, is exact genoeg om de Qashqai rap af te laten gaan en zorgt dat hij onder normale omstandigheden ook goed schakellui te rijden is. Dat is fijn in het dagelijkse verkeer, en ook nu hebben we er iets aan. De Qashqai stoomt dapper de helling op, de kaart op het navigatiescherm draait zo snel dat je er duizelig van zou worden. Het duurt niet meer dan een handvol haarspeldbochten voor we de Golf binnen hebben gehengeld.
Groot succes, de Qashqai
De man slaat een zijweg in en steekt kort zijn hand op: dat was leuk. De Qashqai ontspant zich en we laten hem terugzakken naar normale snelheden. Ja, dit past hem toch beter. Verreweg de meeste bestuurders zullen hem op deze manier rustig laten voortkabbelen, meer prijs stellend op zijn 360-graden camera, zijn ruimte en zijn praktische insteek dan z’n dynamische eigenschappen. De vierde en vijfde versnelling zijn voor hem de meest natuurlijke. Dat betekent niet dat hij niet af en toe een klein, knallend uitstapje kan hebben.
Sinds 2007 verkocht Nissan 2,5 miljoen Qashqais en op dit moment is het onder particuliere kopers de populairste auto van Nederland. Daar kunnen we ons iets bij voorstellen.
Specificiaties Nissan Qashqai DIG-T 163 Connect Edition
Motor
1.618 cc
viercilinder turbo
163 pk @ 5.600 tpm
240 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
134 g/km CO2
C-label
Afmetingen
4.377 x 1.806 x 1.590 mm (l x b x h)
2.646 mm (wielbasis)
1.290 kg
55 l (benzine)
430 / 1.585 l (bagage)
Prijzen
NL € 30.800 (25%)
BE € 28.050
VONNIS
Bruikbaarheid, veelzijdigheid – zijn dat niet de kenmerken van een goede crossover? Zelfs in de handen van losgeslagen snelheidswellustelingen weet deze Qashqai indruk te maken
Reacties