Mocht je het idee hebben dat Opel de laatste tijd wat geconstipeerd keek: dat was de keutel die ze stilletjes weer introkken. Want 2025 zou het jaar zijn dat het merk helemaal elektrisch zou worden, volgens de inmiddels verouderde strategie. Nu is dat 2028 geworden – voorlopig. En daarom kun je deze volledig nieuwe Opel Grandland niet alleen als EV kopen, maar ook als plug-in hybride en als normale benzineversie.

Dit is overigens geen sneer richting Opel, want vrijwel elk merk had de snelheid van de transitie overschat. Dit heeft onder meer te maken met het gekke koopgedrag tijdens de coronatijd, veroorzaakt door de chiptekorten. En laten we eerlijk zijn: Opel heeft het al lastig genoeg zonder zichzelf beperkingen op te leggen. Laten we niet vergeten dat het ooit veruit het populairste merk van Nederland was. Gaan ze met deze nieuwe Opel Grandland dan weer in de verkooplijsten klimmen?

Wat is er nieuw aan deze Opel Grandland?

In het kort: alles. Voor deze Grandland mocht Opel aan de slag met het nieuwe platform van moederbedrijf Stellantis. De Peugeot 3008 staat bijvoorbeeld op dit platform. Je mag kiezen uit een pure benzineauto, een EV en deze plug-in hybride. Je merkt aan kleine details dat de auto vanaf het eerste moment ook als PHEV is ontwikkeld. Zo loopt de uitlaat niet onder het accupakket door maar netjes erlangs. Let er maar eens op: bij veel PHEV’s steekt de uitlaat lelijk onder de auto uit.

De motor is helemaal ontwikkeld voor een plug-in hybride. De 1,6-liter viercilinder loopt in de zogenoemde Miller-cyclus. De technische uitleg mag je zelf opzoeken, maar het komt erop neer dat ie lui maar zuinig is. Perfect als je toch een elektromotor hebt die meehelpt, want samen zorgen ze voor een aangename aandrijflijn. Bovendien heeft ie leuke foefjes als een variabele oliepomp, wat betekent dat de motor niet (al te veel) op zijn donder krijgt als hij op de snelwegoprit ineens ijskoud naar de 5.000 toeren wordt gejaagd.

Hoe rijdt de PHEV?

Als een crossover die een groot publiek moet aanspreken. Het rijgedrag is inwisselbaar met vrijwel elke auto uit dit segment: hij betrekt je niet bij het rijden, maar is wel comfortabel. Dankzij de elektromotor hoeft de benzinemotor niet heel hard te werken en dat zorgt ervoor dat de auto stil optrekt. Moet je even vlot invoegen, dan heb je bijna 200 pk tot je beschikking, dus dat doet ie moeiteloos. Dat is bij de benzineversie met 136 pk wel anders.

In de bochten voel je dat je met wat gewicht onderweg bent, maar de Opel Grandland is bij uitstek een auto waarin je gewoon normaal moet doen: het is een Opel, het is een SUV en het is plug-in hybride. Misschien dat er in de toekomst nog een sportievere GSe-versie komt, maar we zouden eigenlijk niet weten waarom je het comfortabele onderstel zou willen verpesten met sportieve ambities.

Hoe is het interieur van de Opel Grandland?

Opel is altijd heel trots op het AGR-certificaat dat de stoelen in veel van hun modellen krijgen. Dit is niet zoiets als de Red Dot Award waar elk automerk er drie van heeft. Ons neefje van vijf kreeg zelfs een Red Dot voor zijn Moederdag-tekening. Nee, dit keurmerk voor ergonomische stoelen lijkt terecht te zijn uitgedeeld: de stoelen zitten voortreffelijk en zijn goed te verstellen. Ook is het makkelijk om een fijne zit te vinden in de Grandland.

Verder noemden we dit een volledig nieuwe Opel, maar je zult wel het een en ander uit de onderdelenbak van moederbedrijf Stellantis herkennen. Van zaken als het flapje om de auto in z’n Drive of achteruit te zetten tot de deurgrepen aan toe. Die herkennen we bijvoorbeeld van Peugeot. Gaaf vinden we dat Opel stoffen bekleding gebruikt op bijvoorbeeld de deuren en het dashboard. Net even wat beter dan hard plastic overal, of nog erger: nepkoolstofvezel. Al met al is het een aangenaam interieur.

Wat zijn de grootste plus- en minpunten?

De Opel Grandland biedt een vergetelijke rijervaring, maar misschien is dat ook wel goed. Opel is ooit groot geworden met nuchtere en betaalbare modellen. Vergeet niet dat dit ooit veruit het populairste automerk in Nederland was. Als je de strategie uit de hoogtijdagen zou doortrekken, dan kom je ongeveer hier uit. Wel maakt dit het lastig om een uniek argument te vinden waarom je dan precies voor deze auto zou moeten gaan. Dat merkten we al eerder bij de Opel Mokka (review).

Een ander nadeel is de opruimdrift van de Afdeling Knopjes. We klagen er vaker over, maar het wordt ook hier weer duidelijk dat knoppen zo gek niet zijn. Als je op Android Auto navigeert en je wilt als bijrijder van radiozender wisselen, dan is daar geen fysieke knop voor. Niet voor ‘volgende’, maar ook niet voor ‘media’. Dus je moet de navigatie wegdrukken, naar de radio gaan, zappen en dan hopen dat de bestuurder niet drie afslagen heeft gemist. Opel gaat wel vrij ver in de trend van knoppen verwijderen.

Wat is de prijs van de Opel Grandland?

Je hebt de Opel Grandland al vanaf 42.999 euro (33.490 euro in België). Beter spaar je als Nederlander door en haal je dus de plug-in hybride voor 44.999 euro (41.489 euro in België). Als je thuis kunt laden voor een gunstig tarief, heb je dit er al snel uit. Dan krijg je een aandrijflijn die veel beter is opgewassen tegen het gewicht van de auto. Grappig is het prijsverschil met de volledig elektrische versie. Voor 45.999 euro (43.989 euro in België) rij je helemaal elektrisch, met 213 pk en 520 kilometer actieradius.

Dus, moet je de Opel Grandland PHEV kopen?

We roepen wel vaker dat automerken gewoon normaal moeten doen; dat een crossover vooral lekker comfortabel en zuinig moet zijn. Nu maakt Opel een auto die hier precies aan voldoet, en dan moeten we weer toegeven dat we weinig harde argumenten kunnen vinden om precies deze auto te kopen. Maar als jij de Grandland er leuk vindt uitzien, dan is er geen reden om niet voor deze Opel te gaan.

Opel Grandland plug-in hybrid specificaties (2025)

Prijzen€ 44.999 (NL) / € 41.489 (B)
Motorinhoud1.598 cc
Motortypeviercilinder turbo hybride
Power195 pk/143 kW, 300Nm
Aandrijvingvoorwielen, 7v automaat
Acceleratie0-100 km/u in 7,8 s
Topsnelheid220 km/u
Verbruik0,8 l/100 km
CO2-uitstoot19 g/km
Tankinhoud55 l (benzine)
Afmetingen4.650 x 1.905 x 1.665 mm (l x b x h)
Wielbasis2.784 mm
Gewicht1.900 kg
Bagagen.b.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *