We beginnen de test met de Volkswagen Golf en Nissan Qashqai met een voetbal-analogie. Toen Jürgen Klopp in 2015 bij Liverpool Football Club als trainer aantrad, begon hij de psychologische druk een beetje op te voeren bij een zekere José Mourinho (die destijds trainer was van Manchester United en zichzelf had voorzien van de bijnaam ‘The Special One’) door zich ‘The Normal One’ te noemen.
Achteraf kunnen Liverpool-fans, daarop terugkijkend, concluderen dat ‘normaal’ zo gek nog niet was. Klopp verliet deze zomer de club, na talloze bekers en nieuwe fans te hebben veroverd. We vinden bescheidenheid niet erg – zolang de resultaten maar positief zijn. En dan te bedenken dat hij is opgevolgd door de nog vele malen normalere Nederlander Arne Slot die zo mogelijk nog beter presteert.
Volkswagen Golf tegen Nissan Qashqai
Tegenwoordig zijn normale familieauto’s ook behoorlijk indrukwekkend. De dagen dat je drie kinderen op een krappe achterbank moest zien te proppen zijn voorbij. Verdwenen zijn de klapstoeltjes achter in stationwagens waarbij je maar moest hopen dat je niet in een kop/staartbotsing terecht zou komen. En we hebben afscheid kunnen nemen van de tijd dat je je moest afvragen of je het wel naar je vakantiebestemming zou halen zonder oververhit te raken – jij of je auto.
Maar wat doe je als je wilt weten welke van die meest verkochte, doodnormale familieauto’s, nou de beste is? Nou, dan wordt het tijd voor een glamoureuze confrontatie tussen ‘de’ hatchback en ‘de’ crossover: de Volkswagen Golf tegen de Nissan Qashqai.Dit zijn de auto’s die je zou aanraden aan een vriend die een gezin aan het stichten is en die auto’s werkelijk geen (voet)bal interesseren.
Voorheen was de Golf het standaardantwoord in dit soort kwesties, maar toen de achtste generatie in 2019 verscheen, werd onmiddellijk duidelijk dat VW zichzelf buitenspel had gezet. Althans, dat merkte je als je ook maar iets probeerde met het infotainmentsysteem. In 2023 zei technische chef Kai Grünitz op de autoshow in München: ‘We zullen nooit meer een auto uitbrengen zoals de Golf 8 of ID.3, met duizenden problemen.’ Au.
Gefacelifte Golf
Met de komst van de net gefacelifte Golf (gelanceerd om de 50e verjaardag van het model te vieren) is de boodschap van de hoge heren en dames van Volkswagen: ‘We hebben geluisterd.’ De veranderingen aan het uiterlijk zijn minimaal – nieuwe bumpers, wat dingetjes aan de ‘lichtsignatuur’ en een verlicht VW-logo op de neus – maar het interieur krijgt cruciale updates. We noemen alvast verlichte aanraakstrookjes voor de klimaatcontrole, fysieke knoppen op het stuur en een nieuw infotainmentsysteem dat MIB4 heet. Komen we zo uitgebreider op terug.
In alle eerlijkheid: het waren niet alleen de perikelen rond het touchscreen die de Golf het goddelijke alleenrecht op waardevol advies kostten. De opmars van de crossover was al een tijd in volle gang en kopers lieten de traditionele hatchback vaak links liggen ten faveure van grotere, stoerdere SUV’tjes. De Qashqai was, toen hij in 2006 op de markt kwam, een van de eerste, en inmiddels heeft Nissan er dik vier miljoen verkocht.
We zijn nu bij de derde generatie, die net als de Golf ook eerder dit jaar een facelift kreeg. Ook hij kreeg een nieuw systeem voor info en geluid en zo, maar de designers bij Nissan hebben het een stuk drukker gehad dan hun collega’s bij VW. Zo wordt ons verteld dat de nieuwe grille, met al die plaatjes, is geïnspireerd door het ‘harnas’ van een samoerai. En ja, we kunnen bevestigen wat jij al vermoedt: het is een ware nachtmerrie om schoon te maken.
Er is ook een goedkopere Qashqai
Als je echt alleen maar van A naar B wilt en het je worst zal wezen waar je dat in doet, kun je gaan voor de instapversie van de Qashqai, de Acenta, met een mild-hybride viercilinder turbomotor en handbak voor 39.440 euro (36.190 euro in België). De auto die wij vandaag in beheer hebben, is daar het verst van verwijderd: het is het topmodel, de Tekna Plus, die wordt aangedreven door Nissans e-Power hybridesysteem.
Dat maakt gebruik van een elektromotor die de voorwielen aandrijft en een 1.5 driecilinder benzinemotor die de 1,8-kWh accu oplaadt. De brandstof-motor drijft nooit de wielen aan, dus technisch gezien is het een range extender; maar omdat de batterij zo klein is, kun je maar een kilometer of anderhalf vol-elektrisch rijden voor de kleine benzinemotor aanslaat. Toch: inpluggen hoeft nooit, en Nissan claimt een verbruik van 5,3 l/100 km en een uitstoot van 199 g/km CO2.
Wij haalden op een rit met van alles wat 6,7 l/100 km, maar eerder bracht een volle tank E10 ons wel de beloofde actieradius van bijna 1.000 kilometer tussen tankbeurten. Indrukwekkend, al mag dat ook wel voor 50.990 euro (49.840 euro in België). En dan hadden wij nog de speciale lakkleur Fuji Sunset Red, die nog eens 600 euro op het prijskaartje gooit.
Dure Golf met dure opties
De Golf ziet eruit alsof hij veel sportiever zou moeten zijn. De prijzen beginnen bij een redelijke 36.990 euro voor het basismodel Life (31.565 euro aan de zuidkant van de grens). Maar wij hebben hier de R-Line, die enorm populair is vanwege zijn wat agressievere styling, 17-inch wielen (hoewel de optionele 18-inchers onder de onze zitten) en sportstoelen, waardoor je op minimaal 45.025 euro (36.755 euro) uitkomt voor een 1,5-liter motor met 150 pk en een handbak.
Wij hebben dezelfde motor, maar uitgerust met een 48-volt systeem en een zeventraps DSG–automaat. Die zou 46.490 euro (37.120 euro) moeten kosten, maar op de onze zit voor zo’n 9.500 euro aan extra’s, waaronder actieve ophanging, een elektrisch schuifdak, led-matrix koplampen, Anemone-blauwe metallic lak en een audiosysteem van Harman Kardon. Hartstikke leuk allemaal, maar dan heb je het inmiddels wel over serieus geld voor een ‘normale hatchback’.
Lees ook: De naam ‘Golf’ van Volkswagen betekent iets heel anders dan je al die jaren gedacht hebt
Maar goed, de mild-hybride assistentie zorgt ervoor dat de Golf bij het starten en wegrijden soepel en stil is, al kun je in tegenstelling tot de Nissan nog geen paar meter vol-elektrisch rijden en is de automatische versnellingsbak afgeregeld op maximale efficiency; dus de prestaties komen nauwelijks overeen met de hippe looks.
Prestaties van de Golf en Qashqai
We hebben het over een ‘sprint’ van 0 naar 100 km/u in 8,4 seconden en schakelen gaat op z’n janboerenfluitjes. Je hebt wel kleine flippertjes achter het stuur, als je het liever zelf doet, maar je gaat waarschijnlijk toch niet de hele tijd zitten schakelen. En je blijft waarschijnlijk ook niet lang hangen in de Sport-stand – hij mag er dan misschien uitzien als een Golf R, hij klinkt beslist niet zo, en hoog in de toeren komt deze viercilinder vooral onnodig luid en rauw over.
Die rijmodus -vermijdend kwamen we tot een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km – iets beter dan de grotere, zwaardere, complexere Qashqai. De Nissan wordt natuurlijk aangedreven door een elektromotor, dus je hebt meteen vanaf de startlijn de volle trekkracht en een goede respons. Dat betekent dat ie in de stad lekker pittig te rijden is en zelfs sneller bij 100 km/u is dan de Golf. Die zag je niet aankomen, hè?
De Qashqai is ontworpen en wordt gebouwd in Groot-Brittannië en er is kennelijk rekening gehouden met het feit dat de wegen daar doorgaans vol met kuilen, gaten, hobbels en putdeksels zitten. Je hebt zelfs wat gevoel in het stuur (bepaald geen gegeven in deze klasse) en de remmen zijn prettig van gewicht, terwijl ze ook nog de balans moeten vinden tussen regenererend remmen en daadwerkelijk de remschijven gebruiken.
Hoorbare protesten van de driecilinder
Vering en demping zitten aan de goede kant van stevig en van overhellen is niet te veel sprake als je hem op een binnenweggetje de vrije teugel laat. Als je dat echter doet en de snelheid oploopt, krijg je wel te maken met hoorbare protesten van het driecilindertje, dat als een gek toeren moet gaan maken om de batterij maar te kunnen blijven bijvullen. Versnellingen zijn er niet, omdat het systeem nu eenmaal geen versnellingsbak nodig heeft.
Je kunt een remmodus activeren voor extra regeneratie of een e-Pedal-modus, waardoor je het rempedaal bijna niet meer nodig hebt; maar omdat de accu zo klein is, zal de benzinemotor gedurende het grootste deel van je rit wel aan het werk zijn. Het is een wonderlijke combinatie van de ervaringen van EV- en verbrandingsmotoren. Spring dan weer in de Golf, die misschien iets trager is, maar in ieder geval klinkt en aanvoelt zoals je zou verwachten. Normaal, met andere woorden.
Wat je ook merkt is het verschil in gewicht. De Golf stuurt en stopt met meer urgentie, en dankzij zijn lagere zwaartepunt (en de multi-link ophanging van de achterwielen, standaard op alle modellen behalve de 116 pk sterke exemplaren op benzine) gaat hij strak de bocht om, heeft geen last van onderstuur en ligt verbazingwekkend goed op de weg. Die dure DCC-optie met zijn adaptieve ophanging heb je helemaal niet nodig.
Het interieur van de Golf …
En zo komen we bij de interieurs. Het nieuwe infotainmentsysteem van de Golf is een enorme verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Het woont in een 12,9-inch touch-screen dat meteen bij de les is. Het reageert veel sneller op je aanrakingen, en aan de bovenkant van het scherm kun je allemaal snelkoppelingen maken om bijvoorbeeld snel van alle hinderlijke verplichte rijhulpjes af te zijn. En toch is het nog altijd niet perfect.
De integratie van ChatGPT roept vragen op over de privacy en accuratesse, en er zijn nog steeds niet voldoende normale knoppen in de cabine. Voor de klimaatcontrole moet je nog altijd het scherm in duiken, tenzij je alleen de temperatuur wilt aanpassen met de sliders. En op een bepaald moment weigerde het scherm alle medewerking, net toen we de airco op standje Noordpool hadden staan. We wilden alleen héél even een koud windje om wat af te koelen. Het werd heel snel heel koud.
… en dat van de Qashqai
De Qashqai is veel simpeler. Het 12,3-inch scherm voor het infotainment wordt nu gerund door Google, dus je hebt Google Maps als standaardnavigatie, Google Assistant om tegen te praten en Google Play om andere apps mee te downloaden. De eigen graphics van Nissan zijn wat gedateerd, maar het was een goede beslissing om de rest uit te besteden aan Google Automotive Services.
Onder dat kopje scharen we ook het vasthouden aan een apart paneeltje voor de klimaatregeling en fysieke knoppen op de middenconsole voor zaken als de rijmodi. Dit is zo’n interieur waar je al meteen na het instappen mee overweg kunt. Als je de Golf had gekocht, had je er eerst een paar uur in kunnen gaan zitten om de gebruiksaanwijzing te lezen, te leren hoe alles werkt en de hele boel naar jouw zin in te stellen.
Qashqai ruimer dan de Golf
Handige tip: er is een Custom-stand die je zo kunt instellen dat je met een paar drukken op de knop de rijstrookhulp en snelheidswaarschuwingen kunt uitzetten. Dan ben je in één keer van het anders onophoudelijke gebliep en gebloep af. Deze Tekna Plus-uitvoering van de Qashqai sleept een heleboel uitrusting met zich mee. Je krijgt een head-up display, bekleding van echt alcantara, verwarmde en masserende voorstoelen met fijn leer en een glazen dak dat het een stuk lichter maakt op de achterbank. Daar is ook voldoende ruimte, meer dan in de Golf.
Lees ook: De nieuwe Nissan Qashqai tegen de oude: hoe ver is de ‘eerste crossover’ gekomen?
En de handmatig verstelbare sportstoelen in die laatste zijn heerlijk voor degenen die voorin zitten, maar vrij groot uitgevallen, waardoor ze nogal wat zicht blokkeren voor de stakkers achterin. De Golf verliest het ook op het gebied van opbergruimte: in zijn bagageruimte kun je 54 liter minder kwijt dan in die van de Qashqai. De andere kant van die medaille is dat hij makkelijker te parkeren is, omdat ie een volle 200 millimeter korter is.
Winnaar vergelijk Golf tegen Qashqai
Het is hartverwarmend om te weten dat we hier niet kijken naar ‘de beste van een verder armzalig zooitje’. De meest recente Volks-wagen Golf rijdt uitmuntend en de Nissan Qashqai is als allrounder beter dan je misschien zou verwachten.
De Golf wint deze strijd, vooral omdat je er een kunt krijgen voor aanzienlijk minder geld dan je voor een Qashqai kwijt bent, als je de prijzige opties tenminste laat voor wat ze zijn. En omdat we niet echt kapot zijn van die e-Power aandrijflijn van Nissan. Evengoed is het fijn om te weten dat we gelukkig allemaal weer de meest ‘normale’ auto’s op de markt kunnen aanraden als iemand om een advies verlegen zit.
Specificaties Nissan Qashqai (2024)
Prijs: € 50.990 (NL) / € 49.840 (B)
Motor: 1.497 cc, driecilinder turbo hybride
Vermogen: 190 pk
Koppel: 330 Nm
Aandrijving: voorwielen, traploos
Acceleratie, 0-100 km/u: 7,9 s
Topsnelheid: 170 km/u
Verbruik, CO2-uitstoo: 5,3 l/100 km, 119 g/km
Gewicht: 1.587 kg
Bagageruimt: 479 l
Specificaties Volkswagen Golf (2024)
Prijs: € 46.490 (NL) / € 37.120 (B)
Motor: 1.498 cc, viercilinder turbo
Vermogen: 150 pk
Koppel: 250 Nm
Aandrijving: voorwielen, 7v automaat
Acceleratie, 0-100 km/u: 8,4 s
Topsnelheid: 224 km/u
Verbruik, CO2-uitstoot: 5,4 l/100 km, 123 g/km
Gewicht: 1.276 kg
Bagageruimte: 381 l
Eleonora heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Heb in het verleden golf gereden en was er heel blij mee. Compact en zuinig. Nu 60+ en wilde een hoogzitter en dus een QQ tekna gekocht. Ben superblij met deze stille comfortabele en zuinige auto!
Henk heeft op 8 december 2024 geschreven:
Keuzes keuzes. De jongeren gaan -begrijpelijk-voor de Golf. Als 50+er kies ik de QQ. Ik mag me in een Tekna plus verplaatsen en kan me geen beter uitgeruste middenklasser wensen.
Hans heeft op 9 december 2024 geschreven:
Ik rij zelf ook in een Quasqai E-Power en vind deze aandrijving helemaal geweldig. Een snelle en stille auto met de voordelen van elektrische aandrijving op de voorwielen, geen kabel voor het laden en een grote actieradius.
Kees heeft op 7 december 2024 geschreven:
Leuk artikel! Maar menen jullie dit stuk serieus?
‘De integratie van ChatGPT roept vragen op over de privacy’
Dat jullie dit hier zeggen terwijl in 298 artikelen dit jaar over allerlei meer of minder obscure Chinese auto’s geen woord over privacy gezegd is, is op z’n minst opvallend.